Η συμφωνία για την αξιοποίηση του παλαιού αεροδρομίου στο Ελληνικό αποτελεί κομβικό σημείο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων το οποίο αντιμετωπίζει νέα αναθεώρηση του στόχου άντλησης εσόδων. O χάρτης των ιδιωτικοποιήσεων, οι προσδοκίες της αγοράς, η διάσταση των απόψεων.
Την Τετάρτη 9 Απριλίου στο ξενοδοχείο NJV Athens Plaza (Βας.Γεωργίου Α’2, Σύνταγμα), στις 6 μ.μ., η Ναυτεμπορική διοργανώνει εκδήλωση με θέμα: Ιδιωτικοποιήσεις (ΣΔΙΤ & Fast track): Η ελληνική πραγματικότητα. Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Η δραστηριότητα του ΤΑΙΠΕΔ ΤΑΙΠΕΔ
Δεκαέξι προγράμματα αποκρατικοποιήσεων βρίσκονται σε εξέλιξη (ΕΥΑΘ, ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΔΕΠΑ, Ιππόδρομος κ.ά.). Οκτώ προγράμματα επίκεινται βραχυπρόθεσμα (Εγνατία Οδός, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΠΕ, ΕΛΤΑ κ.ά). Ακόμη τρία ακολουθούν μακροπρόθεσμα (ΔΕΗ, Καζίνο Πάρνηθας, Ψηφιακό Μέρισμα). Έως σήμερα έχουν ολοκληρωθεί 41 αποκρατικοποιήσεις (Ελληνικό, Αστέρας Βουλιαγμένης, Κρατικά Λαχεία, ΟΠΑΠ κ.ά).
Το ΤΑΙΠΕΔ προσφάτως αναθεώρησε τον στόχο των εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις (3,5 δις βάσει του Προϋπολογισμού) σε 1,5 δις για το 2014. Για το 2015 ο στόχος ανέρχεται σε 2,3 δις. Από την έναρξη λειτουργίας του Ταμείου το 2011 έχουν υλοποιηθεί αποκρατικοποιήσεις από τις οποίες προέκυψαν έσοδα ύψους 2,7 δις. Τα αντίστοιχα συνολικά έσοδα προβλέπεται να ανέλθουν σε 22,6 δις έως το 2020.
Η αιχμή του δόρατος
Μεγάλες προσδοκίες είχαν δημιουργηθεί για την εξαγορά της ΔΕΠΑ από τη Gazprom, η οποία ναυάγησε εξαιτίας εκκρεμοτήτων της ρωσικής εταιρείας με την Κομισιόν για θέματα ανταγωνισμού, σύμφωνα με τις επικρατέστερες εκτιμήσεις. Προσφάτως, ο υφυπουργός Ενέργειας Ασημάκης Παπαγεωργίου απέκλεισε το ενδεχόμενο να ιδιωτικοποιηθεί η ΔΕΠΑ εντός του 2014.
Η συμφωνία για το παλαιό αεροδρόμιο του Ελληνικού, το οποίο θεωρείται ίσως το πιο δελεαστικό περιουσιακό στοιχείο που είχε να επιδείξει το ελληνικό δημόσιο, συγκεντρώνει εύλογα το κύριο ενδιαφέρον στο πλαίσιο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Προτιμητέος επενδυτής ανακηρύχθηκε -με το τίμημα των 915 εκατ. ευρώ- η Lamda Development, η οποία αποκτά την κυριότητα των 1.800 από τα 6.200 στρέμματα. Οι εργασίες αξιοποίησης εκτιμάται ότι θα αρχίσουν εντός του 2015.
Το ύψος του τιμήματος (το οποίο επικριτές της συμφωνίας θεωρούν χαμηλό) και το γεγονός ότι κατατέθηκε μία και μοναδική προσφορά (αυτή της Lamda Development) αποτελούν αντικείμενα κριτικής προς το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο πάντως μιλά για υψηλό τίμημα σε συνδυασμό με τις προβλεπόμενες επενδύσεις ύψους 1,25 δις για επενδύσεις (σε πάρκα, δρόμους, παιδικές χαρές, σύνδεση με δίκτυα κ.ά.) και απορρίπτει τις αιτιάσεις περί αλλαγής των όρων του διαγωνισμού εν εξελίξει της διαδικασίας.
Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δημιουργία πάρκου 2 εκατ. τετραγωνικών μέτρων -ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Επίσης, οικιστικές ζώνες, ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα, θεματικά πάρκα και μουσεία. Εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 50.000 θέσεις εργασίας έως το 2025. Την περίοδο πλήρους λειτουργίας του έργου αναμένονται έσοδα της τάξης των 2 δις ετησίως για το ελληνικό Δημόσιο. Αναμένεται επίσης αύξηση του τουρισμού στην Αττική κατά 1 εκατ. επισκέπτες.
Το εμιράτο του Κατάρ εκδήλωσε και απέσυρε δύο φορές το ενδιαφέρον του για το Ελληνικό, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες δεν ικανοποιήθηκε από τις μέχρι τότε απαντήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, μεταξύ άλλων, για θέματα χρήσεων γης, συντελεστών δόμησης και ύψους των μελλοντικών κτιρίων και ζητήματα μίσθωσής τους σε δημόσιους φορείς. Το Κατάρ φέρεται να διεκδικούσε και φορολογικά κίνητρα, τα οποία σύμφωνα με κύκλους του ΤΑΙΠΕΔ θα αποτελούσαν κρατικές ενισχύσεις και άρα θα προσέκρουαν σε όσα υπαγορεύει η Ε.Ε.
Εστία αντιπαράθεσης
Ο διεθνής οίκος Standard & Poor’s αναβάθμισε κατά 3 βαθμίδες την πιστοληπτική ικανότητα της ΔΕΗ, εκτιμώντας ότι η επιτυχής έκβαση του προγράμματος ιδιωτικοποίησης της εταιρείας θα είχε θετικές επιπτώσεις. Το νομοσχέδιο για τη «μικρή ΔΕΗ» κατατέθηκε στη Βουλή. Η διαδικασία του διαγωνισμού για την πώληση της νέας εταιρείας θα έχει ολοκληρωθεί σε περίπου έναν χρόνο, όπως ανακοίνωσε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Ασημάκης Παπαγεωργίου, σύμφωνα με τον οποίο καταγράφεται ήδη ενδιαφέρον από επενδυτές.
Οι αποκρατικοποιήσεις αποτελούν δυναμικό στοιχείο του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής και η υλοποίηση του προγράμματος επιδρά στις εκτιμήσεις για το ύψος του χρέους και ευρύτερα στο μείγμα της ακολουθούμενης οικονομικής πολιτικής.Οι υποστηρικτές του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων επικρίνουν την πολιτεία για καθυστέρηση στην υλοποίηση και ευρύτερα για τη διαμόρφωση συνθηκών οι οποίες απωθούν εν δυνάμει επενδυτές. Οι επικριτές των ιδιωτικοποιήσεων θεωρούν ότι οι συγκεκριμένες πράξεις στερούν από το δημόσιο αναπτυξιακά εργαλεία τα οποία οικειοποιούνται ιδιωτικά κεφάλαια για δικό τους όφελος με στόχο την υψηλή κερδοφορία.
Στην εκδήλωση της Ναυτεμπορικής την Τετάρτη ο υφυπ. Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας Νότης Μηταράκης θα μιλήσει για την οικονομική συγκυρία και τις δημοσιονομικές προοπτικές, την εξέλιξη των κυβερνητικών στόχων αποκρατικοποιήσεων - ΣΔΙΤ - fast track επενδύσεων αλλά και τα χαρακτηριστικά του σημερινού επενδυτικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα. Ο βουλευτής και υπεύθυνος Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Σταθάκης θα αποσαφηνίσει τις θέσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφορικά με τις αποκρατικοποιήσεις, τις ΣΔΙΤ και τις fast track επενδύσεις και θα αναφερθεί στα αδιέξοδα αλλά και στις δυνατότητες στον τομέα των επενδύσεων, προβαίνοντας στη δική του εκτίμηση ως προς την τρέχουσα οικονομική συγκυρία. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Γιάννης Εμίρης θα αναλύσει την εξέλιξη και τους στόχους του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, αναφερόμενος ευρύτερα στο επενδυτικό κλίμα και τις αναπτυξιακές προοπτικές. Ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ Νίκος Βέττας θα σκιαγραφήσει το σημερινό επενδυτικό περιβάλλον και θα προβεί σε εκτίμηση αναφορικά με τις προϋποθέσεις επιτυχίας του ελληνικού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Ο εντεταλμένος σύμβουλος της PwC Κώστας Μητρόπουλος θα μεταφέρει το κλίμα που επικρατεί για την Ελλάδα στις αγορές και θα αναλύσει τις επενδυτικές τάσεις. Τη συζήτηση θα συντονίσει ο γενικός διευθυντής της Ναυτεμπορικής Γιάννης Περλεπές, ο οποίος μεταξύ άλλων θα μεταφέρει ερωτήματα του κοινού (υποβάλλονται ηλεκτρονικά στο [email protected]). Η πρωτοβουλία εντάσσεται στο πλαίσιο προγραμματισμένων θεματικών εκδηλώσεων της Ναυτεμπορικής, οι οποίες εγκαινιάστηκαν με συζήτηση για το φαινόμενο της ανεργίας, με την ευκαιρία συμπλήρωσης 90 χρόνων παρουσίας της εφημερίδας στον ελληνικό Οικονομικό Τύπο. Η εκδήλωση θα μεταδοθεί ζωντανά από το www.naftemporiki.gr (δείτε εδώ περισσότερα).
newsroom naftemporiki.gr