Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»
Στο 1 δισ. ευρώ ανέρχεται η αξία των 1.000 λιμενικών έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη σε όλη την Ελλάδα, σημείωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης στο πλαίσιο διάσκεψης για τη νησιωτικότητα που πραγματοποιήθηκε στο Ιδρυμα Ευγενίδου.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης αναφέρθηκε και στο νέο νόμο για τα σκάφη αναψυχής, για τον οποίο σημείωσε: «Στόχος μας είναι να γεμίσουμε τις θάλασσές μας με ελληνικές σημαίες και να προσελκύσουμε περισσότερα σκάφη της Ευρώπης και άλλων χωρών σε μας. Να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και να τονωθούν τα νησιά μας».
Αναφορικά με την ακτοπλοΐα, ανέλυσε όλες τις δράσεις που έχει αναλάβει το υπουργείο, εστιάζοντας στη μείωση του λειτουργικού κόστους μέσω της χρήσης LNG στα πλοία της ακτοπλοΐας, στην αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού δικτύου, αξιολογώντας τη χρησιμότητα όλων των επιδοτούμενων γραμμών, οι οποίες εξυπηρετούνται με Συμβάσεις Ανάθεσης ΔΥ και οι οποίες αφορούν μικρό κοινό».
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Μιχάλης Παπαδόπουλος έκανε ιδιαίτερη μνεία στα υδατοδρόμια, καθώς όπως υπογράμμισε «τα μηνύματα που λαμβάνουμε είναι ενθαρρυντικά και σύντομα αναμένεται να εκδοθούν οι τρεις πρώτες άδειες λειτουργίας υδατοδρομίων σε Κέρκυρα, Βόλο και Λαύριο και σημειώνει ότι το ενδιαφέρον πολλαπλασιάζεται: Κέρκυρα, Παξοί και Διαπόντιοι Νήσοι, Ηράκλειο, Ζάκυνθος, Πάτρα, Λευκάδα, Μήλος, Σκύρος, Κρήτη, Βεγορίτιδα, Σκιάθος, Κατερίνη, Χαλκιδική και Θεσσαλονίκη είναι μόνο λίγες από τις ενδιαφερόμενες περιοχές».
Επεσήμανε, επιπρόσθετα, ότι το υπουργείο του καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια στο έργο για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας σε μη αστικές περιοχές, ενώ προχωρά κανονικά η ανάπτυξη ενός εθνικού δικτύου με σημεία πρόσβασης σε wi-fi, προκειμένου οι πολίτες και οι τουρίστες να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο σε σημεία δημόσιου ενδιαφέροντος.
Η επίτροπος της Ε.Ε. Μαρία Δαμανάκη ανέφερε ότι η γεωγραφική κατανομή και απόσταση των περισσοτέρων νησιών από το κέντρο δημιουργεί συνθήκες αποκλεισμού, εξάρτησης και απομόνωσης σε διάφορα επίπεδα, επισημαίνοντας ως κύρια πτυχή του προβλήματος την οικονομική πλευρά που επηρεάζει τη διασυνδεσιμότητα των νησιών. Εμφαση έδωσε η επίτροπος στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού και στο «καθεστώς κρατικών ενισχύσεων σε ό,τι αφορά επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας και του περιβάλλοντος στα νησιά, τη στρατηγική για τη Γαλάζια Ανάπτυξη και το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Στήριξης».
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Μ. Δαμανάκη: Η απορρόφηση κονδυλίων για τα πιο μικρά και απομακρυσμένα νησιά είναι μόλις 50%.
Μάλιστα η κα Δαμανάκη άσκησε κριτική για την απορρόφηση πόρων στα νησιά, καθώς, όπως είπε, «απορρόφηση των κονδυλίων για τα πιο μικρά και απομακρυσμένα νησιά του Ειδικού Αξονα Προτεραιότητας για το Νότιο Αιγαίο είναι μόλις 50%». Ταυτόχρονα τόνισε ότι η στρατηγική κατεύθυνση των κονδυλίων πλέον έχει αλλάξει από τις παραδοσιακές υποδομές και υπάρχει θεματική συγκέντρωση των δράσεων που θα αφορά την καινοτομία, τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και την οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδας Δημητριάδης - Ευγενίδης, επεσήμανε ότι «πρωταρχικό ρόλο στην προσπάθεια εξόδου της χώρας από την οικονομική κρίση θα διαδραματίσει και η σωστή πολιτική, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο σε θέματα νησιωτικότητας». Υπογράμμισε, ότι «δεν νοείται Ευρώπη με νησιά απομονωμένα και χωρίς λογικές ευκαιρίες ανάπτυξης, εξ ου και η ανάγκη ενός ορθολογικού θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού».
Ο κ. Ευγενίδης ανακοίνωσε ότι το ίδρυμα θα ξεκινήσει την εκπόνηση έρευνας σε θέματα νησιωτικότητας, με έμφαση στον πρωτογενή τομέα, στόχος της οποίας είναι, όπως είπε, «να συνεισφέρουμε σε κοινή προσπάθεια με το υπουργείο Παιδείας στη διαμόρφωση εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών κυρίως στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Συγχρόνως αναφέρθηκε στην απόφαση του Ιδρύματος Ευγενίδου να αναλάβει την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστη η ΑΕΝ Ιονίων Νήσων στην Κεφαλονιά και την αναβάθμιση των κτηριακών της εγκαταστάσεων, απόφαση που στηρίζει τη στήριξη της νησιωτικότητας.
Εργα τέχνης
Ο πρόεδρος των Παραδοσιακών Σκαφών Νίκος Καβαλιέρος σημείωσε: «Αν η κυβέρνηση μπορούσε να αντιληφθεί το τεράστιο έργο που προσφέρει η ελληνική παραδοσιακή ναυπηγική τέχνη στον τουρισμό, στην οικονομία και τη νησιωτικότητα της χώρας, θα ανήγαγε τη διάσωση και τη συντήρηση των παραδοσιακών σκαφών και των παλαιών καρνάγιων σε πρωτεύουσα προτεραιότητά της», ενώ προσέθεσε:
«Τα ελληνικά παραδοσιακά ξύλινα σκάφη είναι τα μοναδικά ελληνικά χειροποίητα έργα τέχνης στο χώρο της μεγάλης ελληνικής ναυτικής οικογένειας».