Έρευνα της Stat Bank για τη βιομηχανία ποτών

Δευτέρα, 20 Σεπτεμβρίου 2004 10:36

KEΡΔΙΣΜΕΝΕΣ στον επιχειρηματικό στίβο βγήκαν το 2003 οι βιομηχανίες του ευρύτερου κλάδου των ποτών που επικεντρώνουν τις δραστηριότητες τους στην... υγιεινή ζωή, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα της Stat Bank.

Βιομηχανίες χυμών, αναψυκτικών και εμφιαλωμένου νερού κέρδισαν σημαντική αύξηση μεγεθών, τη στιγμή που ομοειδείς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην μπύρα και το κρασί είδαν τους τζίρους και -το κυριότερο- τα προ φόρου κέρδη τους να παραμένουν στάσιμα.

Τόσο σε επίπεδο τζίρου όσο και σε κερδοφορία συνολικά οι αυξήσεις ήταν οριακές. Σύμφωνα με έρευνα της Stat Bank για τις μεγαλύτερες βιομηχανίες του κλάδου συνολικά οι πωλήσεις των 28 ισχυρότερων παραγωγικών επιχειρήσεων σημειώνει πτώση κατά 2,4%. Για τις εταιρείες αυτές το 2003 έκλεισε με κύκλο εργασιών 1,580 δισ. ευρώ έναντι 1,542 δισ. ευρώ του 2002. Για το κύκλωμα διακίνησης «υγιεινων» προϊόντων ωστόσο οι πωλήσεις ήταν αυξημένες κατά 5,09% στα 810 εκατ. ευρώ ενώ αντίθετα βιομηχανίες εμφιάλωσης μπύρας και κρασιού είδαν τον τζίρο του «παγωμένο» στα 769 εκατ. ευρώ.

Εντελώς διαφορετική είναι η εικόνα μεταξύ των δυο και σε επίπεδο προ φόρου κερδών. Συνολικά το 2003 μοιράστηκαν 192 εκατ. ευρώ στην βιομηχανία του κλάδου έναντι 153 εκατ. ευρώ την αμέσως προηγούμενη χρονιά. Εξ αυτών κρασί και μπύρα μοιράστηκαν κέρδη 90 εκατ. ευρώ, όσα δηλαδή και το 2002. Αντίθετα για τις παραγωγικές επιχειρήσεις χυμών, αναψυκτικών και εμφιαλωμένου νερού τα κέρδη αυξήθηκαν από 63 εκατ. ευρώ στα 101,5 εκατ. ευρώ.

Ουσιαστική συμβολή σε αυτή την διαφοροποίηση διαδραμάτισε η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου των αναψυκτικών, η Coca Cola 3Ε. Συνεπικουρήθηκε όμως και από μικρότερου μεγέθους εταιρείες. Χήτος, Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεως και Σουρωτή πέτυχαν αύξηση πωλήσεων από 18% έως και 50% και ταυτόχρονα αύξηση προ φόρου κερδών που στην περίπτωση της Χήτος υπερέβησαν το 89%.

Στην αγορά των χυμών υπάρχει υψηλός βαθμός συγκέντρωσης με αποτέλεσμα να καθίσταται εξαιρετικά δύσκολη η δραστηριοποίηση νέων επιχειρήσεων ή η εντυπωσιακή ανάπτυξη των ήδη υπαρχουσών μικρότερων εταιρειών.

Coca Cola Eλληνική Eταιρεία Eμφιαλώσεως, ΔEΛTA, EBΓA και Pepsico Ivi κυριαρχούν με συνολικό μερίδιο που ξεπερνά το 80% στη συνολική αγορά των χυμών. Kυριότερο κανάλι διανομής είναι τα σούπερ μάρκετ, τα οποία την τελευταία διετία ενδυνάμωσαν το μερίδιό τους.

Στα αναψυκτικά η κατάσταση στην αγορά έχει παγιωθεί εδώ και χρόνια. Coca Cola Tρια Eψιλον και Pepssico Ivi κυριαρχούν με συντριπτική διαφορά μεριδίου υπέρ της πρώτης. Yπάρχουν ωστόσο και αρκετές τοπικής εμβέλειας κυρίως επιχειρήσεις, όπως άλλωστε και στην αγορά των χυμών. Mε την κατά κεφαλήν κατανάλωση να κυμαίνεται σε επίπεδα χαμηλότερα του μέσου ευρωπαϊκού όρου, η συνολική κατανάλωση αναψυκτικών βελτιώθηκε την τελευταία διετία κατά 2,7%.

Tα αναψυκτικά που κυριαρχούν στην αγορά είναι τα τύπου cola, αφού το μερίδιό τους διατηρείται σταθερά σε υψηλά επίπεδα και υπολογίζεται ότι προσεγγίζει το 57% περίπου.

Η εγχώρια παραγωγή εμφιαλωμένου νερού παρουσιάζει από το 1998 και έπειτα άνοδο μεγαλύτερη του 12% και διαμορφώθηκε το 2002 σε 870 εκατ. λίτρα. Ανάλογους ρυθμούς παρουσιάζει και την διετία 2003 – 2004. Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής αφορά μη ανθρακούχα εμφιαλωμένα νερά. Το υψηλότερο μερίδιο κατέχουν τα φυσικά μεταλλικά νερά (71%) και ακολουθούν τα επιτραπέζια εμφιαλωμένα νερά με μερίδιο 24%. Στα ανθρακούχα ανήκει μερίδιο της τάξης του 5%.

Από τις εταιρείες που εμπλέκονται στην διακίνηση εμφιαλωμένων νερών την πρώτη θέση κατέχει η Coca Cola με μερίδιο της τάξης του 18,5%-19%. Ακολουθεί η Χήτος με 14,5%. Η τελευταία βρίσκεται σε ανοδική τροχιά καθώς το 2003 κατάφερε να αυξήσει τον τζίρο της κατά 18% (21,2 εκατ. ευρώ) και τα προ φόρου κέρδη της κατά 89% (3 εκατ. ευρώ).

Η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεως και η Pepcico – HBH ακολουθούν με μερίδια της ταξης του 10% - 12%.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα