Οι κοινωνικο-οικονομικές επιδράσεις της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα

Έρευνα φοιτητών του Alba για την εταιρεία Vodafone
Τρίτη, 12 Οκτωβρίου 2004 15:04

Έρευνα με θέμα: «Οι Κοινωνικο-Οικονομικές Επιδράσεις της Κινητής Τηλεφωνίας στην Ελλάδα» εκπόνησε ομάδα φοιτητών του προγράμματος ΜΒΑ πλήρους φοίτησης του ALBA, για την εταιρεία VODAFONE S.A., και συγκεκριμένα με την υποστήριξη του Τμήματος Εταιρικής Ευθύνης της εταιρείας.

Όπως προκύπτει από την εν λόγω έρευνα, η καθαρή εγχώρια ονομαστική προστιθέμενη αξία στο σύνολο του κλάδου αυξήθηκε στη χρονική περίοδο 2000-2003 από τα 1,5 στα 3,7 δισ. ευρώ, ενώ η τιμή της ως ποσοστό του καθαρού εγχώριου προϊόντος της ελληνικής οικονομίας διπλασιάστηκε. Το ποσοστό της ελληνικής οικονομίας, όπως αυτό εκτιμάται από το καθαρό ονομαστικό εγχώριο προϊόν, που εξαρτάται από την ανάπτυξη της κινητής τηλεφωνίας ανήλθε το 2003 στο 2,65% από 1,37% το 2000.

Όσον αφορά στις εισαγωγές ηλεκτρονικού εξοπλισμού είτε αυτά είναι κινητά τηλέφωνα, αξεσουάρ, κάρτες SIM είτε εξοπλισμός δικτύου, το 2000 το επίπεδο των εισαγωγών έφτασε τα 900 εκατομμύρια ευρώ ενώ ως το 2003 σημειώθηκε αύξηση της τάξεως του 8%.

Επίσης, σύμφωνα πάντα με τα συμπεράσματα της έρευνας, η συμβολή του κλάδου της κινητής τηλεφωνίας στην απασχόληση είναι ιδιαίτερα σημαντική, μιας και το σύνολο των απασχολουμένων στην Ελλάδα που εξαρτώνται από την ανάπτυξη του κλάδου της κινητής τηλεφωνίας (δηλαδή των άμεσα εργαζομένων στην παραγωγή και διάθεση σχετικών προϊόντων, και των έμμεσα εξαρτώμενων εργαζομένων από την κινητή τηλεφωνία) ξεπέρασε το 2003 τα 28.000 άτομα, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 12% από το 2000.

Σε ό,τι αφορά τις κοινωνικές επιδράσεις, η ομάδα φοιτητών του ALBA εντόπισε την ανάγκη εστίασης της σχετικής έρευνας στους εφήβους (ηλικιακό γκρουπ 12-18 ετών), μιας και το ποσοστό διείσδυσης της κινητής τηλεφωνίας σε αυτό το γκρουπ είναι πολύ υψηλό και ουσιαστικά αποτελούν τους πιο «δημιουργικούς» της χρήστες. Έτσι, συγκεντρώθηκαν 324 ερωτηματολόγια από αγόρια και κορίτσια 12 έως 18 ετών. Η συντριπτική πλειοψηφία (άνω του 92%) διαθέτει κινητό τηλέφωνο.

Ανάμεσα στα ευρήματα της έρευνας παρατηρείται ότι τα γραπτά μηνύματα και οι αναπάντητες κλήσεις αποτελούν τον πιο διαδεδομένο τρόπο επικοινωνίας ανάμεσα στους εφήβους, οι οποίοι τα χρησιμοποιούν με ιδιαίτερα δημιουργικούς και εκφραστικούς τρόπους. Τα κορίτσια φαίνεται ότι ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για την κινητή τηλεφωνία, που όμως τα πληρώνουν οι γονείς τους, σε αντίθεση με τα αγόρια, που πληρώνουν τα σχετικά έξοδα από το χαρτζιλίκι τους. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι η ηλικία απόκτησης του πρώτου κινητού έχει μειωθεί σημαντικά από την ηλικία των 16 ετών για όσους γεννήθηκαν το 1986 σε εκείνη των 10 ετών για όσους γεννήθηκαν το 1992 (!), καθώς επίσης και το γεγονός ότι κάθε νέα γενιά χρηστών κάνει και μεγαλύτερη χρήση. Σημαντική είναι ακόμη η αίσθηση ασφάλειας που παρέχει το κινητό στους εφήβους.

Για τη μελέτη της επίδρασης των εταιρικών πακέτων κινητής τηλεφωνίας συγκεντρώθηκαν 60 ερωτηματολόγια από ανώτερα στελέχη μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Διαπιστώθηκε ότι ο σημαντικότερος λόγος χρήσης εταιρικού τηλεφώνου είναι η ευελιξία στο συντονισμό της δουλειάς και η αμεσότερη διαθεσιμότητα των στελεχών. Από τα χαρακτηριστικά των εταιρικών πακέτων, οι επιχειρήσεις είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένες από την αναβάθμιση υπηρεσιών και αξεσουάρ, το χαμηλό κόστος και τις υπηρεσίες δεδομένων, ενώ η εύκολη κλήση εσωτερικών τηλεφώνων (3ψήφιοι και 4ψήφιοι αριθμοί), έρχεται πρώτη όσον αφορά στις υπηρεσίες της κινητής τηλεφωνίας με την μεγαλύτερη επίδραση στην παραγωγικότητα.

Ένα σημαντικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι στις θετικές επιδράσεις της χρήσης των εταιρικών κινητών συγκαταλέγονται η καλύτερη επικοινωνία, η συνεργασία και ευελιξία, η μείωση των ταξιδιών (μετακινήσεων) αλλά και η μεγαλύτερη παραγωγικότητα για ορισμένες κατηγορίες υπαλλήλων όπως οι πωλητές.

Σε ότι αφορά την οικονομία, η έρευνα βασίστηκε στους ετήσιους απολογισμούς όλων των επιχειρήσεων του κλάδου αλλά και εξαρτώμενων εταιρειών, όπως διασυνδεδεμένα δίκτυα σταθερής τηλεφωνίας και εταιρείες παροχής υποστηρικτικών υπηρεσιών, αλλά και σε εκθέσεις αναλυτών του κλάδου της κινητής τηλεφωνίας.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα