Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».
Το πρώτο ουσιαστικό βήμα, σε κανονιστικό επίπεδο, για την υλοποίηση της «P3 alliance» έκαναν πριν από λίγες ημέρες οι τρεις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών στον κόσμο.
Η δανεζική Maersk Line, η ιταλοελβετική MSC και η γαλλική CMA CGM κατάφεραν να αποφύγουν τον «ύφαλο» που τους είχαν στήσει οι «φορτωτές» (εισαγωγείς, εξαγωγείς, ναυλωτές) και κατάφεραν να πείσουν τις αρχές των ΗΠΑ, Ε.Ε. και Κίνας ότι δεν πρόκειται για συγχώνευση εταιρειών αλλά για «συμμαχία».
Σημειώνεται ωστόσο ότι η P3 διαφέρει από τα υπόλοιπα alliance των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών, στο σκέλος της διαχείρισης, αφού ο στόλος των τριών εταιρειών θα βρίσκεται υπό τη σκέπη μιας εταιρείας, που θα έχει έδρα τη Σιγκαπούρη. Παρ' όλα αυτά οι αρχές των τριών κρατών συμφώνησαν ότι δεν πρόκειται για συγχώνευση αλλά για συμμαχία, και προτίθενται να εξετάσουν το ζήτημα μέσα στο 2014 και να δώσουν το «πράσινο φως», ώστε να ξεκινήσει η λειτουργία της.
Εκπρόσωποι των τριών ρυθμιστικών αρχών -της Αμερικανικής Ομοσπονδιακής Επιτροπής Ναυτιλίας , της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του υπουργείου μεταφορών της Κίνας- δήλωσαν μετά τη συνεδρίαση που έγινε στην Ουάσιγκτον: «Οι ρυθμιστικές αρχές έχουν διαπιστώσει ότι η P3 δεν αποτελεί συγχώνευση εταιρειών, αλλά μια συμμαχία. Αυτό σημαίνει ότι κατά πάσα πιθανότητα θα εγκριθεί, αλλά θα περιλαμβάνει ρήτρες για την προστασία τρίτων όπως οι φορτωτές, οι προμηθευτές καυσίμων αλλά και οι μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες, από το ενδεχόμενο να υπάρξει καθορισμός τιμών και αθέμιτος ανταγωνισμός».
Σημειώνεται ότι εφόσον υλοποιηθεί κατά γράμμα ο σχεδιασμός των τριών μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών στα containerships, η λειτουργία της εταιρείας θα ξεκινήσει μέχρι το τέλος του εξαμήνου του 2014, αλλά η τελική έγκριση δεν αναμένεται πριν από το τέλος του επόμενου έτους.
Πιο συγκεκριμένα, οι κινεζικές ρυθμιστικές αρχές δεν έχουν ακόμη λάβει τα έγγραφα που έχουν ζητήσει από τις τρεις εταιρείες, ώστε να εξετάσουν σε βάθος την υπόθεση, ενώ η ομοσπονδιακή ναυτιλιακή επιτροπή των ΗΠΑ θα εξετάσει και πάλι το θέμα στις αρχές του επόμενου έτους μετά την αποστολή επιπλέον ερωτήσεων στις τρεις ναυτιλιακές εταιρείες.
Ωστόσο, οι εμπλεκόμενοι με τις μεταφορές των φορτίων αναμένεται να συνεχίσουν την εκστρατεία που έχουν ξεκινήσει από το καλοκαίρι, προκειμένου να σταματήσουν την ανάπτυξη της P3. Εάν τελικά εγκριθεί, η νέα συμμαχία θα ελέγχει κατ' εκτίμηση 43% της χωρητικότητας στο θαλάσσιο εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, το 41 % της αγοράς του Ατλαντικού και περίπου το 24% της αγοράς του Ειρηνικού.
Η πρώτη αντίδραση κατά της ανάπτυξης της P3 προήλθε από το Global Shippers’ Forum (GSF), το οποίο με έγγραφό του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά και προς τις ΗΠΑ εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό του. Οι φορτωτές υποστηρίζουν ότι η P3 είναι δυνατόν να «αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού» και θέτουν θέματα ανταγωνισμού. Ωστόσο, θέση πήρε και η China Shipowners’ Association, η οποία κάνει ανοικτά λόγο για προσπάθεια των τριών ευρωπαϊκών εταιρειών να δημιουργήσουν μονοπώλιο και να «χειραγωγήσουν» τους ναύλους, κάτι που όπως σημειώνουν είναι ξεκάθαρα απαγορευμένο.
Σημειώνεται πάντως ότι η εξέταση της υπόθεσης P3 από τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ, Ε.Ε. και Κίνας γίνεται παράλληλα με τον έλεγχο 14 από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών για πιθανή εναρμόνιση τιμών, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά και την αντίστοιχη υπηρεσία της Ρωσίας. Η αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την ανακοίνωση της επίσημης διαδικασίας έρευνας, ήρθε μετά τη σφοδρή αντίδραση του European Shippers’ Council (φορτωτές). Οι φορτωτές κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και μετά τις ταυτόχρονες, όπως ισχυρίζονται, ανακοινώσεις των μεγαλύτερων liners του κόσμου για αυξήσεις ναύλων, κατέθεσαν τον έντονο προβληματισμό τους στην DG Comp.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]