Πρόσκαιρα οφέλη από τη μείωση του εργατικού κόστους και μικρά βήματα στη διαδικασία ίδρυσης επιχειρήσεων διαπιστώνει ο καθηγητής Οικονομικών στο ΑΠΘ και πρώην ΓΓ Εμπορίου Δημήτρης Μάρδας, σχολιάζοντας στο naftemporiki.gr την ελαφρά άνοδο της Ελλάδας σε διεθνείς κατατάξεις ανταγωνιστικότητας.
Με αφορμή την άνοδο της ελληνικής οικονομίας κατά έξι θέσεις στην ετήσια κατάταξη της Παγκόσμιας Τράπεζας ως προς το επιχειρηματικό κλίμα (72η ανάμεσα σε 185 χώρες), ο κ. Μάρδας μιλά για την ανάγκη βελτίωσης της παραγωγικότητας της εργασίας: «Στον τομέα της βιομηχανίας βρισκόμαστε περίπου στον μέσο όρο. Στον τομέα των υπηρεσιών και δη στον τουρισμό παραμένουμε πολύ χαμηλά, γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην έλλειψη επένδυσης σε ανθρώπινο δυναμικό. Ευρύτερα, είναι αισθητό και το χαμηλό επίπεδο εξοπλισμού στην ελληνική οικονομία».
«Η μείωση των μισθών έχει βέβαια μία θεωρητική προσέγγιση, καθώς μειώνοντας κανείς την εσωτερική ζήτηση, σε μία ανοιχτή διεθνή αγορά, αναγκάζει την οικονομία να στραφεί σε εξαγωγές. Ωστόσο, στην Ελλάδα τα ποσοστά των εξαγωγών είναι χαμηλά.»
Ο καθηγητής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου κάνει λόγο για βελτίωση στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, η οποία όμως οφείλεται στη μείωση των εισαγωγών εξαιτίας της ύφεσης. Παράλληλα, αναφέρεται σε πρόσκαιρα οφέλη από τη μείωση των μισθών, υπογραμμίζοντας: «Η ανταγωνιστικότητα δεν επιτυγχάνεται με τη μείωση του εργατικού κόστους αλλά με την αύξηση της παραγωγικότητας μέσω της επιμόρφωσης, της μηχανοποίησης και της επένδυσης στο ανθρώπινο κεφάλαιο». Επιπλέον, μιλά για κάποια πτώση των τιμών των προϊόντων λόγω της μείωσης του εργατικού κόστους και κυρίως λόγω του περιορισμού της ζήτησης.
Μεταφέρει δε ότι εντοπίζει μία στροφή της ελληνικής κοινωνίας προς δραστηριότητες οι οποίες παλαιότερα είχαν εγκαταλειφθεί: «Για παράδειγμα πυκνώνουν οι περιπτώσεις που αφορούν στην καλλιέργεια γης όχι για γνωστά προϊόντα όπως το βαμβάκι και το σιτάρι αλλά για προϊόντα με μεγάλη διεθνή ζήτηση, όπως βότανα. Αν και πρόκειται για ιδιωτικές πρωτοβουλίες οι οποίες αναφέρονται σε χαμηλές αξίες, το φαινόμενο έχει τη σημασία του».
«Οι τιμές των καυσίμων παραμένουν υψηλές. Τα ναύλα στις μεταφορές έχουν μειωθεί με το ‘άνοιγμα’ της αγοράς, αν και κατά κύριο λόγο η εξέλιξη σχετίζεται με την εξαιρετικά μειωμένη ζήτηση.»
Αναφορικά με την ίδρυση επιχειρήσεων, τονίζει: «Έχουν γίνει βήματα βελτίωσης των διαδικασιών (γενικό εμπορικό νητρώο, startups, απλούστευση του κώδικα βιβλίων-στοιχείων κ.ο.κ.), ωστόσο, θα πρέπει να φτάσουμε στο σημείο να χρειάζεται κανείς μόνο ένα ΑΦΜ για να αρχίσει να ‘τρέχει’ μία εταιρεία και μέσα σε τρεις μήνες απλώς να αποδεικνύει ότι έχει ρυθμίσει εκκρεμότητες όπως η ασφάλιση».
Σε αυτό το πλαίσιο, φέρνει το χαρακτηριστικό παράδειγμα φοιτητή του ο οποίος έστησε μία εταιρεία ηλεκτρονικών στη Βρετανία: «Του ζήτησαν συγγνώμη που δεν προλάβαιναν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία μέσα στην ίδια ημέρα. Την ακριβώς επόμενη ημέρα το ζήτημα είχε διευθετηθεί».
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ - [email protected]