Πολύ κοντά σε συμφωνία βρίσκονται, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΟΛΠ και η Cosco, ώστε να συνυπογράψουν το φιλικό διακανονισμό που θα προβλέπει νέες επενδύσεις ύψους 220 εκατ. ευρώ για την κατασκευή της δυτικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ που θα εκτινάξει τη συνολική δυναμικότητα του Σταθμού στα 6,2 εκατ. teu ετησίως, με παράλληλη αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος μέχρι το ΑΕΠ της χώρας να επιστρέψει στα επίπεδα του 2008 συν 2% ετησίως.
Την κίνηση αυτή τη δικαιολογεί συνδυάζοντας το ύψος της νέας επένδυσης με την κάθετη πτώση του ΑΕΠ κατά 25% σε σχέση με το 2008, όταν και είχε καταθέσει την πρότασή της για την παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. Γεγονός που έχει ρίξει την κίνηση του εσωτερικού φορτίου κατά 50% από τότε.
Οι δύο πλευρές έχουν συμφωνήσει στα περισσότερα σημεία του δεύτερου φιλικού διακανονισμού, ενώ υπό συζήτηση παραμένει η ελάχιστη δυνατότητα διακίνησης, που αναμένεται να διαμορφωθεί στα 4,5 μέχρι 5 εκατ. teu ετησίως, γεγονός που θα δεσμεύει την Cosco για ετήσια παραγωγή από 2,2 εκατ. μέχρι 2,4 εκατ. teu. Ανοικτό είναι ακόμα και το θέμα του σταθερού ενοικίου για το δυτικό προβλήτα ΙΙΙ, ζήτημα που δεν έχει αποδεχτεί η κινέζικη πλευρά, με αποτέλεσμα να έχουν πέσει στο τραπέζι εναλλακτικές προτάσεις ώστε να ικανοποιηθούν και οι δύο εταιρείες.
Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα στοιχεία, το οικονομοτεχνικό μοντέλο που έχει καταθέσει η Cosco σχετικά με τις επενδύσεις προβλέπει 120 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του νέου προβλήτα και τα υπόλοιπα 110 εκατ. ευρώ σε μηχανολογικές εγκαταστάσεις (γερανογέφυρες). Αλλά και τα έσοδα αναμένεται να αυξηθούν εντυπωσιακά, αφού το 2021 ο ΟΛΠ αναμένεται να εισπράξει πάνω από 110 εκατ. ευρώ, από περίπου 55 εκατ. ευρώ που προέβλεπε το εγγυημένο αντάλλαγμα.
Πριν, πάντως, κλείσει η οριστική συμφωνία αναμένεται να γίνει μια συνάντηση «κορυφής» ανάμεσα στον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, τον ΟΛΠ και την Cosco, ενώ θα προηγηθούν και οι απαντήσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τόσο σε ό,τι αφορά τα πρώτα 23 ερωτήματα όσο και τα 13 νέα που απέστειλε στη χώρα μας μετά το ταξίδι του υπουργού στις Βρυξέλλες.
Οι ερωτήσεις
Μετά τις 23 ερωτήσεις που έστειλε αρχικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και με τις οποίες ζητούσε, μεταξύ άλλων, να μάθει τις λεπτομέρειες των υπολογισμών που έχουν γίνει και αν σε αυτούς έχουν συνυπολογιστεί τα επιπλέον έσοδα και κέρδη της εταιρείας (Cosco - ΣΕΠ) από τη λειτουργία του νέου προβλήτα, αλλά και την οικονομική κατάσταση της ΣΕΠ, η οποία επικαλείται τη μεγάλη κρίση στη χώρα για να ζητήσει τις συγκεκριμένες αλλαγές, η Cosco ουσιαστικά καλείται να απαντήσει και σε 14 ακόμα ερωτήσεις, επεξηγηματικού περισσότερο χαρακτήρα.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την επιστολή, που έχει στη διάθεσή της η «Ν», ζητά να μάθει πώς εξηγείται η εκτόξευση των προβλεπόμενων εσόδων από 99 εκατ. ευρώ το 2013 (30/9/2013) σε 165 εκατ. ευρώ το 2014, χωρίς μάλιστα να έχει γίνει η νέα επένδυση. Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», η αύξηση των εσόδων ανταποκρίνεται στην πλήρη χρήση της ανατολικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ που ξεκίνησε τη λειτουργία του στο τέλος του καλοκαιριού.
Επίσης επιθυμεί να της δοθούν αναλυτικά τρία διαφορετικά σενάρια σε ό,τι αφορά τα έσοδα και ειδικότερα το καλύτερο σενάριο, το χειρότερο σενάριο και το βασικό σενάριο.
Θεωρεί επίσης ότι θα πρέπει να μάθει τους λόγους για τους οποίους κρίνεται απαραίτητο να επεκταθεί η δυναμικότητα του Σ.ΕΜΠΟ σε σχέση με τα όσα προέβλεπε η αρχική σύμβαση. Κύριο επιχείρημα της Cosco στο σημείο αυτό είναι ο έντονος ανταγωνισμός στο transit φορτίο στην περιοχή της Αν. Μεσογείου, γεγονός μάλιστα που την έκανε να υλοποιήσει επενδύσεις και να φέρει γερανογέφυρες από την Κίνα που μπορούν να εξυπηρετήσουν containerships μεταφορικής ικανότητας μέχρι 24.000 teu, όταν το μεγαλύτερο πλοίο στον κόσμο σήμερα είναι 18.000 teu.
Τέλος, μεταξύ άλλων, ζητά να μάθει γιατί η Cosco θεωρεί ότι δεν θα έχει θετικό οικονομικό αποτέλεσμα σε σχέση με την παρούσα επένδυσή της, παρά το γεγονός ότι καταγράφει ανοδικές τάσεις τα τελευταία δύο χρόνια.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]