Αποστολή στην Ουάσινγκτον: Παναγιώτης Σ. Ανδριανέσης
Στους δρόμους της Ουάσινγκτον, χιλιάδες Αμερικανοί διαδηλώνουν την αντίθεσή τους στο δικαίωμα της έκτρωσης, ενώ λίγα μέτρα πιο πέρα, στο Λευκό Οίκο, ο πρόεδρος Μπους σχεδιάζει το χτύπημα εναντίον του Σαντάμ. Στην Ευρώπη, Σιράκ και Σρέντερ δίνουν νέα ώθηση στη γαλλογερμανική φιλία και δηλώνουν την αντίθεση των χωρών τους στην κήρυξη του πολέμου. Τα γεγονότα της καυτής επικαιρότητας, πριν από δύο εβδομάδες... Δεν τα έμαθα από τα τηλεγραφήματα των πρακτορείων που φτάνουν στη Ναυτεμπορική, αλλά μέσω Internet. «Και λοιπόν;», θα σκεφτείτε. Ναι, αλλά δεν ήμουν στο γραφείο μου, βρισκόμουν 12.000 μέτρα πάνω από τον Ατλαντικό Ωκεανό, κάπου μεταξύ Φρανκφούρτης και Ουάσινγκτον!
Στις 17:08 το απόγευμα της Παρασκευής 25 Οκτωβρίου 2002, ο όρος air mail έλαβε νέα διάσταση. Τη στιγμή εκείνη, στάλθηκε το πρώτο e-mail από επιβάτη αεροσκάφους πολιτικής αεροπορίας στον κόσμο. Ήταν η πτήση 418 της Lufthansa και το μήνυμα έφτασε κανονικά, ύστερα από 2-3 δευτερόλεπτα, στον παραλήπτη του στο... έδαφος. Μετά τις εσωτερικές δοκιμές, η γερμανική εταιρεία, σε συνεργασία με την αμερικανική Boeing, ξεκίνησε, στις 15 Ιανουαρίου 2003, ένα τρίμηνο πιλοτικό πρόγραμμα παροχής υπηρεσιών Internet στους επιβάτες της υπερατλαντικής πτήσης από Φρανκφούρτη προς Ουάσινγκτον.
Από την 1η Φεβρουαρίου 1931, οι επιβάτες της Luft Hansa στη διαδρομή υπ' αρ. 32 μπορούν να στέλνουν τηλεγραφήματα κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Πριν από 15 μέρες, είχα την ευκαιρία να δω στην πράξη τη λειτουργία του συστήματος και το βρήκα καταπληκτικό, όπως και όλοι οι ευρωπαίοι συνάδελφοι, τους οποίους είχε την καλοσύνη να προσκαλέσει η Lufthansa, για να «παίξουν» με το Internet στον αέρα και να σας μεταφέρουν, κατόπιν, τις εντυπώσεις τους.
Τα πολλά λόγια, λένε, είναι φτώχεια και σ' αυτή την περίπτωση η παροιμία ταιριάζει... γάντι. Απλώς, κάθεσαι στη θέση σου, συνδέεις το καλώδιο Ethernet από το φορητό σου στην υποδοχή που βρίσκεται στη βάση του καθίσματός σου ή -αν διαθέτεις κάρτα ασύρματης πρόσβασης 802.11b- δεν συνδέεις τίποτα(!), ανοίγεις τον browser και... βρίσκεσαι στο Internet (στις επόμενες σελίδες θα βρείτε τα πάντα για τη λειτουργία και τις επιδόσεις του συστήματος).
Ο Scott Carson (αριστερά), πρόεδρος της Connexion by Boeing και ο Wolfgang Mayrhuber, δ.σ. της Lufthansa
Στη διάρκεια των δύο πτήσεων ήμουν συνδεδεμένος στο Δίκτυο για περισσότερες από έξι ώρες, κατά τις οποίες σέρφαρα σε δεκάδες sites, έλεγξα το ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο, έστειλα ο ίδιος μηνύματα σε συναδέλφους και φίλους στο... έδαφος (έστειλα και ένα στον ελβετό συνάδελφο που καθόταν δίπλα μου - το πήρε σε 1 δευτερόλεπτο), κατέβασα (ή, μήπως, «ανέβασα») εικόνες και βαριά αρχεία, χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα διακοπής ή ταχύτητας.
Ξέρετε, υπάρχουν στιγμές που ξεχνιέσαι εκεί πάνω στα 12.000 μέτρα και νομίζεις ότι βρίσκεσαι ακόμη στο έδαφος, στο γραφείο σου. Αν και πετάς με ταχύτητα που ξεπερνά τα 900 χλμ./ώρα, δεν καταλαβαίνεις τίποτα. Οι ώρες περνούν ευχάριστα και το ταξίδι μετατρέπεται σε απόλαυση!
Και άλλοι «στον αέρα»
Η Lufthansa εξόπλισε ένα Boeing 747-400 με το σύστημα Connexion της Boeing, το οποίο χρησιμοποιεί δορυφόρους για να προσφέρει υπηρεσίες Δικτύου ευρέος φάσματος. Αντίστοιχη δοκιμή αναμένεται να πραγματοποιηθεί, στα μέσα Φεβρουαρίου, σε ένα ακόμη αεροσκάφος Boeing 747 της British Airways, ενώ και οι δύο αερομεταφορείς ανακοίνωσαν ότι σκοπεύουν να ενσωματώσουν την υπηρεσία Connexion σε όλες τις διεθνείς πτήσεις τους, από τις αρχές του 2004.
Η Japan Airlines και η σκανδιναβική SAS έχουν ήδη συνάψει ανάλογες συμφωνίες με την Boeing, ενώ η Cathay Pacific, που εδρεύει στο Χονγκ Κονγκ, αναμένεται να δίνει κι αυτή υπηρεσία πρόσβασης σε λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από 40 αεροσκάφη της, βασισμένη σε τεχνολογία της Tenzing Communications, θυγατρικής της ανταγωνιστικής της Boeing εταιρείας, Airbus. Ένα ακόμα σύστημα που αναπτύχθηκε με τη συνεργασία της Tenzing και της ARINC χρησιμοποιείται από την Virgin Atlantic Airways. Οι ταξιδιώτες μπορούν να στείλουν σύντομα μηνύματα έναντι 2,5 δολαρίων έκαστο, τα οποία πληκτρολογούν σε συσκευές με μικρές οθόνες ενσωματωμένες στο πίσω μέρος των καθισμάτων, σε τέσσερα αεροπλάνα της Virgin. Η ίδια τεχνολογία έχει δοκιμαστεί από την Air Canada και την Singapore Airlines.
Εξάλλου, τρεις κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ (United Airlines, American Airlines και Delta Airlines) θα προσφέρουν σύντομα στους πελάτες τους ασύρματη πρόσβαση υψηλών ταχυτήτων στο Δίκτυο (πρότυπο 802.11b, ως 11MΒ/s), στους χώρους των αεροδρομίων και στις αίθουσες αναμονής, υποστηριζόμενες από τις μεγάλες εταιρείες πληροφορικής (Dell, Compaq, IBM κ.ά.), που κατασκευάζουν φορητούς υπολογιστές εξοπλισμένους με κάρτες LAN ασύρματης σύνδεσης ή με ενσωματωμένες κεραίες και μόντεμ που υποστηρίζουν το πρωτόκολλο 802.11B.
Στο ταξίδι στην Ουάσινγκτον, για την επίδειξη του νέου συστήματος Connexion by Boeing, που προσφέρει η Lufthansa German Airlines, εκτός της Ναυτεμπορικής, είχαν προσκληθεί δημοσιογράφοι και από τα ακόλουθα έντυπα: Aahmulethi (Φινλανδία), Affaeesresenaeren (Σουηδία), Aircraft Technology Magazine (Βρετανία), Airliner World (Βρετανία), Aviation Business Middle East (ΗΑΕ), Aviation International News (ΗΠΑ), Bild (Γερμανία), Borsen (Δανία), Business Traveller (Βρετανία), Die Welt (Γερμανία), Facts (Αυστρία), Huerriyet (Τουρκία), Inflight Newsletter (Βρετανία), Kurier Flugwelt (Αυστρία), La Tribune (Γαλλία), Les Echos (Γαλλία), Maariv (Ισραήλ) και Standard (Αυστρία).
Ευχαριστούμε πολύ την Christiane Hensel-Gatos, manager public relations Greece, Cyprus & Malta της Lufthansa German Airlines στην Αθήνα, τους Thomas Preinl, senior manager corporate communications South East Europe, Africa, Middle East & Pakistan, της Lufthansa German Airlines, και Aage Duenhaupt, manager international communications, της Lufthansa Technik AG στη Φρανκφούρτη, καθώς και το προσωπικό των πτήσεων LH-418, LH-419 της Lufthansa German Airlines. Επίσης, ευχαριστούμε το δίκτυο καταστημάτων Multirama για την ευγενική παραχώρηση του φορητού υπολογιστή Packard Bell iGo 5461 για τις ανάγκες της αποστολής.