Μεγάλα περιθώρια για επενδύσεις παρουσιάζει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μετά την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών, σε μια συμφωνία που θα περιλαμβάνει δέσμευση για επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, οι δύο πλέον σημαντικές επενδύσεις, κρουαζιέρα και ναυπηγοεπισκευή, που προγραμματίζονται για το λιμάνι του Πειραιά, κρύβουν και μεγάλα προβλήματα, θέματα που αναμένεται να μπουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους ενδιαφερόμενους -για το μέλλον του ΟΛΠ- ομίλους.
Η πρώτη επένδυση είναι η επέκταση της βάσης κρουαζιέρας προς το Φάληρο για δύο μέχρι τρεις νέες θέσεις πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων, τελευταίας γενιάς. Ο ΟΛΠ από το 2014 αναμένεται να διαθέτει 11 θέσεις πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων, ωστόσο η νέα βάση, που δεν θα είναι έτοιμη πριν από το 2015, θα δώσει τη δυνατότητα να φιλοξενηθούν πλοία με ακόμα και περισσότερους από 4.000 επιβάτες.
Ο ΟΛΠ έχει ήδη εξασφαλίσει το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για να ζητήσει επιδότηση από την Ε.Ε. σε ποσοστό 95% για το έργο που έχει προϋπολογιστεί στα περίπου 120 εκατ. ευρώ. Και αυτό, διότι απέδειξε ότι το έργο θα συνεισφέρει στην οικονομία του τόπου εφόσον χρηματοδοτηθεί.
Ωστόσο, αν και η διοίκηση του ΟΛΠ συνεχίζει τις κινήσεις για να λάβει τη χρηματοδότηση, σε περίπτωση που ιδιωτική εταιρεία αποκτήσει από το ελληνικό δημόσιο το πλειοψηφικό πακέτο του Οργανισμού, το ύψος της χρηματοδότησης θα περιοριστεί στο 25% περίπου. Κάτι που σε πρώτη ανάλυση κάνει την επένδυση μη βιώσιμη.
Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ενδέχεται η κυβέρνηση να δεχθεί το ύψος της επένδυσης να συνυπολογιστεί σε σχέση με το αντίτιμο σε ρευστό. Ειδικά όμως στην περίπτωση της Cosco, το κόστος του δανείου είναι εντυπωσιακά μικρό σε σχέση και με τα δεδομένα στην ελληνική αγορά σήμερα.
Πιο συγκεκριμένα, το μέσο επιτόκιο στη χώρα σήμερα κυμαίνεται στο 6% με 7%, ενώ η Cosco στην προσφορά της πριν από λίγα χρόνια για την παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ είχε εξασφαλίσει δάνειο με επιτόκιο κοντά στο 1%. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, το κόστος δανεισμού του κινεζικού ομίλου, από την Κίνα, κυμαίνεται περίπου στα ίδια επίπεδα.
Συνδυαστικά με την περίπτωση εξασφάλισης χρηματοδότησης της επένδυσης από την Ε.Ε. κοντά στο 25%, αλλάζει τα δεδομένα και μετατρέπει την επένδυση σε βιώσιμη.
Σε δεύτερο στάδιο, ο ιδιώτης ο οποίος θα αναλάβει τον ΟΛΠ θα πρέπει να έρθει σε επαφή με τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, οι οποίες δηλώνουν ότι είναι κατά των ιδιωτικών επενδύσεων σε υποδομές στον κλάδο και προτιμούν να συνδιαλέγονται με κρατικούς φορείς, και να εγγυηθεί συγκεκριμένα τιμολόγια σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, είτε να προχωρήσει σε μακροχρόνιες παραχωρήσεις με ανταγωνιστικές, για τη Μεσόγειο, τιμές.
Εφόσον μάλιστα προχωρήσει το δεύτερο σενάριο, αναμένεται να πάρουν σάρκα και οστά οι αποτυχημένες μέχρι σήμερα προσπάθειες της πολιτείας να μετατρέψουν τη χώρα μας σε κέντρο του home port της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Σημειώνεται ότι το αρχικό σχέδιο του ΟΛΠ ήταν να δημιουργηθεί μια νέα βάση για έξι θέσεις κρουαζιερόπλοιων τελευταίας γενιάς, η οποία προϋπολογίζεται στα 230 εκατ. ευρώ περίπου. Ενδέχεται οι υποψήφιοι επενδυτές να αποδεχτούν υπό προϋποθέσεις να υλοποιήσουν και το μεγάλο project.
Η ακτοπλοΐα
Ιδιαίτερη σημασία αναμένεται να δοθεί από την κυβέρνηση στη σύνδεση πόλης και λιμανιού, αλλά και στο κόστος των λιμενικών τελών για την ακτοπλοΐα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης δεν θέλει σε καμία περίπτωση να επαναληφθεί στο λιμάνι του Πειραιά, το «λάθος» που έγινε με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Σε ό,τι αφορά τη σύνδεση με την πόλη, το υπουργείο θα επιδιώξει να πετύχει ένα πλαίσιο άσκησης κοινωνικής πολιτικής από τον ιδιώτη, μια προσφορά δηλαδή που θα συνδέει το λιμάνι με την πόλη.
Τα δυνατά και αδύνατα σημεία της ναυπηγοεπισκευής
Η δεύτερη κατά σειρά επένδυση στον ΟΛΠ, που μάλιστα έχει ζητήσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός της χώρας να γίνει, είναι η Ναυπηγοεπισκευή.
Υπολογίζεται ότι με περίπου 100 εκατ. ευρώ η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει μέχρι δύο νέες πλωτές δεξαμενές που θα μπορούν να φιλοξενήσουν πλοία post panamax, να ανακατασκευάσει τις δύο υπάρχουσες που χρησιμοποιούνται από πλοία μεσογειακού τύπου, αλλά και να μεταμορφώσει την περιοχή σε Βιομηχανικό Πάρκο, το οποίο θα διαθέτει όλες τις εγκαταστάσεις και το μηχανολογικό εξοπλισμό για να λειτουργεί σαν επισκευαστική βάση.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», τουλάχιστον η πλευρά της Cosco έχει αποδεχθεί να επενδύσει στη ΝΕΖ και να αναλάβει το marketing για την προσέλκυση πλοίων. Ωστόσο, για να πετύχει στην πράξη το συγκεκριμένο πρόγραμμα, θα χρειαστεί να ικανοποιηθούν δύο συνιστώσες. Από τη μια θα πρέπει οι υπεργολάβοι της ΝΕΖ να έχουν ανταγωνιστικές χρεώσεις σε σχέση με τις γειτονικές, όπως η Τουρκία, χώρες.
Σημειώνεται ότι το ημερομίσθιο στην Ελλάδα θεωρείται πολύ υψηλό σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αφού ξεκινά από τα 31 ευρώ την ώρα, με έξι ώρες εργασίας, ενώ στη Τουρκία ξεκινά από τα 5 ευρώ και στη Ρουμανία από τα 3 ευρώ για οκτώ ώρες εργασίας.
Από την άλλη, καταλυτικό ρόλο θα παίξει και η στάση των σωματείων των εργαζομένων. Η χώρα μας έχει αποκτήσει αρνητική εικόνα στα εφοπλιστικά γραφεία, όχι μόνο τα ελληνικά, για τις απεργιακές κινητοποιήσεις στη ΝΕΖ, και θα χρειαστεί να αποδειχθεί σταδιακά ότι αλλάζει η κατάσταση και ότι έχει εξασφαλιστεί μια συμφωνία αποδεκτή από τους εργοδότες και τους εργαζόμενους.
Εκτός των άλλων επενδύσεων, σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη τόσο της τοπικής όσο και της εθνικής οικονομίας μπορεί να διαδραματίσει η χρήση έκτασης 90 περίπου στρεμμάτων που διαθέτει ο ΟΛΠ στην περιοχή του Σχιστού για τη ανάπτυξη logistic center.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]