Από το Φάληρο πίσω στον Πειραιά

Καινούργια σχέδια επί χάρτου μελετά η κυβέρνηση
Τετάρτη, 04 Σεπτεμβρίου 2013 07:00
UPD:10:33
ΑΠΕ ΜΠΕ/ΧΡΗΣΤΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Ενα άλλο πρόβλημα που θα πρέπει να λύσει η κυβέρνηση για το θέμα της κρουαζιέρας είναι η άρνηση των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας να συνεργάζονται με ιδιωτικά λιμάνια.

Αποσύρεται το σχέδιο κατασκευής νέας βάσης κρουαζιέρας στο Φάληρο και η κυβέρνηση βάζει πρόσω ολοταχώς για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», προχθές, Δευτέρα, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά με τη συμμετοχή των υπουργών Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη, Τουρισμού, Ολγας Κεφαλογιάννη, καθώς και Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, προκειμένου να ληφθούν τελικές αποφάσεις για την επόμενη ημέρα της κρουαζιέρας στη χώρα μας.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο πρωθυπουργός ενημερώθηκε ότι για το project που «έτρεχε» ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Νότης Μυταράκης, για την ανάπτυξη νέας βάσης κρουαζιέρας στο Φάληρο, δεν υπάρχει ανταπόκριση από τις εταιρείες κρουαζιέρας.

Συγκεκριμένα, οι μεγάλοι όμιλοι κρουαζιέρας δεν απορρίπτουν το Φάληρο ως βάση, αφού είναι σε καλύτερο σημείο από τον Πειραιά σε ό,τι αφορά την πρόσβαση προς την Αθήνα, αλλά δεν είναι διατεθειμένοι, στην παρούσα τουλάχιστον φάση, να χρηματοδοτήσουν ένα τέτοιο έργο, που κατά τον κ. Μυταράκη ανέρχεται στα 200 εκατ. ευρώ, ενώ, σύμφωνα με άλλες εκτιμήσεις, μπορεί και να ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ.

Οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας συνηθίζουν να επενδύουν σε λιμενικές ανωδομές, σε εγκαταστάσεις που τους έχουν παραχωρηθεί, ενώ, σε ό,τι αφορά τις υποδομές, οι λίγες επενδύσεις τους γίνονται συνήθως σε μικρά λιμάνια.

Προάγγελος της τροπής που έλαβε η υπόθεση είναι και οι δηλώσεις που έκανε στη «Ν», τη Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013, ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, σχετικά με το project του Φαλήρου.

«Δεν είναι ότι έχω αντίθετη άποψη. Εγώ, πέρα από τις απόψεις που έχω, εφαρμόζοντας μία κυβερνητική πολιτική, είμαι έτοιμος να δεχθώ οποιαδήποτε σοβαρή επένδυση πρόκειται να γίνει στον τόπο και να τη στηρίξω, να τη βοηθήσω», ανέφερε και προσέθετε: «Ομως, ακόμη δεν έχει εκφραστεί επισήμως ένα σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον για την κατασκευή ενός τέτοιου λιμένα».

Σειρά παίρνει ο ΟΛΠ

Ομως, και στην περίπτωση του ΟΛΠ, τα πράγματα δεν δείχνουν εύκολα, αφού το λιμάνι οδεύει προς πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών του σε ιδιώτες, με την Cosco να φαντάζει το μεγάλο φαβορί.

Ωστόσο, και σε περίπτωση που ιδιωτική εταιρεία αναλάβει την πλειοψηφία των μετοχών, κινδυνεύει η χώρα να χάσει τη κοινοτική χρηματοδότηση σε ποσοστό 95% που είναι έτοιμος να λάβει ο ΟΛΠ από τη Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να κατασκευάσει τη νέα βάση κρουαζιέρας που θα μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι τρία κρουαζιερόπλοια τελευταίας γενιάς.

Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, η συνήθης πρακτική χρηματοδότησης προς ιδιώτες είναι το 25%. Η Ευρωπαϊκή Ενωση ενδέχεται, λοιπόν, να αποσύρει τη χρηματοδότηση σε περίπτωση ιδιωτικοποίησης και ήδη, από προχθές, με εντολή πρωθυπουργού, αναζητείται τρόπος να μη χαθούν τα περίπου 114 εκατ. ευρώ που θα είναι η κοινοτική χρηματοδότηση με τα σημερινά δεδομένα.

Πρόσφατα, κατά την παρουσία τους στο συνέδριο «Posidonia sea tourism forum», ο αντιπρόεδρος της μεγαλύτερης εταιρείας του κόσμου της Carnival, M. Nestour, εξέφρασε την απόλυτη αντίθεσή του για την περίπτωση ιδιωτικοποίησης των λιμανιών κρουαζιέρας, ενώ ο αντιπρόεδρος της Royal Caribbean, J. Tercek, τάχθηκε υπέρ της ιδιωτικοποίησης σε μικρού μεγέθους λιμένες, κυρίως σε ανωδομές.

Μια πρόταση που έπεσε στο τραπέζι ως λύση στο θέμα που έχει ανακύψει, είναι ο ιδιώτης που θα αναλάβει τον ΟΛΠ, να ολοκληρώσει τα έργα κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά και, στη συνέχεια, να προχωρήσει σε παραχωρήσεις στις εταιρείες κρουαζιέρας.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς


Σχετικά σύμβολα

  • ΟΛΠ



Σχολιασμένα