Ψηλά ο πήχης των αποκρατικοποιήσεων

Τετάρτη, 31 Ιουλίου 2013 09:29
UPD:09:40

Σύμφωνα με το νέο προγραμματισμό, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να εισπράξει 0,8 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου και άλλα 0,7 δισ. ευρώ την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου του 2013 ώστε να επιτευχθεί ο στόχος για έσοδα 1,5 δισ. ευρώ.

Eσοδα ύψους 5 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις θα πρέπει να πετύχει από τώρα μέχρι και το τέλος του 2014 το ΤΑΙΠΕΔ, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με το αναθεωρημένο μνημόνιο.

Ο εξαιρετικά υψηλός αυτός στόχος ήρθε με αντάλλαγμα την αναστολή ενεργοποίησης της ρήτρας δημοσιονομικής διόρθωσης σε περίπτωση υστέρησης των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις και της απειλής που -σκόπιμα- έχει αφήσει να αιωρείται η τρόικα για «διεθνοποίηση» της διοίκησης του Ταμείου.

Σύμφωνα με το νέο προγραμματισμό, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να εισπράξει 0,8 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου και άλλα 0,7 δισ. ευρώ την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου του 2013 ώστε να επιτευχθεί ο στόχος για έσοδα 1,5 δισ. ευρώ.

Μέσα στον επόμενο χρόνο το πρόγραμμα θα πρέπει να τρέχει με υπερδιπλάσια ταχύτητα, ώστε να εισπραχθούν συνολικά έσοδα 3,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 2,3 δισ. ευρώ το τρίτο τρίμηνο του χρόνου.

Στην ίδια συμφωνία υπάρχει και η -αναγκαστική πλέον- αναθεώρηση του προγράμματος αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου.

Στην έκθεση της τρόικας που δημοσιοποιήθηκε τη Δευτέρα τονίζεται ότι με το ρυθμό που τρέχει το πρόγραμμα καθυστερεί ένας στους τρεις διαγωνισμούς.

Μετά την αποτυχία του πρώτου διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ η αποκρατικοποίησή της μεταφέρεται για το 2014. Μαζί μεταφέρεται και η πλήρης αποκρατικοποίηση του 34,5% των ΕΛΠΕ.

Τον επόμενο χρόνο αναμένεται να προχωρήσει και ο διαχωρισμός της ΔΕΗ από τη θυγατρική της εταιρία, η οποία είναι υπεύθυνη για τη διανομή ηλεκτρικού, τον ΑΔΜΗΕ.

Οι αποκρατικοποιήσεις των περισσότερων από τις προβληματικές δημόσιες εταιρίες (ΕΑΣ, ΕΛΒΟ, ΛΑΡΚΟ) που ήταν προγραμματισμένες για φέτος μεταφέρονται για το 2014.

Ο προγραμματισμός για τις αμυντικές βιομηχανίες προβλέπει ότι, μετά τη μείωση του προσωπικού, που βρίσκεται τώρα στη φάση της προετοιμασίας, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να αναζητήσει αγοραστές για σύνολο ή επιμέρους τμήματα των εταιρειών. Αυτονόητο είναι ότι όποια κομμάτια των συγκεκριμένων εταιρειών δεν είναι εμπορεύσιμα θα κλείσουν.

Η έμφαση που δίνει η τρόικα στο ξεκαθάρισμα των αμυντικών βιομηχανιών, οι οποίες αποτελούσαν μαζί με τις εταιρείες μεταφορών τις πλέον προβληματικές δημόσιες επιχειρήσεις, φαίνεται από το γεγονός ότι η αναδιάρθρωση προσωπικού αποτελεί ένα από τα προαπαιτούμενα της δόσης του Αυγούστου.

Τον επόμενο χρόνο θα προχωρήσει επίσης και η αποκρατικοποίηση των κερδοφόρων ΕΛΤΑ, η οποία ήταν αρχικά προγραμματισμένη για το δεύτερο τρίμηνο του χρόνου.

Η αποκρατικοποίηση των δύο μεγάλων εταιρειών υδάτων, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, η οποία είχε επίσης προγραμματιστεί για φέτος, αναβάλλεται για τον επόμενο χρόνο.

Οι συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις έχουν συναντήσει μεγάλες κοινωνικές και πολιτικές αντιδράσεις και εκτιμήθηκε ότι θα πρέπει να βρεθεί πιο κατάλληλος «πολιτικός χρόνος» για την αξιοποίησή τους.

Προηγουμένως, η κυβέρνηση θα πρέπει να επιβεβαιώσει τις ανεξόφλητες οφειλές φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στις δύο εταιρείες ύδρευσης και αποχέτευσης και να αποπληρώσει όλες τις μη αμφισβητούμενες οφειλές εντός του Αυγούστου.

Αλλωστε, όπως φάνηκε από την περίπτωση της ΔΕΠΑ, οι οφειλές προς εταιρείες που βαδίζουν προς ιδιωτικοποίηση αποτελούν σημαντικό αγκάθι του προγράμματος.

Στο πεδίο της αξιοποίησης των ακινήτων, μετά την αποτυχία του πρώτου διαγωνισμού, πρώτο στη λίστα βρίσκεται το ακίνητο στο Αφάντου της Ρόδου αλλά και ο παλιός αερολιμένας Αθηνών, στο Ελληνικό, που -σύμφωνα με πληροφορίες- πάσχει επίσης από νομικά προβλήματα.

Μέσα από άλλες διαδικασίες το 2014 θα σημάνει και την επάνοδο του μέτρου των τιτλοποιήσεων με βάση μεγάλα ακίνητα του ελληνικού Δημοσίου. Με βάση τον προγραμματισμό που έχει συμφωνηθεί με την τρόικα οι τιτλοποιήσεις θα φέρουν έσοδα από 700 ως και 1.000 εκατ. ευρώ.

Προβλημάτων συνέχεια

Πέρα από το μεσομακροπρόθεσμο σχεδιασμό, τα προβλήματα στις αποκρατικοποιήσεις δείχνουν να επιμένουν, αν όχι να πολλαπλασιάζονται. Το πιο συνηθισμένο πρόβλημα που εμφανίζεται με τις αποκρατικοποιήσεις υποδομών και ακινήτων είναι το χωροταξικό.

Περισσότερα από 3.000 ακίνητα που έχει σήμερα στην κατοχή του το ΤΑΙΠΕΔ περιμένουν την επίλυση νομικών προβλημάτων πριν αξιοποιηθούν.

Πληροφορίες θέλουν και την αξιοποίηση πολλών από τα 21 περιφερειακά αεροδρόμια, για τα οποία έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον 11 ελληνικοί και ξένοι όμιλοι, που προσκρούει όμως σε χωροταξικά προβλήματα στην επόμενη φάση του διαγωνισμού.
Κάποιοι αναμένουν μέχρι και αποχωρήσεις από το διαγωνισμό αν δεν λυθούν κεντρικά τα προβλήματα που έχουν αρχίσει να αναφύονται.

Δείγμα των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το Ταμείο αποτελεί η χθεσινή υπογραφή της σύμβασης του ΤΑΙΠΕΔ με την κοινοπραξία ΟΠΑΠ Intralot για την παραχώρηση της διαχείρισης της εταιρείας των κρατικών λαχείων για 12 χρόνια.

Η υπογραφή της σύμβασης συνοδεύτηκε με παραιτήσεις και άρνηση υπογραφής κάποιων από τους υπευθύνους. Τώρα μένει να δούμε πότε και πώς θα γίνει και η υπογραφή της συμφωνίας του Ταμείου με την κοινοπραξία ΕΜΜΑ DELTA για την παραχώρηση του 33% του ΟΠΑΠ.

Mε αργούς ρυθμούς

Σε ό,τι αφορά τη διάθεση του 66% του ΔΕΣΦΑ στη Socar δεν υπάρχει ακόμη η αναμενόμενη πρόοδος. Πληροφορίες θέλουν τους Αζέρους να επιμένουν να αρθεί η ρυθμιζόμενη τιμολογιακή πολιτική για τα τέλη μεταφοράς από το δίκτυο, ώστε να μεγιστοποιηθεί η κερδοφορία της εταιρείας. Οι πιέσεις αυτές αναμένεται να ενταθούν τώρα που η Ελλάδα θα έχει συμμετοχή στον αγωγό TAP.

Πειραιάς και «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Ενα ακόμη πρόβλημα αποτελεί για το ΤΑΙΠΕΔ η αποκρατικοποίηση των δύο μεγάλων λιμανιών της χώρας, του Πειραιά και των δορυφορικών λιμανιών του (Ραφήνα-Λαύριο) και της Θεσσαλονίκης.

Ειδικά για τον Πειραιά, ενώ υπήρξε ζέση για επιτάχυνση πριν από περίπου ένα μήνα, μετά την αποτυχία της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, το θέμα τώρα φαίνεται να έχει παγώσει.

Αιτία είναι ο τρόπος αξιοποίησης της συγκεκριμένης υποδομής. Ο πρόεδρος του ΟΛΠ και πρώην υπουργός Ναυτιλίας του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Ανωμερίτης, επιμένει ότι το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας πρέπει να δοθεί με σύμβαση παραχώρησης και όχι μέσω της πώλησης πακέτου μετοχών όπως προκρίνει το ΤΑΙΠΕΔ.

Εν όψει του ανασχηματισμού και της μετατροπής της τρικομματικής κυβέρνησης σε δικομματική, με τον ένα συνεταίρο να είναι το ΠΑΣΟΚ, το θέμα ξεχάστηκε μέχρι να βρεθεί συμβιβαστική λύση.

Μένει να δούμε ποια λύση θα επιλεγεί -και κυρίως πώς- το Σεπτέμβριο όταν το Ταμείο σχεδιάσει να προχωρήσει το διαγωνισμό.

Η αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στην εταιρεία διαχείρισης του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» αντιμετώπισε άλλου είδους πρόβλημα.

Μετά την πώληση της εταιρικής μονάδας των αεροδρομίων της Hoctief, στην οποία περιλαμβάνεται και το μερίδιό της στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε θυγατρική του δημόσιου επενδυτικού ταμείου συντάξεων του Καναδά (PSP Investments), έναντι 1,1 δισ. ευρώ, τα πάντα σταμάτησαν.

Οι μέχρι τώρα διαπραγματεύσεις με τους Γερμανούς για την αξιοποίηση της συμμετοχής των πλευρών στην εταιρεία του αεροδρομίου ακυρώνονται και θα πρέπει να επαναληφθούν με το νέο ιδιοκτήτη.
Τούτο τη στιγμή που για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» έχει εκδηλωθεί έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον από κινεζικό όμιλο.

TAΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα