Μακρά λίστα μέτρων και διαρθρωτικών παρεμβάσεων, δημοσιονομικό κενό 4,2 δισ. ευρώ για τη διετία 2015-2016, αλλά και χρηματοδοτικό κενό ύψους 2,8 δισ. ευρώ, όπως και αβεβαιότητες που απειλούν την ελληνική οικονομία, περιέχει η έκθεση της Κομισιόν, που συνοδεύει το αναθεωρημένο μνημόνιο. Παράλληλα, στέλεχος της Κομισιόν αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο νέας παρέμβασης στο ελληνικό δημόσιο χρέος το 2014, ενώ θεωρεί πως ο χρόνος εξόδου της Ελλάδας στις αγορές «θα αργήσει», αλλά το 2014 ίσως επιχειρηθεί μια «αναγνωριστική» έξοδος.
Aποφάσεις το Σεπτέμβριο
Η Κομισιόν επικρίνει την υστέρηση των φορολογικών εσόδων, των εισπράξεων από τις αποκρατικοποιήσεις και ψέγει την κυβέρνηση για την απουσία μέτρων ανάσχεσης της ανεργίας, όπως και για τη διατήρηση υψηλών τιμών στην αγορά, αλλά θεωρεί πως σε «γενικές γραμμές» το πρόγραμμα εφαρμόζεται ικανοποιητικά, κάτι που επιτρέπει την εκταμίευση των δόσεων από το μηχανισμό στήριξης.
Αναλυτικότερα, το πλήρες κείμενο της έκθεσης της Κομισιόν, όπως και η περίληψή της που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα, περιέχει σαφή αναφορά για νέα μέτρα ύψους 4,2 δισ. ευρώ, στη διετία 2015 - 2016, τα οποία θα συναποφασιστούν τον προσεχή Σεπτέμβριο σε συνεργασία με την τρόικα.
Ωστόσο, η Κομισιόν σκιαγραφεί και μέτρα που θα μπορούσε να λάβει η κυβέρνηση, όπως είναι η μείωση των δημοσίων επενδύσεων, η νέα μείωση ή κατάργηση των φοροαπαλλαγών, η διεύρυνση της φορολογικής βάσης και νέες στοχευμένες μειώσεις ορισμένων δαπανών του προϋπολογισμού.
Επίσης, το νέο μνημόνιο προβλέπει ότι από τον Ιούνιο θα πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή το σύστημα αυτόματης αναπροσαρμογής των τιμών των ακινήτων. Πρόκειται για το μηχανισμό που θα στηρίζεται στις τιμές των ακινήτων που συγκεντρώνει η Τράπεζα της Ελλάδος, όπως αυτές προκύπτουν από τις αγοραπωλησίες μέσω των τραπεζών. Οι τιμές αγοράς θα αποτελούν τη βάση σύγκρισης προς τις οποίες θα προσαρμόζονται οι αντικειμενικές τιμές.
Ακόμη ορίζεται πως μέχρι το τέλος Ιουνίου θα πρέπει να έχει θεσπιστεί και ο νέος ενιαίος φόρος ακινήτων, που θα αποδίδει έσοδα ύψους 2,7 δισ. ευρώ, από το 2014 (αντικαθιστά το ΕΕΤΑ και ΦΑΠ), να έχει τεθεί σε εφαρμογή η εξόφληση φόρων σε δόσεις και να έχει θεσπιστεί νέος Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης στοιχείων (ΚΦΑΣ).
Κεντρικός στόχος των μέτρων και των παρεμβάσεων θα είναι η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος τουλάχιστον 3% του ΑΕΠ το 2015. Η Κομισιόν σημειώνει ότι οι στόχοι του προγράμματος για πρωτογενές πλεόνασμα πρόκειται να εκπληρωθούν τόσο το 2013 όσο και το 2014.
Για να αποφευχθεί η δημιουργία δημοσιονομικού κενού, οι Αρχές δεσμεύτηκαν να εφαρμόσουν αντισταθμιστικά μέτρα το 2013 (ειδικότερα, σύσφιγξη των κριτηρίων για συνταξιοδότηση) και για πλήρη εφαρμογή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τους αυτοαπασχολούμενους το 2014.
Η υστέρηση των εσόδων που καταγράφεται μέχρι τώρα αποδίδεται στην αναμονή της ρύθμισης για τα ληξιπρόθεσμα χρέη, στις αυξημένες επιστροφές φόρων, στις αστοχίες στην έμμεση φορολογία (πετρέλαιο, ΦΠΑ), στη μειωμένη απόδοση της εισφοράς στους πλοιοκτήτες. Η έκθεση εκτιμά πως τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί για το 2014 (φορολογικά) θα αποδώσουν έσοδα ύψους 2 δισ. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, η έκθεση υπενθυμίζει τις ρήτρες αυτόματης λήψης μέτρων, οι οποίες θα ενεργοποιηθούν τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Εάν κατά τη διάρκεια του επόμενου ελέγχου της τρόικας, το φθινόπωρο, διαπιστωθεί ότι δεν επιτυγχάνονται κάποιοι στόχοι, τότε η Ελλάδα δεσμεύεται για νέα μέτρα το 2014, επιπλέον του κενού, ύψους 4,2 δισ. ευρώ, της διετίας 2015-2016. Πρόκειται για τη ρήτρα που αφορά στη μη επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος και η διαφορά θα καλύπτεται με περικοπές δαπανών, όπως επίσης και οι εισπράξεις από τις αποκρατικοποιήσεις, που επίσης θα αναπληρώνονται από μέτρα περικοπής των δαπανών και μέχρι 1 δισ. ευρώ, ετησίως.
Εκταμιεύθηκε η πρώτη από τις δύο δόσεις
Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ) εκταμίευσε, χθες, 4,2 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, σε συνέχεια της απόφασης που είχε λάβει το διοικητικό του συμβούλιο, στις 15 Μαΐου. Τα κονδύλια μεταβιβάστηκαν στην Ελλάδα σε μετρητά και η περίοδος ωρίμασης λήγει 17 Μαΐου 2043.
Η χθεσινή εκταμίευση αποτελεί την πρώτη υποδόση της δόσης του ΕΤΧΣ, η οποία ανέρχεται συνολικά στα 7,5 δισ. ευρώ. Η δεύτερη υποδόση, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, θα δοθεί τον Ιούνιο, σε συνδυασμό με την εφαρμογή των προαπαιτούμενων δράσεων που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ της Ελλάδας και της τρόικας, αναφέρει η ανακοίνωση του ΕΤΧΣ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η Ελλάδα έχει λάβει μέχρι τώρα 120 δισ. ευρώ από τα συνολικά 144,6 δισ. που έχουν δεσμευθεί.
«Η εκταμίευση της δόσης προς την Ελλάδα είναι εφικτή, γιατί οι προϋποθέσεις έχουν εκπληρωθεί», δήλωσε ο επικεφαλής του ΕΤΧΣ, Κλαους Ρέκλινγκ, ο οποίος εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι η Ελλάδα συνεχίζει τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες.
Αβεβαιότητες στο πρόγραμμα
Στην έκθεση, εντοπίζονται αβεβαιότητες για το ελληνικό πρόγραμμα και συγκεκριμένα:
-
Η δυνατότητα της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει τα κεκτημένα συμφέροντα και να προωθήσει τις μεταρρυθμίσεις, δεδομένου ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει τρία κόμματα και μικρή πλειοψηφία.
-
Η προσδοκώμενη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, που είναι ακόμα υπό την πίεση της δημοσιονομικής προσαρμογής και της ύφεσης στην Ευρωζώνη, η οποία εμποδίζει την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών.
-
Η ενδεχόμενη αντίσταση στην αλλαγή της φορολογικής διοίκησης και της δημόσιας διοίκησης.
-
Η μη έγκαιρη προώθηση των μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών, που είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει στη μη επίτευξη των στόχων για την ανάπτυξη που έχουν τεθεί για το 2014. Με την ανάκαμψη επενδύσεων και εξαγωγών το 2014, η Ελλάδα θα σημειώσει ανάπτυξη 0,6%.
Λίστα με 50+5 μεταρρυθμίσεις που καθυστερούν
Καθυστερήσεις, ανάγκες προσαρμογών και επιτάχυνση εντοπίζει η έκθεση της Κομισιόν σε 55 βασικά μέτρα για την πορεία υλοποίησης του μνημονίου, που αφορούν σχεδόν όλα τα βασικά τμήματα του μνημονίου.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Σε μια ατέλειωτη σειρά από πίνακες που παρατίθενται και όπου εξετάζεται η πορεία όλων των επιμέρους θεμάτων του προγράμματος, υπάρχουν επισημάνεις για 55 ξεχωριστά θέματα που αφορούν την αναμόρφωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, τη δημοσιονομική διαχείριση, τις αποκρατικοποιήσεις, την υγεία, την παιδεία, τα κλειστά επαγγέλματα και την επιχειρηματικότητα.
Τα «κόκκινα» σημεία ανά τομέα, μεταξύ των άλλων, είναι:
Α. Στη φορολογία, η καθυστέρηση κυρίως αφορά τη μηχανοργάνωση και τη δικτύωση των υπηρεσιών, την αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών, τη δημιουργία ενός θεσμικού οργάνου για τον εντοπισμό και την καταπολέμηση της διαφθοράς, τη δημιουργία μηχανισμού για άμεσο ή έμμεσο έλεγχο των τραπεζικών καταθέσεων, αφού θα αποτελούν εφεξής στοιχείο της φορολογικής πολιτικής, τον έλεγχος και τη διαγραφή των οφειλών που δεν μπορούν να εισπραχθούν, την αντικατάσταση των πληρωμών σε ρευστό και επιταγές με τραπεζικά εμβάσματα, προκειμένου να αποθαρρυνθεί η διαφθορά, την ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των ΔΟΥ.
Β. Στη δημοσιονομική διαχείριση σημειώνονται καθυστερήσεις στη δημιουργία μηχανισμών ελέγχου των δαπανών των ΟΤΑ, στην ενίσχυση του κεντρικού ελέγχου εκτέλεσης του προϋπολογισμού, στην αναζήτηση νέων πεδίων λειτουργικών δαπανών, οι οποίες θα μπορούσαν να μειωθούν στην ενίσχυση της νομολογίας περί αποκρατικοποιήσεων.
Γ. Στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων, επισημαίνονται οι καθυστερήσεις του πρώτου τριμήνου και πολλά επιμέρους θεσμικά θέματα, που αφορούν στη διευκόλυνση της αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας. Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση θα πρέπει να ξεκαθαρίσει ποια από τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΑΣ πρόκειται να αποκρατικοποιήσει, να επιταχύνει την παραχώρηση διαχείρισης της Εγνατίας Οδού που είχε προγραμματιστεί το α’ τρίμηνο του χρόνου, να δημοπρατήσει το ψηφιακό μέρισμα, να δημοσιοποιήσει συγκεκριμένη στρατηγική για την αποκρατικοποίηση μικρών και μεγάλων λιμανιών, να δημιουργήσει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τις εργασιακές σχέσεις των λιμενεργατών, να προωθήσει του διαγωνισμούς για την ΕΛΒΟ, τη ΛΑΡΚΟ, την ΕΥΔΑΠ, την ΕΥΑΘ, την αξιοποίηση του ποσοστού του Δημοσίου στο διεθνή αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλο».
Δ. Στον τομέα της Υγείας, επισημαίνονται καθυστερήσεις στον υπολογισμό και την εξόφλησης των χρεών του ΕΟΠΥΥ προ τα νοσοκομεία.
Ε. Στον τομέα της Παιδείας ως καθυστερήσεις επισημαίνονται η πλήρης εφαρμογή του σχεδίου «Αθηνά» για την εκπαίδευση.
ΣΤ. Στο υπουργείο Εργασίας, επισημαίνεται η καθυστέρηση της δημιουργίας θεσμικού πλαισίου για την καταγραφή και την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας στη χώρα, η καθυστέρηση της αναμόρφωσης του εργατικού κώδικα.
Ζ. Στον τομέα των κλειστών επαγγελμάτων, ζητείται η δημιουργία νέου οριζόντιου νόμου για τα κλειστά επαγγέλματα, βασιζόμενου σε νέα μελέτη της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στην ενίσχυση της διαφάνειας για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων μέσω της δημιουργίας ιστοσελίδας όπου θα αναγράφεται η πρόοδος για κάθε ένα από αυτά, στην έκδοση προεδρικού διατάγματος με το οποίο οι υποχρεωτικές κατώτερες αμοιβές των δικηγόρων θα είναι απλώς «ενδεικτικές».
«Παράθυρο» μείωσης φόρων μόνο στον τομέα της εστίασης
Θετική στη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση είναι η Κομισιόν, υπό την προϋπόθεση ότι στην επόμενη αξιολόγηση, τον Ιούνιο, θα επιβεβαιωθούν οι θετικές προβλέψεις για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Ικανοποίηση επικρατεί στις Βρυξέλλες για την πορεία εφαρμογής του προγράμματος, με εξαίρεση τις ιδιωτικοποιήσεις, όπου, εάν υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση, θα αναθεωρηθεί το υπάρχον πλαίσιο.
Στέλεχος της Επιτροπής, απαντώντας στην ερώτηση για τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, ανέφερε ότι το θέμα έχει τεθεί από την κυβέρνηση και συμφωνήθηκε να επανεξεταστεί τον Ιούνιο. «Θα δούμε τα δημοσιονομικά περιθώρια που υπάρχουν τον Ιούνιο. Προς το παρόν, καλύπτονται όλοι οι δημοσιονομικοί στόχοι και, αν αυτή η θετική εξέλιξη επιβεβαιωθεί και τον επόμενο μήνα, τότε η κυβέρνηση μπορεί να προχωρήσει στη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση», ανέφερε.
Πάντως, γενικότερα, η Επιτροπή είναι επιφυλακτική στην επέκταση της μείωσης των φόρων σε άλλους τομείς, όπως για παράδειγμα στις επιχειρήσεις. Ερωτηθέν σχετικά με την προτεραιότητα του πρωθυπουργού για μείωση της φορολογίας στις επιχειρήσεις στο 15%, το ίδιο στέλεχος ανέφερε ότι πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί, γιατί δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια.
Αποχωρήσεις υπαλλήλων
Σε ό,τι αφορά τις αποχωρήσεις από το Δημόσιο, βρισκόμαστε σε καλό δρόμο, δηλώνουν οι Βρυξέλλες, καθώς έχουν αποχωρήσει 80.000 από τις 150.000 που προβλέπονται για την περίοδο 2010-2015. Ωστόσο τόνισαν ότι θα πρέπει από τον εντοπισμό των θέσεων, πρέπει να περάσουμε στα ονόματα, ώστε να υπάρξουν 4.000 αποχωρήσεις το 2013. Οσον αφορά στην κινητικότητα, δεν πρέπει να υπάρξει άλλη καθυστέρηση, περιμένουμε τους καταλόγους των 12.500 που έχουν συμφωνηθεί, ανέφεραν.
Συγχωνεύσεις συστημικών τραπεζών
Μέχρι τα μέσα Ιουλίου θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση ενός συνολικού στρατηγικού σχεδίου για τον τραπεζικό τομέα, αλλά και η πώληση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και της νέας Proton Bank, όπως προβλέπει το αναθεωρημένο μνημόνιο.
Επίσης, μέχρι τέλος Ιουνίου, η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει ψηφίσει το Νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά.
Ειδικότερα, οι μη συστημικές τράπεζες, που σήμερα ελέγχονται πλήρως από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), το Τ.Τ. και η νέα Proton θα πρέπει να έχουν πωληθεί μέχρι την 15η Ιουλίου.
Οι υπόλοιπες μη συστημικές τράπεζες, οι οποίες δεν θα μπορέσουν να καλύψουν τις κεφαλαιακές τους ανάγκες έως τα μέσα Ιουλίου, θα πρέπει να οδηγηθούν σε εκκαθάριση ή να απορροφηθούν από τις υπόλοιπες τέσσερις συστημικές (Εθνική, Alpha, Πειραιώς και Eurobank), με τη συνεργασία ΤΧΣ και Τραπέζης της Ελλάδος.
Ακόμη το ΤΧΣ, η Τράπεζα της Ελλάδος και το υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με την τρόικα, μέχρι τα μέσα Ιουλίου θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει η εκπόνηση ενός συνολικού στρατηγικού σχεδίου για τον τραπεζικό τομέα, το οποίο θα εξετάζει τις προοπτικές συγχωνεύσεων μεταξύ των τεσσάρων συστημικών τραπεζών. Θα περιλαμβάνει δε τον «οδικό χάρτη» για τη διάθεση, από το ΤΧΣ, των μετοχών σε ιδιώτες εκείνων των τραπεζών, οι οποίες δεν θα κατορθώσουν να καλύψουν με ιδιωτικά κεφάλαια τουλάχιστον το 10% της αύξησης κεφαλαίου.
Ολες οι τράπεζες θα υποβληθούν σε νέα stress tests, στα τέλη του τρέχοντος έτους. Στο μεταξύ, η Τράπεζα της Ελλάδος θα συνεχίζει να διαθέτει επαρκή ρευστότητα στο σύστημα, με ενισχυμένες εποπτικές αρμοδιότητες, ενώ οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες να γνωστοποιούν στην ΤτΕ ανά τρίμηνο τις προβλέψεις τους για το πώς θα εξελιχθούν στο επόμενο διάστημα οι χρηματοδοτικές τους ανάγκες.
Συστάσεις για την αγορά ενέργειας
EUROKINISSI
Η Κομισιόν επισημαίνει την ανάγκη ενθάρρυνσης εισόδου νέων παικτών στην αγορά ενέργειας. Στη φωτογραφία, μονάδα της ΔΕΗ.
Στη ρευστότητα της αγοράς ηλεκτρισμού, τα ελλείμματα του λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ και την αποδέσμευση του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) από τη μητρική ΔΕΠΑ, αναφέρεται η έκθεση της Ε.Ε. για την ελληνική οικονομία, σε ό,τι αφορά στο κομμάτι της ενέργειας. Το έλλειμμα του λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας θα καλυφθεί, μεταξύ άλλων, με σταδιακή αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ (πρώην τέλος ΑΠΕ), το οποίο περιλαμβάνεται στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού, αν και καταγράφεται πως υπάρχει «πολιτική αντίσταση».
Το νέο μνημόνιο προβλέπει, εξάλλου, μέτρα για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά καυσίμων, στη βάση των προτάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού του 2012. Σε αυτά περιλαμβάνονται η επέκταση της εγκατάστασης των συστημάτων ελέγχου εισροών-εκροών όγκου καυσίμων στις εταιρείες εμπορίας και τα διυλιστήρια, όπως, επίσης, μέτρα διευκόλυνσης της εισόδου στην αγορά χονδρικής, στα, δε, πρατήρια προβλέπεται υποχρεωτική αναγραφή των τιμών και ποσοτήτων στις αποδείξεις λιανικής. Ειδικότερα, ως προς τα καύσιμα, το μνημόνιο προβλέπει, με ορίζοντα υλοποίησης τον Ιούνιο του 2013, τα εξής:
-
Μείωση των ελάχιστων κεφαλαιακών απαιτήσεων για ίδρυση εταιρειών εμπορίας.
-
Γραπτές συμβάσεις μεταξύ εταιρειών και πρατηριούχων, με υποχρέωση αναγραφής του ύψους και της διάρκειας των εκπτώσεων στα τιμολόγια.
-
Εγκατάσταση των συστημάτων εισροών - εκροών σε εταιρείες και διυλιστήρια.
-
Κατάργηση της υποχρέωσης που ισχύει για τις αποθήκες των εταιρειών, να είναι προσβάσιμες διά θαλάσσης, σιδηροδρόμου ή να είναι συνδεδεμένες με διυλιστήριο.
-
Κατάργηση της υποχρέωσης που ισχύει για τις εταιρείες εμπορίας, να διακινούν τουλάχιστον δύο είδη καυσίμων.
Για τα τιμολόγια του ηλεκτρικού επαναλαμβάνεται η υποχρέωση απελευθέρωσης από την 1η Ιουλίου (με εξαίρεση τα τιμολόγια για τους ευάλωτους καταναλωτές). Συνιστάται να ενθαρρυνθεί η είσοδος και άλλων παικτών στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Με τον τρόπο αυτό, εκτιμάται ότι θα αντιμετωπίσει η δεσπόζουσα επιχείρηση (ΔΕΗ) τα προβλήματα ρευστότητας, ενώ θα μειωθεί και το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας για τη βιομηχανία.
Για τα ελλείμματα του λογαριασμού ΑΠΕ, η έκθεση παραθέτει τα μέτρα που έχουν ληφθεί, ή έχουν δρομολογηθεί μέχρι στιγμής, όπως μείωση στις ταρίφες, παράταση της ειδικής εισφοράς επί των πωλήσεων των ΑΠΕ, τροποποίηση του μηχανισμού υπολογισμού της ΟΤΣ (χονδρικής τιμής κ.λπ.). Ωστόσο η έκθεση επισημαίνει ότι το κυριότερο μέσο για την εξάλειψη του ελλείμματος μέχρι το τέλος του 2014, θα είναι η σταδιακή αύξηση του ειδικού τέλους ΑΠΕ, που επιβάλλεται στους λογαριασμούς ηλεκτρικού, από 9,32 ευρώ ανά 1.000 κιλοβατώρες που είναι σήμερα, σε 27 ευρώ και μάλιστα από τον επόμενο μήνα.
Κέρδος φαρμακοποιών
Σε «ψαλίδι» στο ποσοστό κέρδους των φαρμακοποιών στο 15% και μάλιστα από τον επόμενο μήνα, αναμένεται να προχωρήσει η κυβέρνηση. Αυτό προβλέπει η έκθεση για την πορεία εφαρμογής του μνημονίου στην Ελλάδα. Στο κείμενο της Κομισιόν επισημαίνεται ότι το ποσοστό κέρδους των φαρμακοποιών πρέπει να υποχωρήσει κάτω από το 15% έως τον Ιούνιο του 2013.
Αναφέρεται, επίσης, ότι η χώρα μας εμφανίζει καθυστερήσεις στο πρόγραμμα ευρείας χρήσης γενοσήμων φαρμάκων, τα οποία πρέπει να καταλαμβάνουν το 60% της συνολικής συνταγογράφησης, έως το Δεκέμβριο. Για τα «ακριβά» φάρμακα, προτείνει περαιτέρω μειώσεις τιμών, μέσω διαπραγματεύσεων του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) με τις φαρμακευτικές εταιρείες. Καθυστερήσεις επισημαίνονται και στις μετακινήσεις προσωπικού (και γιατρών) των δημόσιων νοσοκομείων.
ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ - ΝΙΚΟΣ ΜΠΕΛΛΟΣ - ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ