Μειώθηκε κατά 850 εκατ. δολάρια στη διάρκεια του 2012 η άμεση δαπάνη για την αντιμετώπιση της πειρατείας στη Σομαλία, σε σχέση με το 2011.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα που κάνει τα τρία τελευταία χρόνια η Oceans Beyond Piracy (OBP), το κόστος για την αντιμετώπιση των επιθέσεων σε πλοία στις ανατολικές ακτές της Αφρικής κυμάνθηκε το 2012 ανάμεσα στα 5,7 δισ. και τα 6,1 δισ. δολάρια, ποσό που είναι μειωμένο κατά 12,6% σε σχέση με το 2011.
Ωστόσο το άμεσο κόστος ανά περιστατικό εκτοξεύτηκε κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς σε σχέση με το 2011. Οι πολιτικές που αναπτύχθηκαν για την αντιμετώπιση των πειρατικών επιθέσεων, η καλύτερη οργάνωση που ήρθε και σαν αποτέλεσμα των εμπειριών που έχουν συσσωρευτεί, η παρουσία ένοπλων φρουρών σε όλο και περισσότερα πλοία, αλλά και η μόνιμη παρουσία των ναυτικών δυνάμεων περιόρισε σημαντικά τους Σομαλούς πειρατές.
Το άμεσο κόστος ανά περιστατικό εκτοξεύτηκε το 2012 σε σχέση με το 2011.
Η κάθετη μείωση των επιθέσεων στην περιοχή κατά τη διάρκεια του 2012, σε συνδυασμό με την περιορισμένη μείωση του συνολικού κόστους της πειρατείας, είχαν σαν αποτέλεσμα το κόστος ανά περιστατικό να φτάσει τα 82,7 εκατ. δολάρια αυξημένο κατά 189% σε σχέση με το 2011 που διαμορφώθηκε στα 28,6 εκατ. δολάρια. Σημειώνεται ότι στη Σομαλία και στον Κόλπο του Αντεν, μέσα στο 2012, σημειώθηκαν 75 επιθέσεις σε πλοία, όταν, το 2011, ο αριθμός τους ήταν 237, αντιπροσωπεύοντας το 25% των περιστατικών παγκοσμίως.
Ενοπλοι φρουροί
Η μεγαλύτερη αύξηση στο άμεσο κόστος για την αντιμετώπιση της πειρατείας προήλθε από τη μεγιστοποίηση του αριθμού των πλοίων που χρησιμοποιούν ένοπλους φρουρούς. Η χρήση τους κατά τη διάρκεια του 2013 αναμένεται να διευρυνθεί περαιτέρω εκτός από την Α. Αφρική και στη Δ. Αφρική, αφού πρόσφατα οι Αρχές της Νιγηρίας επέτρεψαν τη χρησιμοποίησή τους στα χωρικά της ύδατα.
Σε ό,τι αφορά την περσινή χρονιά το κόστος της χρήσης τους υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με το 2011. Πιο συγκεκριμένα κυμάνθηκε από 1,15 δισ. δολάρια έως 1,53 δισ. δολάρια έναντι 530 εκατ. δολάρια το 2011. Ως αιτία η OBP αναφέρει ότι πέρσι τουλάχιστον το ένα στα δύο πλοία που έπλευσαν στην περιοχή είχε ένοπλους φρουρούς από 30% περίπου το 2011.
Ταχύτητα
Αντίθετα με τους ένοπλους φρουρούς που το κόστος τους αυξήθηκε, σημειώθηκε σημαντική μείωση στο κόστος πλεύσης των πλοίων από τη περιοχή λόγω μείωσης της ταχύτητας. Πιο συγκεκριμένα το 2011 εκτιμάται ότι δαπανήθηκαν περίπου 2,7 δισ . δολάρια για την ανάπτυξη ταχυτήτων στα πλοία πάνω από την υπηρεσιακή ώστε να αποφύγουν πειρατικές επιθέσεις. Το ποσό αυτό ωστόσο πέρσι συρρικνώθηκε κατά 1,17 δισ. δολάρια και διαμορφώθηκε στο 1,53 δισ. δολάρια.
Λύτρα
Κάθετη πτώση καταγράφηκε πέρσι σύμφωνα με τα στοιχεία της OBP και στην καταβολή λύτρων στους πειρατές. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία, καταβλήθηκαν 31,75 εκατ. δολάρια, ποσό μειωμένο κατά 80% σε σχέση με το 2011 όταν είχαν καταβληθεί 159,6 εκατ. δολάρια σε λύτρα. Ωστόσο η συνολική αξία των λύτρων που καταβλήθηκαν πέρσι έφτασε τα 63,5 εκατ. δολάρια αν συμπεριληφθούν και τα κόστη που αφορούν σύμβουλους και διαπραγματεύσεις.
Πολεμικό ναυτικό
Ταυτόχρονα μειώθηκε και το κόστος λειτουργίας των πολεμικών στόλων που έχουν εγκατασταθεί τα τελευταία χρόνια στην περιοχή. Οπως επισημαίνει η OBP η αξία των πολεμικών επιχειρήσεων που έλαβαν χώρα στην ευρύτερη περιοχή πέρυσι ανήλθε σε 1,09 δισ. δολάρια από 1,27 δισ. δολάρια το 2011.
Ωστόσο η συγκεκριμένη μείωση οφείλεται σε διαφορετικό υπολογισμό των αξιών των πολεμικών πλοίων που βρίσκονται στην περιοχή, από τους τρεις βασικούς στόλους. Σημειώνεται ότι σταθερή παρουσία έχουν η ευρωπαϊκή αρμάδα, και από το ΝΑΤΟ η Operation Ocean Shield και η Task Force’s CTF-151. Αντίθετα υπολογίζεται ότι αυξήθηκαν οι προϋπολογισμοί των πολεμικών πλοίων που προέρχονται από τη Ρωσία, την Κίνα, την Ινδία, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα.
Ασφάλειες
Τέλος υπολογίζεται ότι έπεσε και το κόστος της ασφάλισης των πλοίων που πλέουν στην περιοχή κατά 13,3% σε σχέση με το 2011. Ειδικότερα διαμορφώθηκε στα 550,7 εκατ. δολάρια από 634,9 εκατ. δολάρια το 2011. Η μείωση των ασφαλίστρων οφείλεται σύμφωνα με την OBP στη μεγάλη αύξηση της παρουσίας ένοπλων φρουρών στα πλοία γεγονός που έριξε τα ασφάλιστρα κινδύνου.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]