Στο -0,2% ο πληθωρισμός τον Μάρτιο

Τρίτη, 09 Απριλίου 2013 12:08
UPD:15:35
REUTERS/PASCAL ROSSIGNOL

Μείωση 0,2% εμφάνισε ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (Γ.Δ.Τ.Κ) τον Μάρτιο του 2013, σε σχέση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2012, έναντι αύξησης 1,7% που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2012 προς το 2011. Πρόκειται για την πρώτη φορά από το 1968 που σημειώνεται αρνητικός πληθωρισμός.

«Ο πρώτος αρνητικός πληθωρισμός μετά από πολλές δεκαετίες δείχνει ότι αυξάνονται οι επιπτώσεις της εγχώριας ύφεσης και της προσαρμογής των μισθών στις τιμές», σχολίασε ο Πλάτων Μονοκρούσσος, οικονομολόγος στην Eurobank. «Ο αποπληθωρισμός αναμένεται να συνεχιστεί στο υπόλοιπο του έτους, προσφέροντας κάποια στήριξη στο ήδη πιεσμένο διαθέσιμο εισόδημα», συμπλήρωσε.

YOUTUBE/EURONEWSGREEK
Μειώνονται οι τιμές στην Ελλάδα

Για πρώτη φορά μετά από 45 χρόνια, η Ελλάδα καταγράφει αρνητικό πληθωρισμό. Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, το Μάρτιο, οι τιμές όχι απλά δεν αυξήθηκαν, αλλά μειώθηκαν κατά 0,2%, σε σχέση με πέρυσι. Αναμενόμενη εξέλιξη, αφού η χώρα διέρχεται την έκτη συνεχή χρονιά ύφεσης και η ανεργία έχει αγγίξει πρωτόγνωρα επίπεδα. Καταλύτης στη μείωση του πληθωρισμού η πτώση στις τιμές των ενοικίων, των καυσίμων και των ιατρικών υπηρεσιών. Αντίθετα ανοδικά συνεχίζουν να κινούνται οι τιμές στα τρόφιμα, τα τσιγάρα και τα ποτά.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2013, ο Γενικός Δείκτης αυξήθηκε κατά 2,5% τον Μάρτιο, έναντι αύξησης 2,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Εν τω μεταξύ, ο μέσος Δείκτης του δωδεκαμήνου Απριλίου 2012 – Μαρτίου 2013, σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Απριλίου 2011 – Μαρτίου 2012, παρουσίασε αύξηση 1,0%, έναντι αύξησης 2,7% που σημειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούμενα δωδεκάμηνα.

Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 2,5%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Φεβρουαρίου 2013, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:

α) Κατά 0,7% της ομάδας ‘’ Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά ‘’, λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών στα φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά και ψάρια νωπά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στο αρνί και κατσίκι (νωπά).

β) Κατά 1,1% της ομάδας ‘’ Αλκοολούχα ποτά και καπνός ‘’, λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών στον καπνό.

γ) Κατά 33,4% της ομάδας ‘’ Ένδυση και υπόδηση ‘’, λόγω επαναφοράς μέρους των τιμών των ειδών ένδυσης και υπόδησης στα επίπεδα πριν από τις γενικές χειμερινές εκπτώσεις.

δ) Κατά 6,5% της ομάδας ‘’ Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες ‘’, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις γενικές χειμερινές εκπτώσεις και λόγω μείωσης των τιμών των οικιακών υπηρεσιών.

ε) Κατά 1,4% της ομάδας ‘’ Άλλα αγαθά και υπηρεσίες ‘’, λόγω επαναφοράς των τιμών των ειδών ταξιδίου-λοιπών προσωπικών ειδών στα επίπεδα πριν από τις γενικές χειμερινές εκπτώσεις.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών:

α) Κατά 0,5% της ομάδας ‘’ Στέγαση ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης και των τιμών στα ενοίκια κατοικιών.

β) Κατά 0,5% της ομάδας ‘’ Υγεία ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών.

γ) Κατά 0,7% της ομάδας ‘’ Μεταφορές ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των αυτοκινήτων και των καυσίμων αυτοκινήτου(βενζίνη).

Η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 0,2%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2012, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:

1. Από τις μειώσεις των δεικτών:

α) Κατά 3,5% της ομάδας ‘’ Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, είδη κλινοστρωμνής-λευκά είδη, οικιακές συσκευές και οικιακές υπηρεσίες.

β) Κατά 4,6% της ομάδας ‘’ Υγεία ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των φαρμάκων και των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών.

γ) Κατά 2,1% της ομάδας ‘’ Μεταφορές ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των αυτοκινήτων και των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης). Μέρος της μείωσης αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των αεροπλάνων.

δ) Κατά 5,1% της ομάδας ‘’ Επικοινωνίες ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών.

ε) Κατά 2,9% της ομάδας ‘’ Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών του οπτικοακουστικού εξοπλισμού-υπολογιστών, των υπηρεσιών αναψυχής και των βιβλίων.

στ) Κατά 4,0% της ομάδας ‘’ Εκπαίδευση ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων, ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων, ΙΕΚ και μεταπτυχιακών σπουδών.

ζ) Κατά 1,2% της ομάδας ‘’ Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των εστιατορίων-ζαχαροπλαστείων-καφενείων-κυλικείων και των ξενοδοχείων.

η) Κατά 2,4% της ομάδας ‘’ Άλλα αγαθά και υπηρεσίες ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των κουρείων-κομμωτηρίων-ειδών ατομικής φροντίδας, των προσωπικών ειδών και των ασφαλίστρων μεταφορών.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:

α) Κατά 0,3% της ομάδας ‘’ Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά ‘’, λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών στα φρούτα νωπά, στις πατάτες νωπές, ψάρια νωπά, κρέατα γενικά, γαλακτοκομικά και αυγά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα δημητριακά και παρασκευάσματα, λαχανικά νωπά, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, χυμοί φρούτων.

β) Κατά 4,8% της ομάδας ‘’ Αλκοολούχα ποτά και καπνός ‘’, λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τσιγάρων.

γ) Κατά 2,1% της ομάδας ‘’ Ένδυση και υπόδηση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

δ) Κατά 8,0% της ομάδας ‘’ Στέγαση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης και του ηλεκτρισμού. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα ενοίκια κατοικιών.
 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα