Στο υψηλότερο σημείο των δύο τελευταίων ετών βρίσκεται το συνολικό επίπεδο εμπιστοσύνης στη ναυτιλιακή βιομηχανία, σύμφωνα με σχετική έρευνα της εταιρείας συμβούλων Moore Stephens, η οποία καταγράφει σημαντική άνοδο των θετικών εκτιμήσεων, που προβλέπουν άνοδο των ναύλων τους επόμενους δώδεκα μήνες και αύξηση των πιθανοτήτων για νέες επενδύσεις στον κλάδο.
Στα αποτελέσματα της έρευνας που ολοκληρώθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου και αφορά στο προηγούμενο τρίμηνο (Δεκέμβριος-Ιανουάριος-Φεβρουάριος), το μέσο επίπεδο γενικής εμπιστοσύνης στον κλάδο όπως εκφράζεται από τους ερωτηθέντες σε όλες τις αγορές (πλοιοκτήτες, ναυλωτές, διαχειριστές, κ.λπ.) ήταν 5,8 σε μια κλίμακα από το 1 (χαμηλή) έως 10 (υψηλή), σε σύγκριση με το 5,6 που είχε καταγραφεί στην προηγούμενη έρευνα το Νοέμβριο του 2012 (Σεπτέμβριο-Οκτώβριος-Νοέμβριος). Η έρευνα ξεκίνησε το Μάιο του 2008, με βαθμό εμπιστοσύνης 6,8.
Σε τρεις τομείς
Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι και για τους τρεις βασικούς τομείς της ναυτιλίας (ξηρό χύδην φορτίο, δεξαμενόπλοια και containerships) έχουν αυξηθεί οι θετικές εκτιμήσεις που θεωρούν ότι το επόμενο δωδεκάμηνο θα υπάρξει άνοδος των ναύλων.
Ειδικότερα στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, ο αριθμός αυτών, που αναμένει υψηλότερους ναύλους, αυξήθηκε κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες στο 35%. Στον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου η αύξηση ήταν πολύ σημαντική αφού έφθασε στο 19% με αποτέλεσμα το 50% των ερωτηθέντων να προβλέπουν πλέον αύξηση των ναύλων. Στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η αύξηση των θετικών εκτιμήσεων ήταν 7%, ως εκ τούτου το 34% των ερωτηθέντων βλέπουν καλύτερους ναύλους τους επόμενους δώδεκα μήνες.
Σε όλες τις κατηγορίες της αγοράς, όπως προαναφέρθηκε, οι ερωτώμενοι εμφανίσθηκαν το εξεταζόμενο τρίμηνο πιο αισιόδοξοι για τον κλάδο που δραστηριοποιούνται σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο που ήταν το διάστημα Σεπτέμβριος-Οκτώβριος-Νοέμβριος. Οι διαχειριστές παρουσιάζονται να δείχνουν ακόμη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην πορεία της αγοράς, καθώς ο σχετικός βαθμός αυξήθηκε στο 6,2 από 6,0 στη διάρκεια της προηγούμενης μέτρησης και είναι το υψηλότερο από τον Αύγουστο του 2010.
Αντίστοιχα, βελτιωμένη είναι και η εκτίμηση που έρχεται από την πλευρά των ναυλωτών, των οποίων ο βαθμός εμπιστοσύνης στην αγορά αυξήθηκε στο 6,0 από 5,6 πριν τρεις μήνες, επίσης το υψηλότερο επίπεδο από το Νοέμβριο του 2010. Ο βαθμός εμπιστοσύνης των πλοιοκτητών αυξήθηκε στο 5,7 από 5,5, ενώ στους μεσίτες η αύξηση ήταν στο 5,6 από 5,3, το υψηλότερο των τελευταίων δώδεκα μηνών.
Γεωγραφικά, η βελτίωση σε ό,τι αφορά τις προσδοκίες ήρθε από την περιοχή της Ευρώπης με το βαθμό εμπιστοσύνης να αυξάνεται από 5,3 στο 5,8 το υψηλότερο επίπεδο από τον Αύγουστο του 2010. Αντιθέτως ο βαθμός εμπιστοσύνης υποχώρησε στην Ασία (στο 5,6 από 6,0) και στη Βόρεια Αμερική (στο 6,1 από 6,6).
Σε δηλώσεις του ο Richard Greiner, εκπρόσωπος της Moore Stphnes, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι είναι πολύ αισιόδοξο νέο η αύξηση του βαθμού εμπιστοσύνης στις θετικές προοπτικές της ναυτιλίας για το επόμενο διάστημα. Επίσης είναι πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός ότι η βελτίωση αυτή αφορά δυο διαδοχικά τρίμηνα.
Αλλαγή τάσης
Επιπλέον, άξιο ιδιαίτερου σχολιασμού είναι, σύμφωνα με τον κ. Greiner, το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες στην έρευνα με τις τοποθετήσεις τους ουσιαστικά κάνουν λόγο για αλλαγή τάσης. Σε προηγούμενες έρευνες, όπως εξηγεί, κυριαρχούσαν θέματα όπως η πλεονάζουσα χωρητικότητα και τα οικονομικά προβλήματα στην Ευρώπη και αλλού, ενώ αυτή τη φορά το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στα σχέδια για το μέλλον, όπως οι νέες επενδύσεις σε πλοία πιο αποτελεσματικά ενεργειακά και πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Η βελτίωση της εμπιστοσύνης, προσθέτει ο αναλυτή της Moore Stephnes αντανακλάται και στην αύξηση των προσδοκιών για πιθανές νέες επενδύσεις.
Πάντως ο αναλυτής της Moore Stephens επισημαίνει ότι οι προκλήσεις για τη ναυτιλία παραμένουν πολλές και σημαντικές. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνει τη συνεχή αύξηση του λειτουργικού κόστους αλλά και την επιβάρυνση των αποτελεσμάτων της ναυτιλίας από τις νομοθετικές ρυθμίσεις περιβαλλοντικού χαρακτήρα. Οπως επισημαίνεται ενδεικτικά η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν υπολογίζει επ’ ακριβώς το κόστος από την εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης για τη διαχείριση του θαλάσσιου έρματος (ballast water management).
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]