«Τσουνάμι» και το 2013 στα containerships

Προβλέπει ότι η υπερπροσφορά θα προκαλέσει πιέσεις
Τετάρτη, 13 Φεβρουαρίου 2013 07:00
EPA/JUSTIN LANE

Οι δευτερεύουσες γραμμές μεταφοράς εμπορευμάτων πήγαν πολύ καλύτερα από τις βασικές κατά το 2012 και ήταν αυτές που στήριξαν τα αποτελέσματα.

Για δεύτερη συνεχή χρονιά η αγορά των containerships θα βρεθεί αντιμέτωπη με το έλλειμμα στο «ισοζύγιο» προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας. Την επισήμανση αυτή κάνει ο δρ Γιάννης Κούστας, διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corporation, η οποία είναι εισηγμένη στο NYSE.

Η εταιρεία για το 2012 κατέγραψε έσοδα 589 εκατ. δολ. από 468,1 εκατ. δολ. το 2011, αλλά και ζημιές 129,6 εκατ. δολ. από την απομείωση της αξίας 13 από τα παλαιότερα πλοία του στόλου της, τα οποία βρίσκονται είτε δεμένα είτε με βραχυπρόθεσμα συμβόλαια που λήγουν το 2013. Στις δηλώσεις του ο Ελληνας εφοπλιστής τόνισε ότι η βιομηχανία και τη νέα χρονιά θα κληθεί να αντιμετωπίσει τη νέα χωρητικότητα που προσθέτουν τα mega containerships που παραλαμβάνουν οι εταιρείες.

Ισοζύγιο χωρητικότητας

Οπως χαρακτηριστικά σημείωσε, το 2012 καταγράφηκε έλλειμμα στη σχέση προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας, αφού η προσφορά ξεπέρασε τη ζήτηση κατά 3% περίπου, ενώ για το 2013 σημείωσε ότι, αν και αναμένεται η διαφορά να μετριαστεί τα επόμενα τρίμηνα, η προσφορά θα παραμείνει μεγαλύτερη της ζήτησης.

«Ο όγκος των εμπορικών συναλλαγών στις κύριες γραμμές κατά τη διάρκεια του 2012 αυξήθηκε 1% κατά μέσο όρο», σημειώνει ο κ. Κούστας και προσθέτει ότι «στη γραμμή Ασίας-Ευρώπης καταγράφηκε πτώση περίπου 3,5% λόγω της συνεχιζόμενης μείωσης της ζήτησης από πλευράς Ευρωπαίων καταναλωτών».

Το συγκεκριμένο service ήρθε αντιμέτωπο και με τη μεγαλύτερη εισροή νέας χωρητικότητας, αφού πέρσι ξεκίνησε η παράδοση των νέων mega containerships άνω των 10.000 teu. Κάτι που θα συνεχιστεί και φέτος, αφού τα περισσότερα συμβόλαια για τα πλοία αυτού του τύπου υπογράφηκαν στις αρχές του 2011, στο γνωστό και «mini boom» νέων ναυπηγήσεων.

Από την άλλη πλευρά, οι δευτερεύουσες γραμμές ήταν αυτές που «έσωσαν τη παρτίδα» κατά τη διάρκεια του 2012, σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλο της Danaos, αφού ο όγκος των εμπορικών συναλλαγών σημείωσε άνοδο κατά 6,5% κατά μέσο όρο, κυρίως στις ενδοασιατικές γραμμές.

Ειδικότερα το 2012 η μεταφορά teu αυξήθηκε κατά 4% σε σχέση με το 2011 όταν η προσφορά χωρητικότητας αυξήθηκε κατά 7%. «Η ανισορροπία αυτή έχει επηρεάσει κυρίως τις αξίες του ενεργητικού, τις χρονοναυλώσεις και τα κέρδη, αλλά και τις δυνατότητες δραστηριοποίησης των μεσαίου μεγέθους πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, διερευνά το ενδεχόμενο επιλεκτικών εξαγορών εντός του 2013 για την ανανέωση μέρους του μεγάλων σε ηλικία πλοίων του στόλου», σημειώνει ο κ. Κούστας.

Τα καλά νέα, συνεχίζει ο κ. Κούστας, είναι ότι οι εταιρείες τακτικών γραμμών έχουν κατορθώσει μέχρι στιγμής να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά την κατάσταση με σειρά πρωτοβουλιών μείωσης του κόστους, καθώς και στρατηγικές ελέγχου της προσφοράς, όπως ο εξορθολογισμός των υπηρεσιών, το «ρελαντί» στις ταχύτητες, οι διαλύσεις πλοίων, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να παραμένουν σε αξιοπρεπή επίπεδα.

Τα αποτελέσματα

Τα προσαρμοσμένα κέρδη για την Danaos το 2012 διαμορφώθηκαν στα 60,6 εκατ. δολ., από 61,2 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Σε καθαρό επίπεδο, όμως, η εταιρεία παρουσίασε ζημιές ύψους 105,2 εκατ. δολ. για το 2012, από κέρδη ύψους 13,4 εκατ. δολ. το 2011.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα