Λιγότεροι από τέσσερις στους δέκα σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, δηλώνουν ικανοποιημένοι από τις σχολές σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας με τίτλο «Ερευνα της Κατάστασης των ΑΕΝ της Ελλάδας - Οι απόψεις των σπουδαστών το 2012» που πραγματοποίησε το Στατιστικό Τμήμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό την άμεση επιστημονική εποπτεία του καθηγητή Επαμεινώνδα Πανά, με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ευγενίδου και παρουσιάσθηκε χθες.
Οι σπουδαστές εντοπίζουν σαν σημαντικότερα προβλήματα την έλλειψη τεχνολογικών υποδομών και το επίπεδο διδασκαλίας. Ειδικότερα στην ερώτηση πόσο ικανοποιημένος/η είστε από τη φοίτησή σας στη συγκεκριμένη ΑΕΝ το 39,8% των πλοιάρχων σημειώνει πολύ ή μάλλον ικανοποιημένος. Αντίστοιχα στις ΑΕΝ Μηχανικών το 33,7% των σπουδαστών δηλώνει πολύ ή μάλλον ικανοποιημένο. Ωστόσο η έρευνα χρησιμοποιεί το δείκτη ολικής ικανοποίησης που δείχνει το βαθμό ικανοποίησης που αποκόμισαν οι σπουδαστές από τις μέχρι τώρα σπουδές στις σχολές τους και τις παροχές που είχαν από αυτές.
Ο δείκτης είναι σχετικά χαμηλός τόσο στους πλοιάρχους όσο και τους μηχανικούς. Ο δείκτης ολικής ικανοποίησης των πλοιάρχων είναι 29,7%, ενώ των μηχανικών είναι χαμηλότερος, στο 25,8%. Η ολική ικανοποίηση είναι πιο χαμηλά, καθώς συνδυάζεται με πέντε κριτήρια ικανοποίησης όπως είναι το πρόγραμμα σπουδών, τα εκπαιδευτικά ταξίδια, η καταστήσει των κτηρίων, η διδασκαλία και οι τεχνολογικές υποδομές, κριτήρια που έχουν το κάθε ένα το δικό τους ειδικό βάρος στην έρευνα. Ετσι στους πλοιάρχους είναι ενδεικτικό ότι το πρόγραμμα σπουδών συγκεντρώνει βαθμό ικανοποίησης 84,5%, ενώ τα εκπαιδευτικά ταξίδια 46,4%, τα κτήρια 44,5%, η διδασκαλία 27,8% και οι τεχνολογικές υποδομές 15,5%.
Στους μηχανικούς ο δείκτης ικανοποίησης φθάνει το 83,1% στο πρόγραμμα σπουδών, στο 34,3% στα κτήρια, στο 27,9% στα εκπαιδευτικά ταξίδια, στο 23% στη διδασκαλία και στο 15,4% στις υποδομές.
Σε ό,τι αφορά τα βιβλία τα οποία ας σημειωθεί ότι συγγράφονται από το ίδρυμα Ευγενίδου σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας για πρώτη φορά αξιολογούνται από τους ίδιους τους σπουδαστές. Τα αποτελέσματα για τα 28 βιβλία κρίνονται ικανοποιητικά, καθώς τα περισσότερα συγκεντρώνουν υψηλά ποσοστά αξιολόγησης. Ενδεικτικά αναφέρεται βιβλίο αγγλικών που χαρακτηρίζεται ως καλό ή πολύ καλό από το 66,1% των σπουδαστών. Επίσης το βιβλίο ναυτικά ηλεκτρονικά όργανα χαρακτηρίζεται ως πολύ καλό ή καλό από το 53,2% των σπουδαστών, ενώ θέμα φαίνεται να προκύπτει μόνο με το βιβλίο εφαρμοσμένα μαθηματικά που χαρακτηρίζεται ως πολύ καλό ή καλό από το 37,8% των σπουδαστών.
Επίσης από την έρευνα προκύπτει ότι επτά στους δέκα σπουδαστές ΑΕΝ Πλοιάρχων δήλωσαν ότι αποφοίτησαν από το ενιαίο Λύκειο, ενώ περίπου τέσσερις στους δέκα σπουδαστές των ΑΕΝ Μηχανικών αποφοίτησαν από ΕΠΑΛ - ΤΕΕ.
Αξίζει στο σημείο αυτό να επισημανθεί η βελτίωση του επιπέδου των μαθητών που εισάγονται στις ΑΕΝ. Σύμφωνα με την έρευνα το 66% των πλοιάρχων και 52,6% των Μηχανικών αποφοίτησαν από το Λύκειο με βαθμό από 14 μέχρι και 20!.
«Ναι» στα ταξίδια
Αξίζει επίσης να επισημανθούν ορισμένα άλλα αποτελέσματα της έρευνας, όπως ότι η συντριπτική πλειονότητα των σπουδαστών είναι πλήρως ικανοποιημένη με τα εκπαιδευτικά ταξίδια. Το 78,7% των πλοιάρχων και το 77,9% των μηχανικών δηλώνουν πολύ και μάλλον ικανοποιημένοι από τα εκπαιδευτικά ταξίδια.
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι σε άλλο σημείο της έρευνας οι σπουδαστές αναδεικνύουν και τα προβλήματα στην εξεύρεση εκπαιδευτικού μπάρκου, τα οποία, αναμένεται να αντιμετωπισθούν με τη ρύθμιση που προωθείται και καθιστά υποχρεωτική την απασχόληση του σπουδαστή και σε ελληνόκτητο πλοίο με ξένη σημαία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο ερώτημα «αντιμετωπίζετε δυσκολία όσον αφορά στην εύρεση πλοίου για το δεύτερο εκπαιδευτικό ταξίδι» το 46,8% των σπουδαστών απαντά «πολύ μεγάλη» και «μεγάλη».
Επίσης το πρόβλημα της διαρροής ή της μη συνέχισης των σπουδών στις ΑΕΝ είναι ένα σημαντικό ζήτημα, με το οποίο καταπιάνεται η έρευνα. Από τις απαντήσεις των σπουδαστών στην ερώτηση: «Έχεις σκεφθεί να μην ολοκληρώσεις τις σπουδές σου στην ΑΕΝ που σπουδάζεις;» προκύπτει ότι περίπου 2 στους 10 σπουδαστές έχουν σκεφθεί να μην ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.
Από την άλλη πλευρά μόλις το 11,2% των πλοιάρχων και το 10,4% των μηχανικών αντιμετωπίζουν την πιθανότητα να έχουν κάνει λάθος επιλογή της σχολής που σπουδάζουν και να σκέφτονται να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους για κάτι άλλο.
«Πιο ψηλά ο ιδιωτικός πήχης»
«Η παιδεία είναι ένα δημόσιο αγαθό και θα πρέπει όλοι να συνεισφέρουμε για να βοηθηθεί. Καλοδεχούμενη και η ιδιωτική εκπαίδευση η οποία όμως θα πρέπει να βάλει τον πήχη ψηλότερα και θεωρώ ότι όποιος ασχοληθεί με την ιδιωτική εκπαίδευση δεν πρέπει να το κάνει σε βάρος της δημόσιας. Και εμείς σαν ναυτιλία θα πρέπει να βάλουμε ένα χεράκι, να μπει μία τάξη και πειθαρχία έτσι ώστε η ναυτιλία να αποτελέσει και μία διέξοδο για τους νέους σήμερα».
Τα παραπάνω επεσήμανε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης, μιλώντας κατά την παρουσίαση της έρευνας με τίτλο «Ερευνα της Κατάστασης των ΑΕΝ της Ελλάδας -Οι απόψεις των σπουδαστών το 2012» .
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ