Εθνικό διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους θεσμικούς φορείς θα οργανώσει το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, με στόχο τη διαμόρφωση μιας εθνικής στρατηγικής, που θα συμβάλει στην ενίσχυση και επέκταση του ναυτιλιακού πλέγματος (cluster) της χώρας μας.
Η πρωτοβουλία για τον εθνικό διάλογο είναι στις πρώτες προτεραιότητες της πολιτικής ηγεσίας, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου για το 2013, που έδωσε χθες στη δημοσιότητα ο υπουργός Κωστής Μουσουρούλης, τον οποίο έθεσε υπόψη και του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, στην προχθεσινή συνάντησή τους.
Επισημαίνεται ότι η ενίσχυση του ναυτιλιακού cluster, το οποίο περιλαμβάνει διαχειρίστριες εταιρείες, οργανισμούς ναυτιλιακής χρηματοδότησης, ναυτασφαλιστικές εταιρείες, επιχειρήσεις τροφοδοσίας πλοίων, τηλεπικοινωνίες, νομικές υπηρεσίες, εκπαίδευση, πιστοποίηση ποιότητας ναυπηγήσεις/επισκευές κ.λπ., είναι διακηρυγμένος στόχος, εδώ και πολλά χρόνια, της ναυτιλιακής κοινότητας.
Προϋποθέσεις
Πάντως, οι εκπρόσωποι της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας έχουν τονίσει επανειλημμένως ότι οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ενός ισχυρού ναυτιλιακού cluster στον Πειραιά είναι η συνεχής βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών και η διαμόρφωση μιας θετικής επιχειρηματικής ατμόσφαιρας στο σύνολο της χώρας.
Δεύτερη σημαντική προτεραιότητα στον τομέα της ναυτιλιακής πολιτικής είναι, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΥΝΑ, η προετοιμασία ελληνικής προεδρίας του Συμβουλίου Ε.Ε. (Α' εξάμηνο 2014) στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών, από οργανωτικής και ουσιαστικής πλευράς και βάσει των προτεραιοτήτων που υιοθετήθηκαν στο Συμβούλιο με το θεματολόγιο της τριάδας των προεδριών Ιρλανδίας - Λιθουανίας - Ελλάδας.
Επίσης, έμφαση θα δοθεί στην παρακολούθηση και διαμόρφωση εθνικών θέσεων επί όλων των νομοθετικών προτάσεων που εξετάζονται στο Συμβούλιο της Ε.Ε. για θέματα ναυτιλιακού ενδιαφέροντος κατά τη διάρκεια της ιρλανδικής (α' εξάμηνο 2013) και λιθουανικής προεδρίας (β' εξάμηνο 2013) (πρόταση Οδηγίας για τους ελέγχους του κράτους λιμένα, πρόταση Οδηγίας για τις υποχρεώσεις του κράτους σημαίας και πρόταση Οδηγίας για το θαλάσσιο εξοπλισμό).
Επιπλέον, το επόμενο διάστημα, θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες κύρωσης διεθνών συμβάσεων, ενώ θα υποβληθεί στη Βουλή και ο κυρωτικός νόμος για το Πρωτόκολλο του 2002 της Διεθνούς Σύμβασης των Αθηνών σχετικά με τη Θαλάσσια Μεταφορά Επιβατών και των Αποσκευών τους (Athens Protocol 2002).
Ο υπουργός προτίθεται να δώσει, ακόμη, βάρος στην ενίσχυση της διεθνούς εκπροσώπησης της χώρας με εξειδικευμένο προσωπικό στα διεθνή fora (ΙΜΟ, ΙLO κ.λπ.), τα όργανα και τους οργανισμούς της Ε.Ε.
Στην εκπαίδευση
Στον τομέα της εκπαίδευσης περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων πρωτοβουλίες όπως:
- Εφαρμογή προγράμματος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ). Η συγκεκριμένη ενέργεια έχει ενταχθεί στον σχεδιασμό του ΕΠ «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.
- Εφαρμογή συστήματος ασύγχρονης ηλεκτρονικής τηλεκπαίδευσης. Σε συνεργασία με το Ελληνικό Ακαδημαϊκό Διαδίκτυο (GUnet), έχει δημιουργηθεί υπηρεσία ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, η οποία ήδη λειτουργεί πιλοτικά και πρόκειται να επεκταθεί στο σύνολο των εκπαιδευτών και των εκπαιδευομένων στις ΑΕΝ (εκτίμηση έναρξης πλήρους λειτουργίας τον Μάιο 2013).
- Εφαρμογή προγράμματος πληροφόρησης - προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα και προβολής των ΑΕΝ. Στόχος του προγράμματος είναι ο ολοκληρωμένος προσανατολισμός των νέων για την επιλογή του ναυτικού επαγγέλματος πριν από την ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα έχει ήδη ενταχθεί στον σχεδιασμό του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.
- Δημιουργία Γραφείου Σταδιοδρομίας (έχει συμπεριληφθεί στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του ΥΝΑ, καθώς και στο σχεδιασμό του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση».
Σε ό,τι αφορά τη λιμενική πολιτική, αναμένεται, το επόμενο διάστημα, να κατατεθεί και συζητηθεί στη Βουλή η Εθνική Στρατηγική Λιμένων. Οπως επισημαίνεται η νέα επικαιροποιημένη πενταετής εθνική στρατηγική, στοχεύει στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου και βιώσιμου εθνικού λιμενικού συστήματος, που θα συμβάλει στην ανάπτυξη και απασχόληση σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την εδαφική συνέχεια της χώρας, με τη συμμετοχή των λιμένων στα διεθνή δίκτυα εφοδιασμού και μεταφορών και την παροχή υψηλής ποιότητας λιμενικών υπηρεσιών σε ανταγωνιστικές τιμές.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]