Εντός του Μαρτίου θα ξεκινήσει ο διεθνής διαγωνισμός για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης.
Οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν την εμπορική λειτουργία και τη διαχείρισή τους με μακροχρόνιες συμβάσεις και το δημόσιο θα διατηρήσει την ιδιοκτησία, την εποπτεία και τον έλεγχό τους.
Στη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, Γιάννη Εμίρη ο υπουργός Ανάπτυξης επεσήμανε πως οι αποκρατικοποιήσεις και οι συμβάσεις παραχώρησης «δεν γίνονται μόνον για ταμειακούς λόγους, αλλά πρωτίστως για αναπτυξιακούς».
Η διάρκεια παραχώρησης είναι, κατ’ ελάχιστο, 30 - 35 χρόνια, ώστε να διατηρηθούν οι χρεώσεις σε ανταγωνιστικά επίπεδα, ενώ θα δίνεται και η δυνατότητα παράτασης.
Ομαδοποίηση των αεροδρομίων
Τα αεροδρόμια θα ομαδοποιηθούν, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία τόσο εκείνων που είναι υψηλού ενδιαφέροντος όσο και των υπόλοιπων.
Στην πρώτη ομάδα θα περιλαμβάνονται αεροδρόμια από τα νησιά του Ιονίου και ορισμένα από την ηπειρωτική χώρα, με συνολική κίνηση 9,3 εκατομμύρια επιβάτες και στη δεύτερη ομάδα θα περιλαμβάνονται αεροδρόμια από το Αιγαίο και γενικότερα από τη βορειανατολική Ελλάδα, με κίνηση, το 2011,με συνολική κίνηση 8,3 εκατ. επιβάτες, το 2011.
Αναλυτικά, στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων και μπορεί να προστεθούν και τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Άραξου και Καλαμάτας.
Στη δεύτερη ομάδα περιλαμβάνονται τα αεροδρόμια Σκιάθου, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω και Ρόδου και ενδέχεται να προστεθούν τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου και Λήμνου. Το αεροδρόμιο Αγχιάλου θα είναι «μπαλαντέρ», δηλαδή μπορεί να το επιλέξει ο επενδυτής της πρώτης ή της δεύτερης ομάδας.
Εξαιρείται από την παραχώρηση το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου.
Μετεξέλιξη της ΥΠΑ σε ρυθμιστική αρχή
Την ορθή εκτέλεση των συμβάσεων παραχώρησης των αερολιμένων και της τιμολογιακής πολιτικής θα παρακολουθεί η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία θα μετεξελιχθεί σε ρυθμιστική και εποπτική Αρχή, με αρμοδιότητες σχετικές με την ασφάλεια και τον έλεγχο ποιότητας.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, η ΥΠΑ ενισχύεται και αποκτά την αρμοδιότητα να παρακολουθεί την ορθή εκτέλεση των συμβάσεων παραχώρησης και της τιμολογιακής πολιτικής.
Για τον εξορθολογισμό της λειτουργίας της θα καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν με νόμο 10 διευθύνσεις και 14 τμήματα της υπηρεσίας.
Στο σημείο αυτό ο υπουργός Ανάπτυξης έσπευσε να δεσμευθεί πως δε θα θιγούν οι υπάλληλοι. Όπως χαρακτηριστικά είπε, «δεν τίθεται θέμα απόλυσης ή μετάταξης των υπαλλήλων της ΥΠΑ».
Νέα εταιρεία για τη διαχείριση όσων αεροδρομίων δεν παραχωρηθούν
Τη διαχείριση των αεροδρομίων για τα οποία δεν θα επιτευχθεί παραχώρηση χρήσης, θα αναλάβει μία νέα εταιρεία υπό δημόσιο έλεγχο (ΑΕΔΙΠΑ).
Η εταιρεία αυτή θα στελεχωθεί με αποσπασμένους υπαλλήλους της ΥΠΑ, θα ξεκινήσει να λειτουργεί τρεις μήνες μετά το πέρας της διαδικασίας παραχώρησης και θα έχει αρχική διάρκεια 20 έτη, με δυνατότητα επέκτασης.
Σε δεύτερο χρόνο και με στόχο να διατηρήσει την απρόσκοπτη και αδιατάρακτη λειτουργία των αεροδρομίων, θα μπορεί να παραχωρήσει τη διοίκηση και λειτουργία της σε ιδιωτικό φορέα, με τη σύναψη Σύμβασης παραχώρησης της Διοίκησης και Διαχείρισης.
Η εταιρεία θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και θα χρηματοδοτηθεί από:
-
Τα έσοδα από τη χρήση που θα καταβάλλουν οι αεροπορικές εταιρίες.
-
Τα έσοδα από εμπορική εκμετάλλευση των εγκαταστάσεών της.
-
Τα έσοδα από ένα ειδικό τέλος που θα εισπράττεται από τα αεροδρόμια, η χρήση των οποίων έχουν δοθεί προς αξιοποίηση σε ιδιώτες επενδυτές.
Τα κέρδη για το δημόσιο
Σε ό,τι αφορά τα ανταλλάγματα για το Δημόσιο, ο κ. Εμίρης δήλωσε πως θα υπάρξει συμβατικό εφάπαξ αντάλλαγμα, όπως επίσης και ποσοστό από τα έσοδα, το οποίο θα πρέπει να αποδίδει ετησίως ο παραχωρησιούχος.
Για τα τέλη προβλέπεται ότι σε πρώτη φάση θα παραμείνουν αμετάβλητα και στη συνέχεια, εφόσον ο παραχωρησιούχοι επενδύσουν στην αναβάθμιση των υποδομών των αεροδρομίων, όπως θα προβλέπεται και από τη σύμβαση, θα δίνεται η δυνατότητα να αυξηθούν, παραμένοντας ωστόσο στον μέσο όρο ανταγωνιστικών αεροδρομίων.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, η διαδικασία αποκρατικοποίησης θα προχωρήσει μέσα στον μήνα παράλληλα με τις μαρίνες, τα περιφερειακά λιμάνια, αλλά και έργα που αφορούν τον τουρισμό.
«Πρόκειται για έργα που "συνεργάζονται" μεταξύ τους και θα αναβαθμίσουν σημαντικά το τουριστικό προϊόν», επεσήμανε.
«Σπατόσημο»
Όσον αφορά το «σπατόσημο» ο κ. Χατζηδάκης είπε πως προβλέπεται η δημιουργία ενός νέου τέλους που θα το αντικαταστήσει το 2014 και το οποίο θα επεκταθεί και στα αεροδρόμια που παραχωρούνται, προκειμένου να καλύπτουν το κόστος λειτουργίας όσων αεροδρομίων δεν αξιοποιηθούν από ιδιώτες, αλλά και το κόστος χρηματοδότησης των άγονων γραμμών.
Αεροδρόμιο Καστελίου μετά την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων
Ο υπουργός χαρακτήρισε το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου ζήτημα εξέχουσας σημασίας, επισημαίνοντας πως ο διαγωνισμός για τη δημιουργία του θα γίνει μετά την ανακοίνωση λύσης για τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους και τη συγκατάθεση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για στήριξη της χρηματοδότησής του.
Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, διευκρίνισε πως το δημόσιο δεν θα βάλει χρήματα για την κατασκευή του, αλλά θα δίδεται τμήμα των τελών του αεροδρομίου Ηρακλείου «Καζαντζάκης», το οποίο θα κλείσει όταν θα είναι έτοιμο αυτό του Καστελίου.
Τέλος, ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι τις επόμενες μέρες θα παρουσιαστεί το νομοθετικό πλαίσιο για την απελευθέρωση των Υπεραστικών Οδικών Μεταφορών και πως ως το τέλος του μήνα θα έχουν μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ τα περιουσιακά στοιχεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
«Πιστεύω ότι θα έχουν ολοκληρωθεί οι εκκρεμότητες με την Ε.Ε. και το χρονοδιάγραμμα θα προχωρήσει κανονικά» είπε ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις του και πρόσθεσε πως η κυβέρνηση προχωρά με ταχύτητα τις διαρθρωτικές αλλαγές για τις οποίες και έχει δεσμευθεί.
Πηγή: ΑΜΠΕ