Ζητείται προοπτική

ΓΝΩΜΗ
Πέμπτη, 28 Φεβρουαρίου 2013 07:00
SHUTTERSTOCK

Παράγοντες του κλάδου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας εκτιμούν ότι η έκδοση νέων αδειών δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα σε μια αγορά, που πριν καν προλάβει να αναπτυχθεί, έχει ήδη καταστεί προβληματική, με ευθύνη του ίδιου του κράτους.

Με επιφυλάξεις αντιμετωπίζουν παράγοντες του κλάδου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας τις σχετικές προβλέψεις του νέου επενδυτικού νόμου. Η έκδοση νέων αδειών, εκτιμούν, δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα σε μια αγορά, που πριν καν προλάβει να αναπτυχθεί, έχει ήδη καταστεί προβληματική, με ευθύνη του ίδιου του κράτους.

Υπογραμμίζουν ότι κανένας σοβαρός επενδυτής δεν θα διακινδύνευε τα κεφάλαιά του σε έργα Ανανεώσιμων στον τόπο μας υπό τις παρούσες συνθήκες. Με τη μαύρη τρύπα του Λειτουργού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας να μεγαλώνει και τις τιμές του ρεύματος στα ύψη, μαζί και όλες τις άλλες γνωστές -και μη- στρεβλώσεις της εγχώριας αγοράς ενέργειας, το τοπίο είναι θολό.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τον επενδυτικό νόμο, που κατατέθηκε στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας στη Βουλή, προβλέπεται η δυνατότητα υποβολής επενδυτικών σχεδίων, που αφορούν επεκτάσεις σε υφιστάμενες ή υπό κατασκευή μονάδες ΑΠΕ. Προϋπόθεση, για τη δυνατότητα αυτή, είναι η επέκταση να προκύπτει, ως αποτέλεσμα της αύξησης της παραγωγικής ισχύος της εκ των υστέρων τροποποίησης της αρχικής άδειας παραγωγής. Παράλληλα καταργείται, και αναδρομικά, η ανάγκη ειδικού αιτήματος αλλαγής προμηθευτή ή εξοπλισμού για φωτοβολταϊκά πάρκα, εφόσον η ονομαστική ισχύς δεν μεταβάλλεται πάνω από 10%.

Στόχος της συγκεκριμένης πρόβλεψης, κατά τους εισηγητές του ν/σ, είναι να αποφορτιστεί από τις αιτήσεις αυτές η Ομάδα Μικρών Έργων και να επικεντρωθεί στα 1.624 νέα επενδυτικά σχέδια που εκκρεμούν. Ο φορέας της επένδυσης δεν υποβάλλει αίτημα τροποποίησης όταν γίνονται μεταβολές του εγκεκριμένου φυσικού και οικονομικού αντικειμένου μεταξύ κατηγοριών ενεργειών, με την προϋπόθεση ότι οι μεταβολές αυτές στο σύνολό τους δεν θα ξεπερνούν το 10% του εγκεκριμένου προϋπολογισμού. Αν η τροποποίηση φυσικού και οικονομικού αντικειμένου επιφέρει μεταβολή που υπερβαίνει το ανωτέρω ποσοστό, τότε ο φορέας της επένδυσης υποβάλλει στην υπηρεσία σχετικό αίτημα τροποποίησης.

Με άλλη διάταξη του νομοσχεδίου, επιχειρείται η απεμπλοκή μικρών επενδύσεων σε φωτοβολταϊκά ισχύος έως 100 κιλοβάτ από τις διαδικασίες αξιολόγησης και γνωμοδότησης από την αρμόδια επιτροπή. Για τις περιπτώσεις αυτές το νομοσχέδιο προβλέπει ότι «με απόφαση του υπ. Ανάπτυξης θα καθορίζονται τα δικαιολογητικά και ο τρόπος ελέγχου και έκδοσης αποφάσεων ολοκλήρωσης και πιστοποίησης έναρξης παραγωγικής λειτουργίας των παραπάνω επενδυτικών σχεδίων παραγωγής ηλεκτρισμού από ηλιακή ενέργεια έως και 100 KWP».

Ο νέος επενδυτικός προβλέπει, επίσης, ενισχύσεις στη ναυπηγική βιομηχανία αν πρόκειται για ναυπηγήματα «που προορίζονται για σταθερές, μακροχρόνιες πλωτές βιομηχανικές ή και ενεργειακές εγκαταστάσεις». Όλα αυτά, έχουν σχετική σημασία, από τεχνικής απόψεως, ωστόσο, δεν αποτελούν στοιχεία χάραξης μιας διαφορετικής πολιτικής, με προοπτική. Που είναι και το, πρωτίστως, ζητούμενο.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα