ICAP : Μεγάλες οι προοπτικές ανάπτυξης των γαλακτοκομικών προϊόντων

Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου 2003 12:54

Ιδιαίτερες προοπτικές εξέλιξης εκτιμάται ότι έχουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα, σύμφωνα με την κλαδική μελέτη της ICAP.

Προοπτικές εξέλιξης, παρουσιάζουν τα προϊόντα υψηλής ποιότητας και προστιθέμενης αξίας, όπως το γάλα υψηλής παστερίωσης, το φρέσκο παστεριωμένο γάλα, το γιαούρτι ευρωπαϊκού τύπου και ειδικότερα το γιαούρτι με πρόσθετα και το παιδικό, τα επιδόρπια γάλακτος και το εμπλουτισμένο συμπυκνωμένο γάλα.

Χωρίς αξιόλογες μεταβολές εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί η αγορά γάλακτος μακράς διαρκείας, βουτύρου, κρέμας γάλακτος και ξυνόγαλου και ποτών με βάση το γάλα, ενώ πτωτική τάση προβλέπεται ότι θα παρουσιάσει η κατανάλωση κοινού εβαπορέ και ζαχαρούχου γάλακτος.

Σε επίπεδο επιχειρήσεων, αναμένεται συνεργασία μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου, με σκοπό την παραγωγή ποικιλίας προϊόντων, την επέκταση των δικτύων διανομής τους, και γενικότερα την περαιτέρω ενίσχυσή τους.

Στην συνολική αγορά γάλακτος κατανάλωσης, το γάλα υψηλής παστερίωσης, παρουσίασε τους υψηλότερους ρυθμούς μεταβολής, καθώς το μέγεθος κατανάλωσης υπερδιπλασιάστηκε την πενταετία 1998-2002.

Η εγχώρια κατανάλωση φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος με διαχρονική αύξηση την περίοδο 1994-2002 εμφάνισε μέση ετήσια αύξηση 3%.

Η εγχώρια κατανάλωση γιαουρτιού εμφάνισε διαχρονική αύξηση το χρονικό διάστημα 1994-2002 με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 5%. Το γιαούρτι ευρωπαϊκού τύπου κατέλαβε το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής κατανάλωσης καθ' όλο το εξεταζόμενο διάστημα, καθώς η ποσότητα παραδοσιακού γιαουρτιού με σταθεροποιητικές τάσεις διαμορφώθηκε σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα.

Το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς βουτύρου και κρέμας γάλακτος προορίζεται για επαγγελματική χρήση. Το μέγεθος των εν λόγω αγορών εμφανίζοντας πτωτική πορεία, δεν παρουσίασε αξιόλογες μεταβολές τα τελευταία χρόνια.

Το ξυνόγαλο και τα ποτά με βάση το γάλα, καθώς και τα επιδόρπια γάλακτος συμπληρώνουν τη γκάμα των γαλακτοκομικών ειδών. Μεταξύ αυτών τα επιδόρπια εμφάνισαν σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, περιλαμβάνοντας μια ποικιλία προϊόντων, η οποία συνεχώς ανανεώνεται.

Ο κλάδος περιλαμβάνει σημαντικό αριθμό παραγωγικών μονάδων, οι οποίες διαφέρουν σε σημαντικό βαθμό όσον αφορά το μέγεθος και τον τρόπο οργάνωσης της παραγωγικής τους δυναμικότητας, το εύρος και την οργάνωση του δικτύου διανομής τους.

Οι μεγάλου μεγέθους βιομηχανικές επιχειρήσεις καλύπτουν σημαντικό μέρος της συνολικής αγοράς γαλακτοκομικών προϊόντων, ενώ οι μικρές παραγωγικές μονάδες, οι οποίες ασχολούνται κυρίως με τα παραδοσιακά προϊόντα εξυπηρετούν την τοπική αγορά στην οποία δραστηριοποιούνται.

Οι εταιρείες που ασχολούνται με την εισαγωγή προϊόντων γάλακτος, εντάσσονται κατά κύριο λόγο στον ευρύτερο κλάδο των ειδών διατροφής. Ορισμένες από αυτές διαθέτουν γνωστά εμπορικά σήματα και διατηρούν άμεσες ή και έμμεσες σχέσεις με πολυεθνικές εταιρίες του κλάδου.

Τα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα καλύπτουν το σύνολο της κατανάλωσης φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος, (καθώς δεν πραγματοποιούνται εισαγωγές-εξαγωγές), του γιαουρτιού παραδοσιακού τύπου καθώς και το σύνολο σχεδόν της κατανάλωσης γιαουρτιού ευρωπαϊκού τύπου.

Τα ελληνικά προϊόντα κατέχουν επίσης αξιόλογα μερίδια επί της συνολικής κατανάλωσης γάλακτος υψηλής παστερίωσης και κρέμας γάλακτος.

O βαθμός αυτάρκειας για τα λοιπά είδη προϊόντων γάλακτος (συμπυκνωμένο γάλα και γάλα μακράς διαρκείας και βούτυρο), διαμορφώνεται σε επίπεδα χαμηλότερα του 30%, τα τελευταία χρόνια.

Η εγχώρια παραγωγή φρέσκου γάλακτος, γάλακτος υψηλής παστερίωσης και γιαουρτιού παρουσίασε ανοδική πορεία, ενώ στα λοιπά προϊόντα δεν παρουσίασε αξιόλογη μεταβολή τα τελευταία χρόνια.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα