Σε εξέλιξη είναι διεξοδική έρευνα της Κομισιόν προκειμένου να εξακριβωθεί κατά πόσον τα έξι μέτρα αναδιάρθρωσης που αποφάσισε η κυβέρνηση το περασμένο Φεβρουάριο υπέρ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι συμβατά με τη νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ.
Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση της Επιτροπής, επί του παρόντος θεωρεί ότι η Ελλάδα δεν έχει αποδείξει ότι τα υπόψη μέτρα δεν εμπεριέχουν στοιχεία κρατικής ενίσχυσης ή, εναλλακτικά, ότι είναι δυνατό να θεωρηθούν συμβατά με τη νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ. Επιπλέον, η διαδικασία της έρευνας παρέχει τη δυνατότητα σε τρίτους ενδιαφερόμενους να διατυπώσουν παρατηρήσεις επί των προτεινόμενων μέτρων, χωρίς να προδικάζει το αποτέλεσμα της έρευνας.
Στη σχετική ανακοίνωση υπενθυμίζεται ότι τον Φεβρουάριο του 2011, η Ελλάδα κοινοποίησε έξι μέτρα υπέρ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στην ίδια ανακοίνωση σημειώνεται ότι εδώ και χρόνια η επιχείρηση αντιμετωπίζει οικονομικές δυσχέρειες, με συνέπεια να αναγκαστεί το Δημόσιο να καλύψει τις ζημίες της. Η αποκατάσταση της βιωσιμότητάς της μέσω ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης και η ιδιωτικοποίησή της μέχρι τα τέλη του 2011 εντάσσονται στα μέτρα τα οποία συμφωνήθηκαν μεταξύ της Ελλάδας, αφενός, και της ΕΕ και του ΔΝΤ, αφετέρου, στο πλαίσιο του προγράμματος χρηματοδοτικής συνδρομής.
Όπως διευκρινίζεται, τα μέτρα ανέρχονται σε περίπου 1,2 δισ. ευρώ και περιλαμβάνουν διαγραφή χρεών, μεταφορά στοιχείων ενεργητικού και εργαζομένων, αύξηση κεφαλαίου, παροχή αποζημίωσης για την εκπλήρωση υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας από μέρους της επιχείρησης και σύναψη συμφωνιών επιπέδου υπηρεσιών με τον ΟΣΕ, ο οποίος διαχειρίζεται τις υποδομές σιδηροδρόμων.
Τα μέτρα στηρίζουν ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης με το οποίο επιδιώκεται η αποκατάσταση της βιωσιμότητας της επιχείρησης μέσω της μείωσης των δαπανών μισθοδοσίας και προβλέπουν την παροχή αποζημιώσεων δημόσιας υπηρεσίας για μια σειρά γραμμών, την αναστολή ορισμένων γραμμών και την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων.
Ωστόσο, όπως εκτιμά η Κομισιόν, με βάση τα πληροφοριακά στοιχεία που έχουν υποβληθεί έως τώρα από τη χώρα μας, δεν είναι βέβαιο ότι τα προτεινόμενα μέτρα δεν προσπορίζουν αθέμιτο επιλεκτικό πλεονέκτημα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Για τους λόγους αυτούς, η Επιτροπή θα διερευνήσει τώρα κατά πόσον ένα ή περισσότερα από τα προτεινόμενα μέτρα συνιστούν κρατική ενίσχυση υπέρ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και, αν όντως ισχύει κάτι τέτοιο, κατά πόσον θα μπορούσαν να θεωρηθούν συμβιβάσιμα με την εσωτερική αγορά, με βάση τις κοινές προϋποθέσεις οι οποίες ισχύουν σε επίπεδο ΕΕ. Η έρευνα, σημειώνεται, δεν θίγει το δικαίωμα των εθνικών αρχών να αποζημιώσουν μια επιχείρηση για τα καθαρά έξοδα με τα οποία αυτή βαρύνεται για την εκπλήρωση υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας που της έχουν επιβληθεί.