Ο τουρισμός εξελίσσεται σε αποφασιστικής σημασίας ελπιδοφόρο φορέα για την ελληνική οικονομία, καθώς τους πρώτους έξι μήνες ήλθαν 13% περισσότεροι τουρίστες από πέρυσι, δηλώνει ο υπ. Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος σε συνέντευξή του στην Financial Times Deutschland FTD.
Όπως αναφέρει, «οι Γερμανοί και οι Βρετανοί, που τελευταία απέφευγαν την Ελλάδα, επιστρέφουν σιγά-σιγά», ενώ «ιδιαίτερα έντονα αυξάνεται ο αριθμός των επισκεπτών από τη Ρωσία, το Ισραήλ, τη Σερβία και την Τουρκία».
Όπως ακόμη επεσήμανε ο κ. Γερουλάνος, ενώ το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011 κατά περίπου 7%, ο τουριστικός κλάδος κατέγραψε μεγάλα κέρδη.
«Στον κλάδο», σημειώνει μεταξύ άλλων ο κ. Γερουλάνος, «λαμβάνει χώρα μια αλλαγή γενεών, νέοι και καλά εκπαιδευμένοι μάνατζερ αναλαμβάνουν την εξουσία».
Ο κλάδος επλήγη διπλά από την παγκόσμια χρηματοπιστωτική και από την εγχώρια κρίση χρέους. Ο αριθμός των επισκεπτών από 18,5 εκατομμύρια το 2007 έπεσε στα 15 εκατομμύρια το 2009. Πέρυσι όμως, η Ελλάδα κατόρθωσε να αναστρέψει την κατάσταση, τονίζει ο υπουργός στη συνέντευξή του : «Οι οδομαχίες και οι απεργίες στην Αθήνα, καθώς και ο αποκλεισμός του λιμανιού του Πειραιά οδήγησαν σε πολλά αρνητικά δημοσιεύματα και μας πήγαν πίσω όσον αφορά τις παραδοσιακές αγορές μας. Χάρη στους επισκέπτες από τις νέες αγορές όμως μπορέσαμε να ισοφαρίσουμε αυτές τις απώλειες».
Επί του παρόντος, σημειώνει, η Ελλάδα παράγει το 16% του ΑΕΠ από τον τουρισμό. Σχεδόν κάθε οικογένεια εξαρτάται κατά κάποιον τρόπο από τον τουρισμό – γι' αυτό και όλες οι μορφές απεργιακών κινητοποιήσεων, που πλήττουν τουρίστες, είναι αντιδημοφιλείς.
Πλέον το υπουργείο Τουρισμού αναζητεί τρόπους για να καταστήσει την Ελλάδα τουριστικό προορισμό για όλο τον χρόνο. «Φυσικά, θέλουμε να διατηρήσουμε τους τουρίστες μας που αναζητούν ήλιο και παραλίες, προσπαθούμε όμως να αναπτύξουμε νέα προϊόντα», δηλώνει ο κ. Γερουλάνος. Οι ομάδες-στόχοι είναι όσοι προτιμούν τον ενεργό και τον πολιτιστικό τουρισμό, αλλά και οι συνταξιούχοι. Η μεγάλη αναπτυξιακή δυναμική όμως βρίσκεται κατά τον κ. Γερουλάνο στην Ασία και στην Αμερική. «Σε δέκα χρόνια μεγάλο μέρος των επισκεπτών θα προέρχεται από την Κίνα, την Ινδία, τις Η.Π.Α. και τη Λατινική Αμερική. Αυτοί οι άνθρωποι δεν θα αναζητούν ήλιο και παραλία, θα θέλουν να δουν πράγματα, για τα οποία έχουν διαβάσει σε βιβλία. Όπως την Ακρόπολη, για πολλούς την κοιτίδα του δυτικού πολιτισμού».
Για να κερδίσει αυτούς τους νέους πελάτες, η Ελλάδα ακολουθεί νέους δρόμους.. «Επιδιώκουμε συνεργασίες με άλλες χώρες της περιοχής, για να προσφέρουμε προϊόντα που ξεπερνούν τα σύνορα», δηλώνει ο κ. Γερουλάνος. «Αθήνα και Κάιρο, Αθήνα και Κωνσταντινούπολη – τέτοια πακέτα είναι ελκυστικότερα για την Κίνα ή την Ινδία».
Ταυτόχρονα, η χώρα προσπαθεί να αναπτύξει τις τουριστικές υποδομές της και αναζητεί ξένους επενδυτές. Στο κράτος ανήκουν πολλά οικόπεδα σε ελκυστικές παράκτιες περιοχές. «Μέχρι τώρα οι επενδυτές δίσταζαν φοβούμενοι τη γραφειοκρατία μας», αναγνωρίζει ο κ. Γερουλάνος. Όποιος ήθελε να χτίσει ένα ξενοδοχείο, έπρεπε να καταθέσει εκατοντάδες αδειών και να περιμένει χρόνια. Τώρα οι νόμοι αλλάζουν με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, οι διαδικασίες απλοποιούνται, υποστηρίζει και ο στόχος είναι να μειώσουμε στο μισό τις απαραίτητες άδειες.
Τέλος ο υπουργός κάνει λόγο για αλλαγή στη στάση του κόσμου, λέγοντας ότι πλέον «κατάλαβε ότι οι ξένοι κατά κανόνα θέλουν μόνο να μισθώσουν τη γη και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας».