Ολοκληρώθηκε ο διάλογος για το ασφαλιστικό, με την παράδοση του πολυσέλιδου υπομνήματος της Επιτροπής Ειδικών στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του αρμόδιου υπουργού Αν. Λοβέρδου ο νόμος θα ψηφιστεί στα μέσα Μαΐου.
«Θέλουμε να καταθέσουμε το σχέδιο νόμου αμέσως μετά τις διακοπές του Πάσχα, ούτως ώστε στα μέσα Μαΐου να έχει ολοκληρωθεί η κοινοβουλευτική διαδικασία και να ψηφιστεί ο νόμος», είπε ο κ. Λοβέρδος.
Στο πόρισμα της Επιτροπής Ειδικών διατυπώνονται θέσεις και απόψεις των μελών της που αφορούν στην αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων, στην ενοποίηση των Ταμείων σε ένα, στον έλεγχο των δαπανών υγείας και φαρμακευτικών, σε δέσμη μέτρων για την πάταξη της εισφοροδιαφυγής, στο διαχωρισμό των κλάδων υγείας από τον κλάδο των συντάξεων και στην αντιμετώπιση της διαδοχικής ασφάλισης.
Ο υπουργός Εργασίας πρόσθεσε ότι το νέο ασφαλιστικό σύστημα θα τεθεί σε εφαρμογή στην ολοκληρωμένη μορφή του το 2018. Ο κ. Λοβέρδος ξεκαθάρισε ακόμα ότι όσοι θεμελιώνουν και θα θεμελιώσουν τα δικαιώματα τους ως το 2013 δεν θα θιγούν ακόμα και αν συνταξιοδοτηθούν στη συνέχεια.
«Η επίλυση του ασφαλιστικού βασίζεται στην νέα αρχιτεκτονική του δομή, που είναι η βασική σύνταξη και η αναλογική ανταποδοτική σύνταξη», συμπλήρωσε.
Ερωτηθείς από δημοσιογράφους σχετικά με τις ευρωπαϊκές πιέσεις για αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, ο υπουργός σημείωσε: «Μιλάμε με απόλυτα καθαρό λόγο, σημασία έχει τα λόγια να τα μετουσιώνεις σε πράξη, και όταν διαφωνείς με την ΕΕ να μπορείς να θεμελιώνεις την διαφωνία σου».
Τόνισε ακόμα ότι οι σκέψεις που εκφράστηκαν χθες από το γ.γ. του ΟΟΣΑ σχετικά με τα όρια συνταξιοδότησης «δεν μας καλύπτουν».
Δώδεκα σημεία σύγκλισης της επιτροπής εμπειρογνωμόνων
Στο πολυσέλιδο πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων περιλαμβάνονται δώδεκα σημεία σύγκλισης των μελών της για την αναμόρφωση του Ασφαλιστικού.
Ειδικότερα, τα σημεία αυτά είναι τα εξής:
1. Ανάγκη διαρκούς αναλογιστικής επιτήρησης του συστήματος
2. Περιορισμός της εισφοροδιαφυγής. Η επιτροπή υπολογίζει ότι το 2010 η εισφοροδιαφυγή ξεπερνά τα οκτώ δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνει ότι το ποσό αυτό αφορά μόνον τις καθυστερούμενες εισφορές και όχι αυτές που σχετίζονται με την ανασφάλιστη εργασία και όλα τα μέλη της επιτροπής συμφωνούν για την πρωταρχική ανάγκη λήψης μέτρων.
3. Καθιέρωση παγίου τρόπου ρύθμισης των οφειλών προς τα ταμεία.
4. Ανεύρεση πρόσθετων πόρων για την επαρκή χρηματοδότηση του Συστήματος. Στο σημείο αυτό παρατίθεται η γνώμη της ΓΣΕΕ για την δημιουργία ενός αποθεματικού αλληλεγγύης και σημειώνεται ότι η πρόταση για επιβολή φόρου υπέρ της κοινωνικής ασφάλισης παρέμεινε μειοψηφική.
5. Βέλτιστη αξιοποίηση της περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων.
6. Έλεγχος των ιατρικών δαπανών
7. Εντατικοποίηση του ελέγχου των φαρμακευτικών δαπανών
8. εκλογίκευση του συστήματος απονομής αναπηρικών συντάξεων
9. Νέα αρχιτεκτονική του συνταξιοδοτικού συστήματος. Η επιτροπή συμφώνησε επί της αρχής για το χωρισμό του προνοιακού τμήματος από το ανταποδοτικό δεν κατέληξε όμως σε ένα συγκεκριμένο σχήμα βασικής και αναλογικής σύνταξης.
10. Διαχωρισμός του κλάδου Υγείας από τη σύνταξη. Η επιτροπή θεωρεί ως απαραίτητο στοιχείο τη δημιουργία ενός Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Υγείας (ΕΤΑΥ) το οποίο ισχυρίζεται ότι έχει υλοποιηθεί με επιτυχία στην Γερμανία και την Αυστρία. Σημειώνει επίσης ότι σταδιακά όλες οι υποδομές Υγείας των ταμείων θα περάσουν στο ΕΣΥ.
11. Περαιτέρω ουσιαστική και διοικητική ενοποίηση των ταμείων. Η επιτροπή υποστηρίζει πρωτίστως τις ενιαίες ρυθμίσεις σημειώνοντας ότι αν οι κανόνες είναι ίδιοι για όλους τους ασφαλισμένους τότε δεν θα υπάρχει λόγος ύπαρξης περισσοτέρων του ενός ταμείων.
12. Αναγκαία βελτίωση της νομοθεσία για την διαδοχική ασφάλιση.