Τελικές προτάσεις ΠΟΜΙΔΑ για τους ημιυπαίθριους

Τετάρτη, 21 Απριλίου 2010 15:30

Τις τελικές της προτάσεις για τη νέα ρύθμιση αλλαγής χρήσης κτισμάτων (ημιυπαίθριοι κ.λπ.) έδωσε στη δημοσιότητα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων. Μεταξύ άλλων ζητά ο υπολογισμός του προστίμου διατήρησης να γίνει όχι μόνον με την τιμή ζώνης, αλλά με τις δύο βασικές παραμέτρους του ισχύοντος συστήματος υπολογισμού αντικειμενικών αξιών του υπουργείο Οικονομικών. Επιπλέον ζητά η διατήρηση να ισχύει για 99 έτη και όχι μόνον για 40.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακτινήτων, κ. Στρ. Παραδιάς.

Σε σχέση με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, η ΠΟΜΙΔΑ προτείνει ειδικότερα τα εξής:

1. ΑΡΘΡΑ 1-4 («Ταυτότητα κτιρίου» - «πράσινο κουτί»). H ΠΟΜΙΔΑ ζητά την άμεση απόσυρση των άρθρων 1-4 του νομοσχεδίου και την επαναφορά τους με νέο σ.ν. μετά από πραγματικό και ειλικρινή δημόσιο διάλογο, ώστε να θεσμοθετηθεί μόνον ότι είναι χρήσιμο για την κοινωνία και τους ιδιοκτήτες κτιρίων, και όχι ότι είναι χρήσιμο αποκλειστικά στους ενδιαφερόμενους να ασχοληθούν επαγγελματικά με τις επιθεωρήσεις κτιρίων.

2. ΑΡΘΡΑ 5-6 (Υπερβάσεις δόμησης και αλλαγές χρήσης χώρων - Ειδικό πρόστιμο διατήρησης). Προτείνουμε τις εξής βελτιώσεις στα άρθρα αυτά:

Αρθρο 5, παρ. 1.α. Η διατήρηση να ισχύει για 99 έτη και όχι μόνον για 40. Επίσης πρέπει να βρεθεί οπωσδήποτε μεταβατική λύση για όλα τα υπό κατασκευή κτίρια γιατί η διατύπωση του σ.ν. για άμεση ισχύ του θα επιτείνει το πρόβλημα των οικοδομικών επιχειρήσεων και της απασχόλησης στην οικοδομή. Υπενθυμίζουμε ότι με πράξη νομοθετικού περιεχομένου του προηγούμενου Οκτωβρίου, είχε ρητά απαγορευθεί η επιβολή προστίμων κλπ. σε οποιεσδήποτε αλλαγές χρήσης ή κατασκευές αυθαιρέτων.

Αρθρο 5, Παρ. 2.β. Να μην είναι υποχρεωτική η συνυποβολή τεχνικής έκθεση μηχανικού, όπως δεν ήταν στην προηγούμενη ρύθμιση, γιατί, ιδιαίτερα στις μικροπαραβάσεις, αυξάνει το κόστος σύνταξης και υποβολής της δήλωσης εκ μέρους του πολίτη.

Αρθρο 6, παρ. 1.α. Ο υπολογισμός του προστίμου να γίνει όχι μόνον με την τιμή ζώνης, που οδηγεί σε παραλογισμούς και κατάφωρες αδικίες, αλλά με τις δύο βασικές παραμέτρους του ισχύοντος συστήματος υπολογισμού αντικειμενικών αξιών του Υπ. Οικονομικών. Με τον τρόπο αυτό θα επιδράσουν θετικά στον υπολογισμό των προστίμων διατήρησης:

• Ο συντελεστής ορόφου, ελαφρά αυξητικός για τους ημιυπαίθριους των υψηλών ορόφων, αλλά ουσιαστικά μειωτικός για τα ισόγεια, αλλά κυρίως για τα υπόγεια, που είναι και το κρίσιμο σημείο στην όλη ρύθμιση.

• Ο συντελεστής παλαιότητας, δικαιολογημένα μειωτικός για τις παλαιότερες οικοδομές για τις οποίες ούτως ή άλλως προβλέπονταν σημαντικά χαμηλότερα πρόστιμα.

Με την αποδοχή της παραπάνω πρότασης αίρεται η αδικία σε βάρος των ιδιοκτητών χώρων παλαιότερης κατασκευής, όπου τα πρόστιμα ήταν πολύ μικρότερα μέχρι το 2003, κυρίως όμως σε βάρος των ιδιοκτητών υπογείων χώρων, εξ ορισμού υποβαθμισμένης αξίας, που καλούνται να πληρώσουν πολύ βαρύτερα πρόστιμα από τους ιδιοκτήτες ορόφων των ιδίων κτιρίων λόγω του μεγαλυτέρου εμβαδού τους. Μόνον έτσι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις μαζικής επιτυχίας του μέτρου. Αν δεν αλλάξει ο τρόπος προσδιορισμού της αξίας των δηλούμενων χώρων, τότε, λόγω και της σημερινής οικονομικής κρίσης, η ρύθμιση είναι καταδικασμένη σε πλήρη αποτυχία!

Αρθρο 6 παρ. 6. Να επανέλθει η ρητή απαλλαγή από αναδρομική αναζήτηση φόρου μεταβίβασης, η οποία ενώ υπήρχε στη ρύθμιση Σουφλιά και στο προσχέδιο που δόθηκε στη δημοσιότητα, τελικά απαλείφθηκε από το προς ψήφιση κείμενο, δημιουργώντας εύλογες ανησυχίες στους ενδιαφερόμενους.

Αρθρο 6 παρ. 10. Ρητά να προβλεφθεί ότι οι δηλούμενοι χώροι δεν προσμετρώνται στα τεκμήρια διαβίωσης. Εναλλακτικά το πολύ να προσμετρώνται ως βοηθητικοί και μόνον χώροι.

Να προστεθεί παρ. 11, που αφορά τις σχέσεις συνιδιοκτητών πολυκατοικιών. Η προτεινόμενη ρύθμιση και πάλι δεν καλύπτει την αστική πλευρά του θέματος, διότι αφήνει όσους καταβάλουν το πρόστιμο διατήρησης απροστάτευτους στις τυχόν κακές διαθέσεις κάποιων συνιδιοκτητών της πολυκατοικίας τους, οι οποίοι μπορούν οποτεδήποτε, με βάση τον κανονισμό της, να ζητήσουν από τα πολιτικά δικαστήρια (διαδικασία του άρθ. 17 παρ. 2 του Κώδ. Πολ. Δικονομίας περί «διαφορών συνιδιοκτητών») την έκδοση δικαστικής απόφασης που θα διατάσσει την κατεδάφιση ή τη βίαιη επαναφορά της χρήσης του σε ότι καθορίζεται από την πράξη σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας του κτιρίου, ακόμη και αν έχει πληρωθεί το πρόστιμο διατήρησης! Επειδή πολλές φορές, δυστυχώς, οι δικαστικές αντιδικίες μεταξύ των συνιδιοκτητών διαμερισμάτων πολυκατοικιών φτάνουν στα άκρα, για την νομική ασφάλεια των πολιτών που θα δηλώσουν τους χώρους τους, θεωρούμε απόλυτα αναγκαίο, η νέα ρύθμιση, χωρίς να αλλοιώνει τις διατάξεις ουσιαστικού δικαίου, να ορίζει ότι:

«Στην περίπτωση κτιρίων που υπάγονται στις εν γένει διατάξεις περί οριζοντίου ιδιοκτησίας δεν εκτελούνται δικαστικές αποφάσεις που διατάσσουν την επαναφορά της χρήσης χώρου στην από την πράξη σύστασης προβλεπόμενη χρήση του, εφόσον έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία δήλωσης και καταβολής του προστίμου διατήρησης του παρόντος».

3. ΑΡΘΡΟ 7. Περιβαλλοντικό ισοζύγιο. Αντισταθμιστικά μέτρα αποκατάστασης του περιβάλλοντος. Προτείνουμε το 50% του ειδικού προστίμου να διατεθεί για τη χρηματοδότηση της ενεργειακής αναβάθμισης των παλαιών κτιρίων κατοικιών, μέσω του προγράμματος "ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΚΑΤ΄ΟΙΚΟΝ», ώστε μέσω του προγράμματος αυτού να καλυφθούν όλα τα νοικοκυριά που ενδιαφέρονται να ενταχθούν στο πρόγραμμα αυτό. Η δράση αυτή έχει απόλυτα περιβαλλοντική στόχευση, είναι μέσα στην πρώτη γραμμή μέτρων της «πράσινης ανάπτυξης», και μας εκπλήσσει το γεγονός ότι έχει αγνοηθεί πλήρως από τους συντάκτες του νομοσχεδίου!!!

4. ΑΡΘΡΟ 8. Πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης μη δηλούμενων χώρων. Δεν χρειάζεται η θέσπιση νέων, και μάλιστα ενιαίων κυρώσεων. Να εξακολουθήσουν να ισχύουν οι μέχρι και σήμερα κατά περίπτωση ισχύουσες.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα