Boυλγαρία: Εγκαταλείπει το σχέδιο για τον Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη

Παρασκευή, 11 Ιουνίου 2010 13:45
UPD:12/06/2010 00:45

Ο αγωγός, μήκους 300 χλμ. θα μετέφερε ρωσικό αργό από το βουλγαρικό λιμάνι Μπουργκάς, στη Μαύρη Θάλασσα, στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Εγκαταλείπει η Βουλγαρία το σχέδιο κατασκευής του διαβαλκανικού αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, ο οποίος θα μετέφερε ρωσικό αργό στην Ελλάδα μέσω των εδαφών της, όπως ανακοίνωσε σήμερα ο πρωθυπουργός της χώρας Μπόικο Μπορίσοφ.

Βασική αιτία για την απόφαση αυτή, σύμφωνα με τον κ. Μπορίσοφ, είναι οι έντονες αντιδράσεις κατοίκων από τις ακτές της Μαύρης Θάλασσας, οι οποίοι ανησυχούν ότι η κατασκευή του αγωγού θα είναι καταστροφική για το περιβάλλον.

«Πρόκειται για ένα πρότζεκτ που δεν επιθυμούν οι κάτοικοι του Μπουργκάς», δήλωσε ο Βούλγαρος πρωθυπουργός μετά τη συνάντηση που είχε με πρέσβεις από ευρωπαϊκές χώρες. Σημείωσε επίσης πως το σχέδιο δεν ήταν οικονομικά βιώσιμο.

Η κεντροδεξιά κυβέρνηση της Βουλγαρίας εξέταζε το ενδεχόμενο αποχώρησής της από το πρότζεκτ από τότε που ανέλαβε την εξουσία, τον περασμένο Ιούλιο.

Το υπουργικό συμβούλιο ζητούσε διαβεβαιώσεις από τη Μόσχα ότι ο αγωγός, προϋπολογισμού ενός δισ. ευρώ, δεν θα προκαλούσε οικολογική καταστροφή στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας και είχε ζητήσει ενδελεχή μελέτη των περιβαλλοντικών του συνεπειών.

Ο αγωγός, μήκους 300 χλμ. θα μετέφερε ρωσικό αργό από το βουλγαρικό λιμάνι Μπουργκάς, στη Μαύρη Θάλασσα, στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Πάντως, ο εκπρόσωπος Τύπου της ρωσικής πετρελαϊκής επιχείρησης ΑΚ Transneft Ίγκορ Ντέμιν δήλωσε ότι οι εταιρεία δεν έχει λάβει επίσημη ειδοποίηση από τη Βουλγαρία ότι αποχωρεί από το σχέδιο Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης.

«Λαμβάνουμε υπόψη τις ενδείξεις, ότι η βουλγαρική πλευρά δεν συμμετέχει πολύ ενεργά στην υλοποίηση του σχεδίου, αλλά για να πάρουμε κάποια απόφαση πρέπει να έχουμε επίσημη επιβεβαίωση της θέσης αυτής (της βουλγαρικής πλευράς). Τέτοια επιβεβαίωση δεν υπάρχει, σ' αυτή τη φάση» σημείωσε.

Όπως αναφέρει η οικονομική ημερήσια εφημερίδα της Βουλγαρίας «Ντνεβνικ», στην εταιρία ΑΚ Transneft, που έχει μονοπωλιακή θέση στο δίκτυο μεταφοράς πετρελαίου της Ρωσίας, ανήκει το 33% (από τις μετοχές της κατασκευάστριας εταιρείας) του σχεδίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, σχεδόν όσα μοιράζονται μεταξύ τους οι δημόσιες εταιρίες (της Ρωσίας) ΝΚ "Rosneft και Gazrpom Neft. Το υπόλοιπο (μέρος του μετοχικού κεφαλαίου της διεθνούς κατασκευάστριας εταιρείας Trans Balkan Pipeline BV «Διαβαλκανικός αγωγός») ανήκει στην Ελλάδα και στη Βουλγαρία.

Στις 9 Ιουνίου ο υπουργός Ενέργειας της Ρωσίας Σεργκέι Σμάτκο ανήγγειλε στη Μόσχα, ότι η Ρωσία μπορεί να παγώσει το σχέδιο Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, επειδή οι δραστηριότητες υλοποίησης του έχουν περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό. Ο κ. Σμάτκο προειδοποίησε, ότι η Μόσχα μπορεί να διακόψει τη χρηματοδότηση του σχεδίου έως ότου η Βουλγαρία αποσαφηνίσει τη θέση της.

Τα τελευταία χρόνια η Ρωσία υποστήριζε την πρόταση της Ελλάδας και της Βουλγαρίας για τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, αλλά το περασμένο καλοκαίρι (ύστερα από τη συνάντηση των πρωθυπουργών της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν και της Βουλγαρίας Μπόικο Μπορίσοφ στο Γντανσκ της Πολωνίας) δέχτηκε την πρόταση της Τουρκίας να ενταχθεί στον ανταγωνιστικό αγωγό Σαμσούν-Τζεϊχάν, αξίας τεσσάρων δισ. δολαρίων. Ο στόχος και των δύο αγωγών είναι να εξασφαλίσουν εναλλακτική διαδρομή για τη μεταφορά του πετρελαίου, η οποία να παρακάμπτει τα στενά Βοσπόρου και Δαρδανελίων.

Γ. Πεταλωτής: Στόχος μας η ολοκλήρωση του Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη

Η ελληνική πλευρά παραμένει προσηλωμένη στην προοπτική ολοκλήρωσης του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη και συνεχίζει τις προσπάθειες της προς αυτή την κατεύθυνση, δήλωσε σχετικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής.

Πηγή: Reuters



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα