Aνακούφιση στην κοινωνία και την αγορά προκάλεσε η χθεσινή απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε πολιτική επιστράτευση των απεργών αυτοκινητιστών.
Οι απεργοί δηλώνουν πάντως αποφασισμένοι να μην πειθαρχήσουν στην επιταγή της κεντρικής εξουσίας και ετοιμάζονται να ανταπαντήσουν με κατάθεση αγωγής και ανακοπή της επιστράτευσης, δηλώνοντας αμετακίνητοι «μέχρι τέλους».
Ομόθυμα καταδίκασαν την απόφαση της κυβέρνησης τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Ουρές αυτοκινήτων έξω από πρατήριο καυσίμων στο Ναύπλιο
«Στεγνές» από καύσιμα έχουν μείνει πολλές περιοχές της χώρας, ενώ οι πρώτες ελλείψεις στο ράφι έχουν γίνει ήδη ορατές, καθώς εντείνονται τα προβλήματα στην τροφοδοσία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ σε όλη την επικράτεια.
Eπίταξη με πρωθυπουργική απόφαση
Mετά την άκαρπη συνάντηση ανάμεσα στους απεργούς και στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η κυβέρνηση αποφάσισε αργά το απόγευμα της Τετάρτης την επίταξη των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων Δημόσιας Χρήσης.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, με απόφαση του πρωθυπουργού, Γιώργου Α. Παπανδρέου, μετά από σχετική Εισήγηση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Ρέππα, και αφού ελήφθη υπόψη η επιτακτική ανάγκη αποτροπής των δυσμενών συνεπειών της παρατεινόμενης απεργίας των ιδιοκτητών και οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων Δημοσίας Χρήσης και βυτιοφόρων μεταφοράς υγρών καυσίμων, που έχει προκαλέσει σοβαρή διαταραχή στην κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας, ενέχει σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία από την έλλειψη επαρκούς εφοδιασμού των πολιτών σε καύσιμα, τρόφιμα και φάρμακα, απειλεί τη διακοπή της ομαλής λειτουργίας των μονάδων παροχής υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας και απειλεί επίσης κατ΄ επέκταση τη δημόσια τάξη, κηρύσσονται οι ανά τη χώρα ιδιοκτήτες και οδηγοί φορτηγών Δημοσίας Χρήσης και των βυτιοφόρων μεταφοράς υγρών καυσίμων σε κατάσταση πολιτικής κινητοποίησης.
Με την εν λόγω απόφαση εξουσιοδοτούνται οι υπουργοί Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Οικονομικών και, κατά το μέρος της αρμοδιότητάς τους, οι οικείοι Νομάρχες να προβούν σε επίταξη των υπηρεσιών και επίταξη της χρήσης των φορτηγών Δημοσίας Χρήσης και των βυτιοφόρων μεταφοράς υγρών καυσίμων καθώς και να λάβουν κάθε άλλο αναγκαίο μέτρο για τη διασφάλιση των δημοσίων αγαθών που κινδυνεύουν από την κατά τα άνω διατάραξη της ομαλής λειτουργίας της κοινωνικής και οικονομικής ζωής της χώρας.
«Κανένα επιμέρους αίτημα, καμία ειδική ομάδα, δεν έχει το δικαίωμα να κρατά ως ομήρους όλη την ελληνική κοινωνία και να παραλύει ολόκληρη τη χώρα. Και αυτό η κυβέρνηση θα το διασφαλίσει με κάθε πρόσφορο τρόπο. Τα κλειστά επαγγέλματα θα ανοίξουν, επειδή θα πρέπει να πέσουν οι τιμές, θα ενισχυθεί ο προϋπολογισμός του κάθε νοικοκυριού και θα βοηθηθεί η ανάπτυξη της χώρας».
Τα παραπάνω δήλωσε χθες από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής ο υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, αναφερόμενος στην απεργία των ιδιοκτητών φορτηγών δημόσιας χρήσης.
Ανένδοτοι οι απεργοί
«Δεν θα συνταχθούμε με αυτή την απόφαση... Είμαστε αποφασισμένοι», δήλωσε ο γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βυτιοφόρων, ¶γγελος Φάλαρης, μιλώντας στο ρ/σ «Σκάι», μετά την έκδοση της απόφαση επιστράτευσης.
Νωρίτερα, ανένδοτος εμφανίστηκε μετά τη συνάντηση και ο πρόεδρος του Συνδικάτου Χερσαίων Μεταφορών Γιώργος Τζωρτζάτος, ο οποίος τόνισε πως «η κυβέρνηση δείχνει την αδιαλλαξία της για ακόμη μία φορα».
«Η ευθύνη δεν μας βαραίνει, η κυβέρνηση μας οδήγησε στην απεργία πηγαίνοντας εν κρυπτώ το νομοσχεδιο στη βουλή και τώρα δείχνει την αδιαλλαξία της για ακόμη μία φορα», είπε χαρακτηριστικά.
Aμετακίνητοι «μέχρι τέλους» δηλώνουν οι απεργοί
Ο κ. Τζωρτάτος εξήγησε ότι το υπουργείο Μεταφορών ζήτησε λύση της απεργίας προτού ξεκινήσει ο διάλογος, κάτι το οποίο δεν έγινε δεκτό από τους απεργούς.
Οι απεργοί ζήτησαν, να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο μέχρι το τέλος Αυγούστου, γεγονός που αποκλείει η κυβέρνηση, καθώς υπάρχει και σχετική δέσμευση με τον Μηχανισμό Στήριξης. Ζήτησαν επίσης αποζημίωση του ύψους της αδείας που κατέχουν, σε βάθος χρόνου και διασφάλιση των συνταξιοδοτικών τους δικαιωμάτων.
«Οι συνάδελφοι είναι στο δρόμο και αγωνίζονται, έπρεπε το υπουργείο να μας δώσει αυτά που αξίζουν σε αυτούς τους αγωνιστές», πρόσθεσε.
«Υπήρξε αδιέξοδο που εκτιμώ ότι πρέπει τώρα να αποτιμηθεί από τους απεργούς και στη βάση αυτή να δούμε τη δυνατότητα να ξανασυνεχιστεί ο διάλογος, όχι όμως κάτω από το κράτος εκβιασμού της κοινωνίας και της παράλυσης της ελληνικής οικονομίας», τόνισε μετά τη συνάντηση ο κ. Τσιόκας.
«Χρόνος για διάλογο υπάρχει, διάθεση υπάρχει, όμως όχι με “τερτίπια” του στυλ “ακυρώστε το νομοσχέδιο και να πάμε ξανά από μηδενική βάση”», συμπλήρωσε.
«Η κυβέρνηση θα λάβει υπόψη τις θέσεις όλων των παραγωγικών δυνάμεων και θα πάρει τις αποφάσεις της», πρόσθεσε ο γγ Μεταφορών σχετικά με το ενδεχόμενο επιστράτευσης, καταλήγοντας: «Δεν θα επιτρέψουμε να παραλύσει η χώρα».
Πάντως, ο εκπρόσωπος ιδιοκτητών φορτηγών ΔΧ χαρακτήρισε μία τέτοια ενδεχόμενη κίνηση ακραία λύση και λάθος, διαμηνύοντας για ακόμα μία φορά πως η απεργία συνεχίζεται.
Χωρίς καύσιμα
«Στεγνές» από καύσιμα έχουν μείνει πολλές περιοχές της χώρας, εξαιτίας της απεργίας των ιδιοκτητών φορτηγών δημοσίας χρήσεως. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ), Μιχάλη Κιούση, το μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετωπίζει η Κρήτη, στην οποία δεν υπάρχει πλέον κανένα πρατήριο που να διαθέτει βενζίνη, και ακολουθούν η Πελοπόννησος, η Ηπειρος και η Κεντρική Ελλάδα.
Στους νομούς της Αττικής και της Θεσσαλονίκης μόνο το 25% των πρατηρίων διαθέτει καύσιμα κι αυτά σε κυλιόμενο χρόνο, καθώς τα ιδιωτικής χρήσεως βυτιοφόρα δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες.
Στην Καστοριά δύο άνδρες επιχείρησαν να κλέψουν από παρκαρισμένο ΙΧ αυτοκίνητο βενζίνη, τοποθετώντας ένα λαστιχένιο σωληνάκι στο ρεζερβουάρ του οχήματος. Δεν πρόλαβαν, όμως, να γεμίσουν το μπιτόνι που είχαν μαζί τους, καθώς έγιναν αντιληπτοί από διερχόμενους και τράπηκαν σε φυγή.
Τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από την απεργία των φορτηγών αυτοκινήτων και βυτιοφόρων θα έχουν καταστρεπτικά αποτελέσματα για τα νησιά μας, που ήδη αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, λόγω της μειωμένης τουριστικής κίνησης, επισήμανε χθες, με ανακοίνωσή του, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
«Ασφυξία» προκαλεί στο οργανωμένο λιανεμπόριο η απόφαση των ιδιοκτητών ΦΔΧ και βυτίων για συνέχιση των απεργιακών τους κινητοποιήσεων. Οι πρώτες ελλείψεις στο ράφι έχουν γίνει ήδη ορατές, κυρίως στα ταχυκίνητα προϊόντα, καθώς εντείνονται τα προβλήματα στην τροφοδοσία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ σε όλη την επικράτεια, όπως γράφει σήμερα η Ναυτεμπορική.
Οπως επισημαίνει στη «Ν» ο Ν. Βερόπουλος «κάθε μέρα που περνάει και διατηρείται αυτή η τεταμένη κατάσταση, επιδεινώνεται το πρόβλημα της τροφοδοσίας. Εάν συνεχίσουν οι απεργίες στην αρχή της ερχόμενης εβδομάδας θα υπάρξουν σοβαρές ελλείψεις σε βασικά προϊόντα».
ΝΔ: Η κυβέρνηση άφησε τα πράγματα να φτάσουν στα άκρα
«Η κυβέρνηση όπως έστρωσε θα κοιμηθεί. Δεν έκανε ειλικρινή διάλογο και άφησε τα πράγματα να φτάσουν στα άκρα. Με δυσμενέστατες συνέπειες για όλη τη χώρα. Και τώρα σπεύδει με ακραία μέσα να λύσει μια ακραία κατάσταση που η ίδια δημιούργησε», σχολίασε ο υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Νέας Δημοκρατίας, Σταύρος Καλαφάτης.
Όπως επεσήμανε ο κ. Καλαφάτης, εδώ και τρεις μήνες η Νέα Δημοκρατία είχε επισημάνει ότι η μεταρρυθμιστική προσπάθεια που αφορά στην απελευθέρωση της αγοράς των οδικών μεταφορών θα έπρεπε να είναι το αποτέλεσμα σοβαρής μελέτης και επεξεργασίας και να έχει έντονα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά.
«Επανήλθαμε τονίζοντας ότι στην περαιτέρω προώθηση μιας τέτοιας πρωτοβουλίας απαιτείται ουσιαστικός και ειλικρινής διάλογος με τους φορείς του κλάδου, καθώς και αποτελεσματική συνεννόηση με τις αρμόδιες Ευρωπαϊκές και Διεθνείς Αρχές», πρόσθεσε, σημειώνοντας πως «δυστυχώς, η κυβέρνηση κώφευσε. Αποδείχθηκε κατώτερη των περιστάσεων. Με το χρόνο και τον τρόπο που κινήθηκε όξυνε, αντί να επιλύσει τα προβλήματα».
Κατηγόρησε δε την κυβέρνηση ότι «στην προσπάθειά της να ενεργοποιήσει τον κοινωνικό αυτοματισμό, προκειμένου να αποσείσει τις δικές της ευθύνες για την αδυναμία της να επιλύσει το ζήτημα, κατάφερε να μετατρέψει ένα σημαντικό μεταρρυθμιστικό εγχείρημα σε κρίση. Κρίση της οποίας τις δυσμενείς επιπτώσεις επωμίζεται ο Ελληνικός λαός».
«Η σημερινή εξέλιξη έρχεται σαν απάντηση από την κυβέρνηση σε ένα αδιέξοδο το οποίο η ίδια δημιούργησε. Και, βέβαια, κρίνεται γι΄ αυτό αναλόγως από τους Έλληνες πολίτες», κατέληξε ο κ. Καλαφάτης.
KKE: Κατάπτυστη η απόφαση
Η απόφαση του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης να επιτάξουν τα φορτηγά Δ.Χ. και να επιστρατεύσουν τους οδηγούς τους, αποτελεί φυσιολογική κίνηση μιας αδίστακτης κυβέρνησης που έχει ως στόχο να τσακίσει κάθε απεργιακό δικαίωμα και να κάνει επίδειξη πυγμής απέναντι στα λαϊκά στρώματα, τονίζει σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ.
«Η κατάπτυστη απόφαση αποδείχνει ότι το μόνο που απομένει να κάνει η κυβέρνηση, είναι το άνοιγμα των τόπων εξορίας», προστίθεται στην ανακοίνωση.
Σύμφωνα με το ΚΚΕ, «επιβεβαιώνεται ότι για να μη βρίσκεται διαρκώς στα δόκανα των αδιεξόδων και της συστηματικής προσπάθειας των κυβερνώντων να τον διαχωρίζουν με διάφορα διλήμματα και τεχνητές αντιπαραθέσεις, ο λαός δεν έχει άλλο δρόμο από αυτόν της ενωμένης πάλης για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής».
Σε ηπιότερο ύφος, ο βουλευτής του ΛΑΟΣ, Αστέριος Ροντούλης, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν εξήντλησε το περιθώριο του διαλόγου και επισήμανε ότι έπρεπε να αποφευχθούν οι ακραίες επιλογές από όλες τις πλευρές.
Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος, Παναγιώτης Λαφαζάνης, ανέφερε: «Καταγγέλλω το νέο πραξικόπημα της κυβέρνησης. Βγάζετε παράνομες τις απεργίες των ναυτεργατών και των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και επιτάσσετε ή καλύτερα επιστρατεύετε τους απεργούς. Τι θέλετε; Να βάλετε στους γύψους τους απεργούς;».
ΣΕΒ: Μια κλειστή συντεχνία εκβιάζει το κοινωνικό σύνολο
Για «εκβιασμό του κοινωνικού συνόλου» και «μάχη οπισθοφυλακής και ιδιοτέλειας» κάνει λόγο ο πρόεδρος του ΣΕΒ Δημήτρης Δασκαλόπουλος σε δήλωσή του για την απεργία των ιδιοκτητών φορτηγών, καλώντας την κυβέρνηση «να αντιμετωπίσει τους εκβιαστές της με τη δέουσα αποφασιστικότητα».
Όπως επισημαίνει ο κ. Δασκαλόπουλος, «η απελευθέρωση της αγοράς οδικών μεταφορών ισχύει σε ολόκληρη την Ευρώπη, σε ολόκληρο τον ανεπτυγμένο κόσμο. Και έχει αποδειχθεί ότι συντελεί στην ανάπτυξη, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στη μείωση των τιμών σε όλη την οικονομία. Η Ελλάδα έπρεπε να είχε προσχωρήσει στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα των οδικών μεταφορών εδώ και χρόνια, αντί να αποτελεί μια αναχρονιστική εξαίρεση».
Αναφερόμενος στους απεργούς, ο πρόεδρος του ΣΕΒ υπογραμμίζει ότι «μια κλειστή, ολιγάριθμη συντεχνία χρησιμοποιεί αυτές τις μέρες τα προνόμια που τους παρείχε το πελατειακό κράτος, ως μέσο εκβιασμού του κοινωνικού συνόλου, δίνοντας μάχη οπισθοφυλακής και ιδιοτέλειας, ενάντια στις επιτακτικές ανάγκες και τις προοπτικές της εθνικής οικονομίας».
Καταλήγοντας δε τονίζει ότι «η πολιτεία οφείλει να αντιμετωπίσει τους εκβιαστές της με τη δέουσα αποφασιστικότητα, στέλνοντας ταυτόχρονα σε όλα τα κλειστά συμφέροντα, το μήνυμα ότι ματαιοπονούν αντιμαχόμενα το μέλλον».
Πιέσεις από την τρόικα για απελευθέρωση κλειστών επαγγελμάτων
Επιτάχυνση της απελευθέρωσης των κλειστών επαγγελμάτων, με την κατάρτιση νομοσχεδίου το οποίο θα αποτελεί «οδηγό» για όλα τα συναρμόδια υπουργεία που έχουν στους τομείς ευθύνης τους τέτοια επαγγέλματα, ζήτησαν χθες οι ελεγκτές της τρόικας κατά την κοινή συνάντησή τους με την υπουργό Οικονομίας Λούκας Κατσέλη και τον υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου.
Στη διάρκεια της συνάντησης, επί τάπητος τέθηκαν η απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης επιχειρήσεων και ο νέος αναπτυξιακός νόμος.