Πλαφόν σε όλα τα στάδια διακίνησης ζητούν ΟΒΕ, ΠΟΠΕΚ

Συνάντηση με τον γ.γ. Εμπορίου
Τρίτη, 14 Σεπτεμβρίου 2010 13:19
UPD:17:16

Το αίτημά τους για επιβολή του πλαφόν σε όλα τα στάδια της διακίνησης και εμπορίας υγρών καυσίμων έθεσαν κατά τη συνάντησή τους με τον γενικό γραμματέα Εμπορίου Στέφανο Κομνηνό οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών.

Την ώρα της συνάντησης πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης στην Πλατεία Κάνιγγος, ενώ η ΟΒΕ είχε καλέσει τις τοπικές Ενώσεις βενζινοπωλών όλης της χώρας να προβούν σε εκδηλώσεις διαμαρτυρίας στις Νομαρχίες.

Για μετά τις 14:30 έχει προγραμματιστεί συνάντηση του κ. Κομνηνού με τους εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), η οποία θα λάβει τις τελικές της αποφάσεις σε συνεδρίασή της μετά τη συνάντηση, με το ανοικτό το ενδεχόμενο λουκέτου στα πρατήρια για όσο είναι σε ισχύ το πλαφόν.

«Δεν υπάρχει η δύναμη, η θέληση και η τόλμη να επιβληθεί το πλαφόν και στα άλλα στάδια της διακίνησης και της εμπορίας υγρών καυσίμων, ενώ σήμερα υπάρχουν πολλοί συνάδελφοι που αγοράζουν πάνω από την τιμή του πλαφόν», δήλωσε ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Βενιζοπωλών Ελλάδος, Αγγ. Τούντας, ενώ ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Μ. Κιούσης ανέφερε ότι οι πρατηριούχοι έχουν γίνει αποδέκτες εισαγγελικών δηλώσεων για ενδεχόμενες κυρώσεις περί άρνησης πώλησης εμπορεύματος, καθώς ορισμένοι εξ αυτών δηλώνουν ότι προτιμούν να μην ανοίξουν τα καταστήματά τους από το να πουλήσουν με ζημία. Οι πρατηριούχοι σημειώνουν ότι βάσει του νόμου, οι κυρώσεις για μη συμμόρφωση με την τιμή πλαφόν, αφορούν μόνο στην επιβολή χρηματικού προστίμου.

Αλλά και ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Χ. Μαυράκης σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε το μεσημέρι, χαρακτήρισε ανήθικο το ότι μένουν στο απυρόβλητο διυλιστήρια και εταιρείες, και το πλαφόν επιβάλλεται κατά παράβαση του νόμου, όπως σημείωσε, μόνο στις λιανικές τιμές.

Όπως είπε, οι τιμές χονδρικής, των εταιρειών, κυρίως στην περιφέρεια αλλά σε μικρότερο βαθμό και στα αστικά κέντρα είναι σήμερα υψηλότερες (αφού υπολογιστούν και οι εκπτώσεις που δίνουν οι εταιρίες) από το πλαφόν που ισχύει στη λιανική, με αποτέλεσμα εκατοντάδες πρατήρια να μην ανοίξουν καθόλου σήμερα γιατί διαφορετικά θα έπρεπε να πωλούν με ζημιά ή να εκτεθούν στον κίνδυνο επιβολής προστίμου.

Μάλιστα, η ΠΟΠΕΚ έδωσε στη δημοσιότητα και τιμολόγιο με σημερινή ημερομηνία, με τιμή αγοράς από το πρατήριο 1,58 ευρώ το λίτρο μετά την έκπτωση, ενώ το πλαφόν λιανικής είναι στην Αθήνα 1,473 ευρώ.

Οι πρατηριούχοι υποστήριξαν ακόμη ότι οι αυξήσεις τιμών που παρατηρήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες οφείλονται σε αντίστοιχες αυξήσεις των τιμών διυλιστηρίου που προηγήθηκαν.

Όσον αφορά εξάλλου το πετρέλαιο θέρμανσης, ο κ. Μαυράκης είπε ότι αν η κυβέρνηση προχωρήσει σε εξίσωση του φόρου με το κίνησης, θα πρέπει να δώσει επίδομα θέρμανσης όχι μόνο στα κατώτερα οικονομικά στρώματα, αλλά και στη μεσαία τάξη. Σε διαφορετική περίπτωση, πρόσθεσε, οι καταναλωτές δεν θα μπορούν να καλύψουν το κόστος θέρμανσης, το κράτος δεν θα εισπράξει τα έσοδα που υπολογίζει (εκτιμάται ότι από την εξίσωση το Δημόσιο θα κερδίσει πάνω από 1,7 δισ. ευρώ) και εκατοντάδες ακόμη πρατήρια θα κλείσουν. Ήδη η κατανάλωση βενζίνης έχει μειωθεί μέχρι 35%, και σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ από 8.500 πρατήρια που λειτουργούσαν πέρυσι, το 2011 -αν συνεχιστεί η πτωτική πορεία της κατανάλωσης- θα μείνουν λιγότερα από 7.000.

Από την άλλη πλευρά εφόσον διατηρηθεί το σύστημα Ήφαιστος που ίσχυε πέρυσι για τη διανομή του πετρελαίου θέρμανσης, η ΠΟΠΕΚ προειδοποιεί ότι αν το Δημόσιο δεν εξοφλήσει τις οφειλές που εκκρεμούν από πέρυσι, θα υπάρξουν ελλείψεις πετρελαίου καθώς «δεν θα βρεθούν πολλοί βενζινοπώλες πρόθυμοι να συνεχίσουν τη διάθεσή τους στους καταναλωτές». Υπενθυμίζει ότι με το εν λόγω σύστημα, οι πρατηριούχοι αγοράζουν το πετρέλαιο θέρμανσης στην υψηλή τιμή, επιβαρυμένο με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης, το πωλούν με το χαμηλό συντελεστή της θέρμανσης και εισπράττουν τη διαφορά από το υπουργείο Οικονομικών μέσω του «Ήφαιστος».

Η ΠΟΠΕΚ ετοιμάζει επίσης προσφυγές στη Δικαιοσύνη προκειμένου να επιτραπεί στους βενζινοπώλες να εισάγουν καύσιμα από γειτονικές χώρες για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα στην αγορά της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Στις περιοχές αυτές οι πωλήσεις των πρατηρίων έχουν πέσει κατά 80 - 90 % καθώς οι καταναλωτές αγοράζουν καύσιμα από τη Βουλγαρία ή και τα Σκόπια, σε τιμές κατά 50 λεπτά χαμηλότερες, με αποτέλεσμα να χάνει και το Δημόσιο φόρους.

Όσον για τις ελάχιστες αποστάσεις μεταξύ πρατηρίων ή / και πρατηρίων με χώρους συνάθροισης κοινού (σούπερ - μάρκετ, νοσοκομεία κλπ.), οι οποίες μειώνονται με νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, ο κ. Μαυράκης είπε ότι δεν επιβάλλονται για συντεχνιακούς λόγους, αλλά για λόγους ασφαλείας.

Αναφορικά τέλος με τα ολοκληρωμένα συστήματα ελέγχου εισροών - εκροών όγκου καυσίμων από τα οποία θα μπορούν να εκδίδονται και αποδείξεις λιανικής πώλησης καυσίμων, η ΠΟΠΕΚ εκτιμά ότι δεν πρόκειται να εγκατασταθούν επειδή «ενοχλούνται κάποια συμφέροντα».

Πάντως η κυβέρνηση απορρίπτει τον ισχυρισμό ότι χιλιάδες πρατήρια έχουν αγοράσει και αγοράζουν σε τιμές μεγαλύτερες από τις τιμές του πλαφόν, με αποτέλεσμα να υφίστανται σοβαρή οικονομική ζημία. Όπως διευκρινίζουν παράγοντες του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, από τη μία το ύψος του πλαφόν ορίστηκε με βάση το μέσο όρο των τιμών της περασμένης Παρασκευής, ενώ οι πρατηριούχοι έχουν το περιθώριο να συμπιέσουν το περιθώριο κέρδους τους καθώς περιλαμβάνονται εκπτώσεις στις τιμές που συμφωνούν με τις εταιρείες.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ελέγχων των νομαρχιών και του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας το 70% των πρατηρίων πουλούσε σε τιμή χαμηλότερη του πλαφόν. Σε δέκα περιπτώσεις πρατηρίων όπου διαπιστώθηκαν παραβάσεις (μη ενημέρωση, ελλιπής ενημέρωση, παραπλανητική ενημέρωση δηλ. διαφορετική τιμή αντλίας από την αναρτημένη στο Παρατηρητήριο τιμή) επεβλήθησαν οι ανάλογες κυρώσεις (πρόστιμα και παραπομπή στον εισαγγελέα).

Γ.Πεταλωτής: Δεν θα επιτρέψουμε την κερδοσκοπία

«Πρέπει να καταστεί σαφές σε κάθε πλευρά ότι σε καμία περίπτωση δεν θα επιτρέψουμε την κερδοσκοπία σε βάρος του Έλληνα πολίτη», ξεκαθάρισε από την πλευρά του ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής.

Όπως είπε, «οι εντατικοί έλεγχοι που ακολούθησαν την Κοινή Υπουργική Απόφαση (για το πλαφόν στη βενζίνη) έφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των βενζινοπωλών συμμορφώθηκε, ενώ όσοι επιχείρησαν να κερδοσκοπήσουν, θα υποστούν τις συνέπειες του νόμου».

«Η κυβέρνηση», πρόσθεσε ο κ. Πεταλωτής, «με τη χθεσινή αστραπιαία αντίδρασή της για το πλαφόν στην τιμή της βενζίνης έδειξε την ισχυρή βούλησή της για την προστασία των πολιτών και του δημοσίου συμφέροντος, ειδικότερα από συμπεριφορές λίγων που δημιουργούν αναστάτωση, ή κάποιων που κερδοσκοπούν εκμεταλλευόμενοι αυτή την αναστάτωση».

Όσον αφορά το θέμα της εξίσωσης του φόρου πετρελαίου θέρμανσης και του πετραλαίου κίνησης και με αφορμή τη σχετικήα αναφορά του Πρωθυπουργού τη Δευτέρα στο Όσλο, ο κ. Πεταλωτής σημείωσε πως «ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι δεν θα εφαρμοστεί αυτό το μέτρο, εάν δεν υπάρχουν εκείνοι οι μηχανισμοί ώστε η αναδιανομή των βαρών να καθίσταται σαφής».

Όπως είπε, η εξίσωση είναι ένα από τα εναλλακτικά σενάρια που αναζητά η κυβέρνηση προκειμένου τα έσοδα ύψους 1 δισ. ευρώ να μην καλυφθούν από την αύξηση του ΦΠΑ, όπως έχει προβλεφθεί στο Μνημόνιο. «Κριτήριο για την κυβέρνηση», τόνισε, «είναι οποιοδήποτε μέτρο φαίνεται ότι επιβαρύνει τον πολίτη, να προβλέπει την προστασία των αδύναμων και μεσαίων πολιτών» και διευκρίνισε ότι «το μέτρο της εξίσωσης, εάν προκριθεί, θα είναι ένα μέτρο μόνιμο, που θα αναδιανέμει τα βάρη και με τους μηχανισμούς που θα προβλέπει».

Πλαφόν σε όλα τα στάδια διακίνησης και εμπορίας των πετρελαιοειδών ζητά ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτης Λαφαζάνης.

«Όλοι γνωρίζουν ότι τα πραγματικά "καρτέλ" βρίσκονται κυρίως στα διυλιστήρια και στο χονδρεμπόριο», τονίζει ο κ. Λαφαζάνης και συμπληρώνει: «Μόνο που διαχρονικά οι κυβερνήσεις, μαζί και η σημερινή κυβέρνηση, καλύπτουν και συγκαλύπτουν την αισχροκέρδεια και τη καταλήστευση των καταναλωτών, από την οποία επωφελείται και το κράτος με τους πανύψηλους φόρους».

«Η κυβέρνηση αυτήν την ώρα αντί να βάζει πλαφόν και μάλιστα με αυθαίρετο τρόπο, μόνο στις τιμές λιανικής πώλησης της βενζίνης, οφείλει να θέσει με όρους πραγματικής διαφάνειας και προστασίας του καταναλωτή πλαφόν και στις τιμές που πωλούν τα διυλιστήρια και οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών», καταλήγει ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος ΣΥΡΙΖΑ.

«Εχουμε ζητήσει ελέγχους και πλαφόν, σε έκτακτες στιγμές, σε όλα τα στάδια διακίνησης καυσίμων και στα διυλιστήρια και στη χοντρική πώληση. Όσο η κυβέρνηση θα παρεμβαίνει μόνο στη λιανική τόσο οι κερδοσκόποι θα προβάλλουν άλλοθι», δήλωσε ο υπεύθυνος οικονομικής πολιτικής της Δημοκρατικής Αριστεράς, Δημήτρης Χατζησωκράτης.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα