ΥΠΑΑΝ: Πλαίσιο για την πρόσβαση στην επιχειρηματικότητα

Εως το τέλος του χρόνου
Δευτέρα, 25 Οκτωβρίου 2010 15:27
UPD:15:56

Ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μ. Χρυσοχοϊδης κατά την επίσκεψή του στα γραφεία της ΓΣΕΒΕΕ.

Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να έχουν ψηφιστεί τέσσερα ν/σ που θα αποτελέσουν ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την αδειοδότηση και λειτουργία των επιχειρήσεων. Θα προωθηθεί επίσης ο νέος επενδυτικός νόμος αλλά και ο νόμος για την αναμόρφωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και το νέο Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΤΑΝΕΟ).

Τα παραπάνω ανέφερε ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μ. Χρυσοχοϊδης κατά την επίσκεψή του στα γραφεία της ΓΣΕΒΕΕ.

Μ. Χρυσοχοΐδης: Eτοιμα 4 ν/σ

Μ. Χρυσοχοΐδης: Eτοιμα 4 ν/σ

Το Ελληνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης θα λειτουργεί ως τράπεζα ειδικού τύπου για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Όπως διευκρίνισε ο υπουργός, στο ταμείο αυτό θα εισρεύσουν χρήματα από το ΕΣΠΑ και με τη συμμετοχή των τραπεζών αναμένεται να κινητοποιηθούν κεφάλαια της ύψους 2 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου και ύψους 5 δισ. ευρώ συνολικά, μέχρι το τέλος του 2011.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να υπάρξει χρονική επέκταση του προγράμματος «εξοικονομώ κατΆ οίκον», που έχει ήδη προκηρυχθεί.

Σημειώθηκε ακόμα ότι επισπεύδεται η απορροφητικότητα των κονδυλίων του ΕΣΠΑ αλλά και η προώθηση των προγραμμάτων που ήδη βρίσκονται σε διαδικασία εκτέλεσης.

Επιπλέον, ο υπουργός σημείωσε ότι είναι έτοιμο το σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ώστε μέχρι το τέλος του χρόνου να μπορεί να υπάρξει παρέμβαση για τις στρεβλώσεις και τα προβλήματα της αγοράς, ενώ επανέλαβε ότι ο επενδυτικός νόμος που θα ανακοινωθεί πολύ σύντομα θα δίνει έμφαση στην καινοτομία, την εξωστρέφεια και την επιχειρηματικότητα των νέων.

«Μέχρι το τέλος του χρόνου, το θεσμικό πλαίσιο της Ελλάδας για την πρόσβαση στην επιχειρηματικότητα θα είναι ένα από τα καλύτερα στην Ευρώπη και τον κόσμο», είπε ο κ. Χρυσοχοϊδης.

Ο πρόεδρος της ΓΕΣΒΕΕ Δ. Ασημακόπουλος εξέφρασε την ικανοποίησή του για την προώθηση αλλαγής του θεσμικού πλαισίου που αφορά στην αδειοδότηση της επιχειρηματικότητας, καθώς όπως είπε «ο ιστός της γραφειοκρατίας είναι σαν τον ιστό της αράχνης και είναι σημαντικότερο αυτό το εμπόδιο για όποιον θέλει να επενδύσει στη χώρα μας ακόμη περισσότερο και από το φορολογικό».

Δ. Ασημακόπουλος: Tα κέρδη των πολυεθνικών κάνουν βόλτα ανά την Ευρώπη

Δ. Ασημακόπουλος: Tα κέρδη των πολυεθνικών κάνουν βόλτα ανά την Ευρώπη

Πρότεινε ακόμη τη δημιουργία ειδικού θεσμού, μέσω του οποίου οι επιχειρήσεις θα μπορούν να ενισχύουν τη ρευστότητά τους εισπράττοντας τις οφειλές τους.

Πρόκειται για ένα θεσμό αντίστοιχο με αυτό που λειτουργεί μεταξύ επιχειρήσεων και ιδιωτικού τομέα (factoring), δηλαδή με το τιμολόγιό του ο επιχειρηματίας θα μπορεί να κάνει προείσπραξη 80% έως 90% του ποσού που του οφείλεται και εν συνεχεία το ταμείο να διεκδικεί τα χρήματα αυτά από το κράτος.

Τη διαχείριση του θεσμού προτείνεται να αναλάβει το νέο Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης που θα αποτελέσει τη μετεξέλιξη του ΤΕΜΠΜΕ.

Σε ό,τι αφορά στις τιμές που αποτέλεσαν κεντρικό θέμα συζήτησης κατά της συνάντηση, ο κ. Ασημακόπουλος έθεσε το ζήτημα των τριγωνικών και των ενδοομιλικών συναλλαγών μέσω των οποίων αυξάνονται οι τιμές προϊόντων και πρώτων υλών που διατίθενται στην Ελληνική αγορά ενώ εμφανίζονται μειωμένα κέρδη.

Για την αντιμετώπιση του ζητήματος πρότεινε την καθιέρωση ενός συστήματος γνωστοποίησης των τιμών των αντίστοιχων προϊόντων και πρώτων υλών στην Ελλάδα και στις χώρες της Ευρώπης (παρατηρητήριο τιμών). Με τον τρόπο αυτό, όπως είπε, και με δεδομένο ότι η αγορά είναι ελεύθερη, θα έχει τη δυνατότητα ο επιχειρηματίας, όπως και ο καταναλωτής να επιλέγουν ή απλώς να γνωρίζουν και βάση της γνώσης αυτής να λαμβάνουν τις αποφάσεις τους.

Ο κ. Ασημακόπουλος εκτίμησε μάλιστα ότι με αυτή τη διαδικασία θα επέλθει μείωση των τιμών εισαγόμενων πρώτων υλών και προϊόντων και ως εκ τούτου και των εγχώριων παραγομένων προϊόντων. Ανέφερε επίσης την ανάγκη προώθησης ενός θεσμού κατά τα πρότυπα του ΚΕΠ για την εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων.

Αναλυτικά οι προτάσεις που κατέθεσε η ΓΣΕΒΕΕ

- Εγκατάλειψη κάθε σκέψης για αύξηση του Φ.Π.Α. Τουναντίον, μείωση σε πρώτη φάση κατά μια μονάδα των συντελεστών.

- Απαραίτητη η διαπραγμάτευση με ΕΕ, ΔΝΤ, ΕΚΤ για επιμήκυνση της περιόδου δημοσιονομικής προσαρμογής (μείωση ελλείμματος κάτω του 3%) , ώστε να υπάρξει η δυνατότητα απελευθέρωσης πόρων από τον κρατικό προϋπολογισμό για ενίσχυση της ρευστότητας, ανάπτυξης και των δημοσίων επενδύσεων και ως εκ τούτου και αύξησης των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού. Θα δοθεί έτσι και ο κατάλληλος χρόνος για άλλης «ποιότητας» περικοπές δαπανών που έχουν να κάνουν με αυτό που ονομάζουμε κύκλο διαφθοράς και σπατάλης. Αλλά και περισσότερες δυνατότητες για να υπάρξουν οι κατάλληλες υποστηρικτικές ενέργειες προς εκείνους που στη μεταβατική περίοδο θα χάσουν τη δουλειά τους (εργαζόμενοι , επιχειρηματίες).

- Απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης των επιχειρήσεων με στόχο σε 30 ημέρες να χορηγείται η άδεια λειτουργίας και σε 15 η αναθεώρησή της, λόγω επέκτασης ή εκσυγχρονισμού

• Ουσιαστική απλοποίηση της υφιστάμενης, δαιδαλώδους νομοθεσίας

• Ίδρυση Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων. Αυτόνομες πιστοποιημένες μονάδες εντός των ΚΕΠ και των Επιμελητηρίων που θα λειτουργούν ως «υπηρεσίες μιας στάσης» και θα διεκπεραιώνουν τις απαραίτητες διαδικασίες

• Εξωτερική αξιολόγηση ανά διετία της διαδικασίας αδειοδότησης. Δειγματοληπτικός έλεγχος (σε δείγμα 10% των επιχειρήσεων που αδειοδοτήθηκαν) κατά προτίμηση από τις ερευνητικές δομές των κοινωνικών εταίρων σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Έτσι θα δοθεί η δυνατότητα για συνεχή έλεγχο των αδειοδοτικών αρχών και βελτίωση των αστοχιών του θεσμικού πλαισίου.

• Δημιουργία Μητρώου Εκπαιδευμένων και Πιστοποιημένων Μηχανικών στο ΤΕΕ , στους οποίους θα μπορεί ο ενδιαφερόμενος να απευθύνεται και να αναθέτει τη σύνταξη του σχετικού φακέλου για την αδειοδότηση, με ταυτόχρονη ανάληψη από τον μηχανικό της ευθύνης έναντι της Αδειοδοτούσας Αρχής. Να μπορεί έτσι, η επιχείρηση με την κατάθεση των δικαιολογητικών να λειτουργεί άμεσα και νόμιμα.

• Επίλυση των προβλημάτων χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού και δημιουργία ΒΙΟ.ΠΑ

- Ενίσχυση ρευστότητας

• Η στήριξη των ελληνικών τραπεζών θα πρέπει να συνοδευτεί με δεσμευτική συμφωνία και στη βάση αναλυτικού σχεδίου για τη διοχέτευση των πόρων στη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας.

• Προώθηση ειδικού προγράμματος εκχώρησης απαιτήσεων (Factoring) για απαιτήσεις επιχειρήσεων προς το Δημόσιο.

• Επιτάχυνση της μετεξέλιξης του ΤΕΜΠΜΕ σε Φορέα Χρηματοδότησης των Μικρών Επιχειρήσεων με τη διαχείριση όλων των εθνικών και ευρωπαϊκών προγραμμάτων που αφορούν τις μικρές επιχειρήσεις. Σχετικό αίτημα και μελέτη του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ έχει κατατεθεί στον Πρωθυπουργό και στους Υπουργούς Οικονομίας και Ανάπτυξης από το 2009.

• Ενεργοποίηση του Ταμείου Επιχειρηματικότητας.

- Επενδύσεις – Νέος Επενδυτικός Νόμος

• Ως πρώτο άμεσο και γρήγορα αποδοτικό μέτρο για επενδύσεις προτείνεται να παρέχεται η δυνατότητα στις μικρές επιχειρήσεις να παρακρατούν μέρος των κερδών τους (πχ 30%), να μην το αποδίδουν προς φορολόγηση υπό την αυστηρή προϋπόθεση επένδυσης παγίων στην επιχείρηση (π.χ. για επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μέχρι 5 εκατ. ¤). Η αυτοχρηματοδότηση με αυτό τον τρόπο των επενδύσεων απαντά σε ένα βαθμό και στο μεγάλο πρόβλημα της τραπεζικής δανειοδότησης αυτή τη περίοδο.

• Αναθεώρηση και επανασχεδιασμός στόχων του ΕΣΠΑ 2007 – 2013 στην κατεύθυνση της διευκόλυνσης της πρόσβασης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ειδικότερα, θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην ενίσχυση της εξωστρέφειας, της καινοτομίας αλλά και στις επιχειρήσεις που παράγουν ανταγωνιστικά πρόϊόντα προς τα αντίστοιχα εισαγόμενα.

• Ενεργοποίηση ΠΔΕ και προγραμμάτων ΕΣΠΑ στην κατεύθυνση:

Α) Αναβάθμισης των τοπικών αγορών με στόχο την στήριξη των μικρών επιχειρήσεων, την βελτίωση των συνθηκών για την προσέλκυση του καταναλωτικού κοινού και την ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής υιοθετεί αυτή τη λογική αλλά υπάρχει πρόβλημα διάθεσης πόρων

Β) Βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των παραγωγικών μονάδων, με την προώθηση προγράμματος αντίστοιχου του «εξοικονόμηση κατΆ οίκον».

• Σε ό,τι αφορά τον Νέο Επενδυτικό Νόμο:

Α) Έμφαση στα φορολογικά κίνητρα για υφιστάμενες επιχειρήσεις. Επιδοτήσεις κεφαλαίου μόνο για νέες επιχειρήσεις

Β) Αξιολόγηση των προτάσεων με βάση «φίλτρα» που ενσωματώνουν την τομεακή και κλαδική διάσταση της επένδυσης

Γ) Απλοποίηση των διαδικασιών υποβολής προτάσεων για τις μικρές επιχειρήσεις με τη δέσμευση συγκεκριμένου ποσοστού πόρων που θα κατευθύνονται σε αυτές.

Δ) Ανά διετία αξιολόγηση της πορείας και της αποτελεσματικότητας του Επενδυτικού Νόμου.

Σε σχέση με τα γενικότερα ζητήματα του θεσμικού πλαισίου προτείνονται:

- Αναθεώρηση της τιμολογιακής πολιτικής των ΔΕΚΟ και των δημόσιων φορέων (ΟΤΑ), με δεδομένο ότι επιβαρύνουν υπέρμετρα το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων, με αρνητικές συνέπειες και στις τιμές.

- Προσοχή ώστε οι Κλαδικοί Οδηγοί που αναφέρονται στο Μνημόνιο, να μην οδηγήσουν σε περαιτέρω ολιγοπώληση της αγοράς, μέσω απελευθέρωσης ωραρίου, λειτουργίας τις Κυριακές και επέκτασης των πολυκαταστημάτων. Προτείνεται η συμμετοχή του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ στην εκπόνησή τους.

- Σε σχέση με την απελευθέρωση της αγοράς υπηρεσιών και των κλειστών επαγγελμάτων, θα πρέπει να ληφθεί κάθε μέτρο για να μην οδηγηθούμε σε πλήρη απορρύθμιση, απαξίωση περιουσιακών στοιχείων και δημιουργίας ολιγοπωλίων, που τελικά θα οδηγήσουν και στην χειραγώγηση των τιμών.

- Αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου που αφορά στην εμπορική πολεοδομία ώστε να αποφευχθεί η υπερσυγκέντρωση σε πολυκαταστήματα και αγορές τύπου «Mall» που έχει ως αποτέλεσμα την ερημοποίηση των τοπικών αγορών.

- Σταθερό πλαίσιο προσφορών – εκπτώσεων, με στόχο σταθερές, «καθαρές» και χαμηλότερες τιμές.

- Συνεργασία ΓΣΕΒΕΕ – Υπουργείου για την παρακολούθηση των εξελίξεων στη δομή της αγοράς εισαγομένων πρώτων υλών και μηχανολογικού εξοπλισμού και τη διαμόρφωση των τιμών στην ελληνική αγορά. Σύγκριση με τις αντίστοιχες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

- Αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, παραεμπορίου και της αγοράς «παραποιημένων» προϊόντων με ελέγχους στην πηγή της διάθεσης των εν λόγω προϊόντων (αποθήκες, βιοτεχνίες κλπ). Οι έλεγχοι του κράτους θα πρέπει να εντοπίσουν τις πηγές του παραεμπορίου, αποθήκες, προμηθευτές, βιοτεχνίες και σημεία εισαγωγής. Είναι αδιανόητο το ελληνικό κράτος να μην μπορεί να ελέγξει την διακίνηση λαθραίων προϊόντων, είτε αυτά είναι καταναλωτικά είτε πρώτες ύλες, όπως το πετρέλαιο.

- Εκπόνηση μελέτης για την προώθηση μέτρων και πολιτικών υποκατάστασης εισαγωγών, περιορισμού εισαγωγών σε προϊόντα και αγαθά. Η εξωστρέφεια των επιχειρήσεων πρέπει να αποτελεί βασικό στόχο αλλά παράλληλα πρέπει να προωθηθεί και η επιχειρηματικότητα με στόχο την αντικατάσταση τμήματος των εισαγωγών.

- Διευκόλυνση της πρόσβασης των μικρών επιχειρήσεων στις κρατικές προμήθειες.

- Σύνδεση της έρευνας με τις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας. Προώθηση συνεργασιών ερευνητικών κέντρων και πανεπιστήμιων με μικρές επιχειρήσεις.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα