Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται τις επόμενες ημέρες το σχέδιο νόμου σχετικά με τη «Διαδικασία Επίλυσης Συλλογικών Διαφορών», το οποίο παρουσιάστηκε χθες στο υπουργικό Συμβούλιο από την υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Λούκα Κατσέλη. Το ν/σ αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου.
Όπως είπε η υπουργός Εργασίας κατά την παρουσίαση του ν/σ στο υπουργικό συμβούλιο, βασική επιδίωξη της προτεινόμενης ρύθμισης είναι η βελτίωση του συστήματος επίλυσης συλλογικών διαφορών, στο πλαίσιο των σημαντικών μεταρρυθμίσεων που έχουν δρομολογηθεί, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας, τη διατήρηση θέσεων εργασίας, τη διασφάλιση της εργασιακής ειρήνης και την επίτευξη της μέγιστης κοινωνικής συναίνεσης.
Οι στόχοι του νέου νόμου είναι η προώθηση των αρχών της ορθής κρίσης, της αντικειμενικότητας, και της αμεροληψίας στη διαδικασία Μεσολάβησης και Διαιτησίας η εξισορρόπηση του δικαιώματος εργοδοτών και εργαζομένων να προσφεύγουν στη Μεσολάβηση και Διαιτησία και η ενίσχυση του ρόλου των κοινωνικών εταίρων στη διοίκηση του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.).
Οι βασικές αρχές του προτεινόμενου σχεδίου νόμου είναι αποτέλεσμα διαλόγου και ευρείας συναίνεσης με τους κοινωνικούς εταίρους. Στο νέο νόμο προβλέπεται ρητά η τήρηση της αρχής της ορθής κρίσης, της αντικειμενικότητας και αμεροληψίας, ως θεμελιώδεις αρχές που διέπουν τις υπηρεσίες του ΟΜΕΔ, οι οποίες αποτελούν αρχές του Κανονισμού Μεσολαβητών - Διαιτητών.
Απαλείφεται η ασυμμετρία προσφυγής και εκπροσώπησης και τον ορισμό μεσολαβητή μπορεί να ζητήσει οποιοδήποτε από τα ενδιαφερόμενα μέρη, διευκρινίζονται οι χρονικές προθεσμίες μεσολάβησης και εμπλουτίζεται το έργο του μεσολαβητή, με ρητή αναφορά στην ανάγκη εξέτασης της οικονομικής κατάστασης και της εξέλιξης της ανταγωνιστικότητας της παραγωγικής δραστηριότητας, στην οποία αναφέρεται η συλλογική διαφορά. Στη συλλογική διαφορά άλλωστε, συμπεριλαμβάνεται και η εκτίμηση της ποιότητας των εργασιακών σχέσεων και όρων εργασίας, καθώς και η εξέλιξη της βιωσιμότητας και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων σε σχέση με το κόστος των συντελεστών παραγωγής.
Ακόμη, εισάγονται νέες ρυθμίσεις σχετικά με τη διαδικασία της διαιτησίας και τις προϋποθέσεις προσφυγής σε αυτήν.
Έτσι η προσφυγή στη διαιτησία μπορεί να γίνεται: σε οποιοδήποτε στάδιο των διαπραγματεύσεων με κοινή συμφωνία των μερών, μονομερώς από οποιοδήποτε μέρος, εφόσον το άλλο μέρος αρνήθηκε τη μεσολάβηση. μονομερώς από οποιοδήποτε μέρος, μετά την υποβολή της πρότασης μεσολάβησης, εφόσον και τα δύο μέρη προσήλθαν και συμμετείχαν στη διαδικασία μεσολάβησης.
Σημαντικές είναι και οι αλλαγές στην οργάνωση και λειτουργία του Ο.ΜΕ.Δ, όπου ενδυναμώνεται ο ρόλος των κοινωνικών εταίρων στη διοίκηση του Ο.ΜΕ.Δ..
Το διοικητικό συμβούλιο από εντεκαμελές γίνεται εννεαμελές, με τους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων να παραμένουν έξι, εκ των οποίων τρείς από τη ΓΣΕΕ και από ένας του ΣΕΒ, της ΓΣΕΒΕΕ και της ΕΣΕΕ. Η θητεία του διοικητικού συμβουλίου θα είναι τριετής και ο επαναδιορισμός των ιδίων μελών επιτρέπεται για μια συνεχόμενη τριετία .
Ορίζεται εξάλλου, η δημιουργία διακριτών Σωμάτων Μεσολαβητών και Διαιτητών και προσδιορίζεται ο ανώτατος αριθμός των μεσολαβητών και διαιτητών για όλη τη χώρα σε 38, εκ των οποίων οι 12 θα είναι διαιτητές. Για τους μεσολαβητές και τους διαιτητές ορίζονται διακριτά προσόντα, ενώ διευκρινίζεται ότι προσλαμβάνονται έπειτα από δημόσια προκήρυξη με τριετή θητεία, που μπορεί να ανανεώνεται. Η πρόσληψη και η αξιολόγηση των μεσολαβητών και διαιτητών, καθώς και ο Κώδικας Δεοντολογίας Μεσολαβητών και Διαιτητών αποφασίζεται με την ομόφωνη απόφαση τουλάχιστον επτά μελών του διοικητικού συμβουλίου.
Σημειώνεται ότι την περίοδο 1992- 2010 ο ΟΜΕΣ χειρίστηκε 3.877 αιτήσεις για παροχή υπηρεσιών Mεσολάβησης και Διαιτησίας, προσωπικού ασφαλείας και δημοσίου διαλόγου, και ειδικότερα, 2.340 υποθέσεις Mεσολάβησης, 1.158 υποθέσεις Διαιτησίας, 163 υποθέσεις Mεσολάβησης για προσωπικό ασφαλείας, 216 υποθέσεις δημοσίου διαλόγου.
πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ