Προβλήματα ενδέχεται να παρουσιαστούν στον εφοδιασμό της αγοράς με πετρέλαιο θέρμανσης την περίοδο της Πρωτοχρονιάς, σύμφωνα με τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, λόγω της αλλαγής του φορολογικού καθεστώτος.
Συγκεκριμένα, από 1ης Ιανουαρίου καταργείται η προκαταβολή του υψηλού Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το πετρέλαιο θέρμανσης και βάσει του ισχύοντος καθεστώτος οι εταιρείες και οι πρατηριούχοι αγοράζουν το πετρέλαιο επιβαρυμένο με τον υψηλό συντελεστή ΕΦΚ που ισχύει για το πετρέλαιο κίνησης, το διαθέτουν στους καταναλωτές με το μειωμένο φόρο και εισπράττουν τη διαφορά από το κράτος.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, Σ. Χριστογιάννη, η αλλαγή σημαίνει ότι ως το τέλος του χρόνου οι διακινητές πετρελαίου θα προσπαθήσουν να διαθέσουν στους καταναλωτές το πετρέλαιο που έχουν στις δεξαμενές τους -το οποίο έχουν αγοράσει με τον υψηλό φορολογικό συντελεστή- και θα περιμένουν να επανεφοδιαστούν το νέο έτος με το χαμηλό φόρο, χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν επιστροφές. Ο Σύνδεσμος έχει υποβάλει έγγραφο στο υπουργείο Οικονομικών, στο οποίο επισημαίνει ότι οι εκτελωνισμοί καυσίμων θα ξεκινήσουν ουσιαστικά από τις 3 Ιανουαρίου (αφού η Πρωτοχρονιά είναι Σάββατο) και ζητεί να επιτραπεί για μια μεταβατική περίοδο λίγων ημερών στις αρχές Ιανουαρίου η διάθεση πετρελαίου με το παλιό καθεστώς.
Ο ΣΕΕΠΕ τάσσεται πάντως υπέρ της εξίσωσης των φόρων στα πετρέλαια κίνησης και θέρμανσης (θα ισχύσει από τον Οκτώβριο του 2011) προκειμένου να καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο, με προϋπόθεση να δοθεί προκαταβολική επίδομα θέρμανσης στους καταναλωτές. «Διαφορετικά», υπογραμμίζεται, «το χειμώνα υπάρχει κίνδυνος να παγώσουν όχι μόνο τα νοικοκυριά αλλά και η αγορά».
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου, η χρονιά κλείνει με μείωση των πωλήσεων καυσίμων (σε όγκο) γύρω στο 12% και με περίπου 1.000 κλειστά πρατήρια, χωρίς να αποκλείεται το ενδεχόμενο τα "λουκέτα" να επεκταθούν και στους άλλους κύκλους της αγοράς.
Όσον αφορά εξάλλου τις τιμές πώλησης των καυσίμων, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ, στο διάστημα Φεβρουαρίου - Δεκεμβρίου η αμόλυβδη έχει ακριβύνει κατά 45,3 λεπτά το λίτρο, αύξηση που οφείλεται κυρίως στους φόρους και τις διεθνείς τιμές ενώ τα περιθώρια κέρδους εταιρειών και πρατηριούχων έχουν μειωθεί. Συγκεκριμένα:
- Η τιμή διυλιστηρίου από 40,46 λεπτά το λίτρο στις 5 Φεβρουαρίου, διαμορφώθηκε στις 10 Δεκεμβρίου στα 50,38 λεπτά.
- Οι φόροι (ΕΦΚ και ΦΠΑ) από 59,49 λεπτά ανέβηκαν στα 97,27 λεπτά. Πλησιάζουν δηλαδή το 1 ευρώ το λίτρο.
- Τα περιθώρια κέρδους εταιρειών και πρατηριούχων μειώθηκαν από 10,14 σε 7,7 λεπτά το λίτρο.
πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ