Ανηφορικός ο δρόμος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες

Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου 2009 12:07
UPD:12:20

Οι μεγάλες εκθέσεις αυτοκινήτου θεωρούνται αξιόπιστο βαρόμετρο του κλίματος που επικρατεί στην αγορά του αυτοκινήτου και στη Φραγκφούρτη αυτή την εβδομάδα ένα είναι σίγουρο: η ανακούφιση που κυριαρχεί στον κλάδο ότι «τα χειρότερα πέρασαν» δεν αντισταθμίζει τη διάχυτη ανησυχία ότι η ανάκαμψη δεν θα είναι τόσο δυναμική όσο αναμενόταν.

Η αλήθεια είναι ότι στη διάρκεια της διεθνούς κρίσης δεν υπήρξε σημαντική μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων –ιδίως στην Ευρώπη όπου βγήκαν στην αγορά 4 εκατ. περισσότερα αυτοκίνητα από το 2007 που η αγορά ήταν «ανεβασμένη»– και ένας βασικός λόγος ήταν τα πακέτα διάσωσης και κινήτρων που εκπόνησαν οι κυβερνήσεις στην προσπάθειά τους να αποτρέψουν την κατάρρευση των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Παρότι οι περικοπές στη GM και την Chrysler οδήγησαν στην απορρόφηση ενός μέρους της παραγωγικής δυναμικότητας στις ΗΠΑ, στην Ευρώπη δεν έχει κλείσει ούτε ένα εργοστάσιο μέχρι στιγμής. Αυτός είναι ο λόγος που οι αυτοκινητοβιομηχανίες που συγκεντρώθηκαν φέτος στη Φραγκφούρτη δεν θεωρούν πιθανή μια ισχυρή, κυκλική ανάκαμψη αυτή τη φορά.

Ένας βασικός λόγος ανησυχίας είναι η σταδιακή κατάργηση των κινήτρων απόσυρσης, τα οποία ευθύνονται για σημαντικό μέρος των φετινών πωλήσεων. Οι επικεφαλής των αυτοκινητοβιομηχανιών φοβούνται ότι εάν δεν επιστρέψουν οι «κανονικοί» αγοραστές στην αγορά, το επόμενο έτος θα επικρατήσουν πτωτικές τάσεις στην αγορά. Ακόμη και εάν συνεχιστούν τα πακέτα κινήτρων, δεν έχουν απομείνει πολλοί αγοραστές που πληρούν τα κριτήρια.

¶λλη μία επίπτωση των πακέτων απόσυρσης είναι ότι στρέφουν την αγορά στα πιο μικρά, οικονομικά και «πράσινα» αυτοκίνητα, τα οποία δεν αποφέρουν τα ίδια κέρδη στις αυτοκινητοβιομηχανίες σε σύγκριση με τα μεγαλύτερα μοντέλα. Αυτό έχει ως συνέπεια την αλλαγή του «μείγματος» των πωλήσεων –της αναλογίας μεγάλων και μικρών αυτοκινήτων– με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους.

Μπορεί το ερχόμενο έτος το εν λόγω μείγμα να τροποποιηθεί ελαφρώς, αλλά σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν τα περιθώρια κέρδους των αυτοκινητοβιομηχανιών θα επιστρέψουν τα προηγούμενα επίπεδα.

Δεδομένης της μεγαλύτερης ανθεκτικότητας των σύγχρονων αυτοκινήτων, ο Arndt Ellinghorst της Credit Suisse προβλέπει ότι οι πωλήσεις στις ανεπτυγμένες αγορές θα υποχωρήσουν κατά 30% και ότι για την πώληση μοντέλων μεγάλου κυβισμού οι αυτοκινητοβιομηχανίες στηρίζουν τις ελπίδες τους στις αναπτυσσόμενες αγορές.

Ένας επιπλέον παράγοντας μεταβολής του μείγματος πωλήσεων είναι η νομοθεσία των ρύπων που τροποποιείται σε αρκετές χώρες προκειμένου οι κυβερνήσεις να προλάβουν το «τρένο» των κλιματικών αλλαγών. Τα προσεχή έτη, η νομοθεσία αναμένεται να είναι ακόμη πιο αυστηρή, διαμορφώνοντας σε μεγάλο βαθμό τις τάσεις στον κλάδο.

Τη συγκεκριμένη εποχή, πάντως, κυρίαρχο πρόβλημα των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι η υπερβάλλουσα δυναμικότητα στις ώρες αγορές. Παραδόξως, τα πράγματα ίσως να είναι καλύτερα στις οικονομίες που βγαίνουν από την ύφεση και στις οποίες η ανεργία δεν βρίσκεται πλέον τόσο ψηλά στην πολιτική ατζέντα. Το μόνο σίγουρο, πάντως, είναι ότι η υπερπροσφορά πιέζει τις τιμές προς τα κάτω. Μπορεί οι αυτοκινητοβιομηχανίες να αισθάνονται ότι «φτηνά τη γλίτωσαν» από την κρίση, αυτό δεν σημαίνει όμως ότι η επιστροφή στους κανονικούς ρυθμούς θα είναι εύκολη.

Πηγή: Economist



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα