Hellastat: Ισχυρές οι προοπτικές των υπηρεσιών μεταφορών και logistics

Πέμπτη, 14 Φεβρουαρίου 2008 13:59

Σημαντικό παράγοντα για την επιχειρηματικότητα με αξιοσημείωτη αναπτυξιακή δυναμική αποτελεί ο κλάδος των μεταφορών και logistics, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Hellastat Α.Ε. (www.hellastat.eu ):

Η πλεονεκτική γεωγραφική θέση της χώρας μας αποτελεί τη βασική προϋπόθεση ώστε να διαδραματίσει κομβικό σημείο στην παγκόσμια εμπορευματική διακίνηση.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις, στα πλαίσια στρατηγικών outsourcing, σταδιακά αναγνωρίζουν τη συμβολή των logistics στην ενδυνάμωση του ανταγωνιστικού τους πλεονεκτήματος, την εξοικονόμηση κεφαλαίων και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς τους.

Αρκετές εταιρείες του κλάδου καθώς και εμπορικές επιχειρήσεις υλοποιούν επενδύσεις δημιουργίας νέων κέντρων logistics. Πολλές από αυτές τις επενδύσεις επιχορηγούνται από τον αναπτυξιακό νόμο 3299/2004.

Ιδιαίτερα ο τομέας των logistics τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει έντονα στοιχεία τεχνολογικής διείσδυσης (π.χ. εφαρμογές RFID, αυτοφερόμενες αποθήκες κλπ), η αξιοποίηση των οποίων υπόσχεται περιορισμό του λειτουργικού κόστους και καλύτερη εκμετάλλευση των υπαρχόντων αποθηκευτικών χώρων.

Ευοίωνες προοπτικές δημιουργούνται από την αναπτυξιακή δυναμική χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και αραβικής χερσονήσου. Για παράδειγμα το σχεδιαζόμενο διεθνές εμπορευματικό κέντρο στο Ντουμπάϊ αναμένεται να δώσει ευκαιρία στις ελληνικές διαμεταφορικές εταιρείες να αποκτήσουν εντονότερη παρουσία στην ευρύτερη αγορά της Μέσης Ανατολής και να διευρύνουν το εμπορευματικό τους δίκτυο.

Το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς των μεταφορών κατέχει ο υποκλάδος των οδικών μεταφορών.

Σύμφωνα με εκπρόσωπους των επιχειρήσεων του κλάδου με τους οποίους συνεργάστηκε η Hellastat για την εκπόνηση της μελέτης, οι προκλήσεις είναι πολλές και καταγράφονται συνοπτικά ως εξής:

Η περαιτέρω ανάπτυξη των υποδομών.

Η απελευθέρωση των αδειών φορτηγών και του επαγγέλματος του μεταφορέα

Η οικονομική ανάπτυξη γειτονικών χωρών (Βαλκάνια, Μέση Ανατολή, Ρωσία).

Η βελτίωση του νομικού πλαισίου με την θεσμοθέτηση της λειτουργίας των εμπορευματικών κέντρων.

Η επιχορήγηση επενδύσεων μέσω του αναπτυξιακού νόμου.

Η σταδιακή αναγνώριση της σημασίας των υπηρεσιών logistics.

Η τεχνολογική διείσδυση.

Οι συγχωνεύσεις επιχειρήσεων για την ενδυνάμωση του ανταγωνισμού.

Η επίτευξη των προαναφερθέντων προκλήσεων προϋποθέτει ότι ο κλάδος των Μεταφορών & Logistics θα μπορέσει επίσης να αντιμετωπίσει συγκεκριμένες διαχρονικές αδυναμίες, όπως:

Η έντονη πολυδιάσπαση του κλάδου.

Η έλλειψη ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου.

Η έλλειψη κατοχύρωσης και αναγνώρισης του επαγγέλματος του logistician.

Οι ανεπαρκείς υποδομές του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου και ελλιπής σύνδεση με λιμενικές εγκαταστάσεις.

Οι περιορισμένοι αποθηκευτικοί χώροι στα λιμάνια.

Οι εταιρείες 3PL δεν έχουν δικαίωμα να διατηρούν ιδιόκτητο μεταφορικό στόλο.

Η γήρανση του μεταφορικού στόλου των οδικών μεταφορών και το «κλειστό» επάγγελμα του μεταφορέα.

Τα αποτελέσματα του 2006

Στο δείγμα της μελέτης της Hellastat έχουν περιληφθεί 274 επιχειρήσεις.

Ο συνολικός Κύκλος Εργασιών του δείγματος 274 εταιρειών το 2006 σημείωσε αύξηση 8,8%, για να διαμορφωθεί στα τέλη της περιόδου σε €1,44 δισ., ενώ το 70% των εταιρειών σημείωσε βελτίωση.

Χρήσιμα επιπρόσθετα συμπεράσματα της χρηματοοικονομικής ανάλυσης αποτελούν τα εξής:

Η αυξημένη μικτή κερδοφορία (€325,85 εκ., +12,7%) διαμόρφωσε το αντίστοιχο περιθώριο στο 19,3% (έναντι 18,5% το 2005), ωστόσο η σημαντική άνοδος των Εξόδων Διοίκησης και Διάθεσης περιόρισαν την άνοδο των ΚΠΤΦΑ (€109,44 εκ.) και ΚΠΦ (€54,04 εκ.) σε 4,4% και 2,5% αντίστοιχα. Συνεπώς, το περιθώριο ΚΠΤΦΑ περιορίστηκε σε 5,0%, ενώ το περιθώριο ΚΠΦ σταθεροποιήθηκε στο 2,2%.

Οι εταιρείες του κλάδου χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό εξωτερικά κεφάλαια, με την κεφαλαιακή μόχλευση να διαμορφώνεται σε 3,41 προς 1, βελτιωμένη πάντως σε σχέση με το 2005 (3,85 προς 1).

Λόγω της φύσης των εργασιών των εταιρειών του κλάδου, ο Εμπορικός Κύκλος διαμορφώνεται σε πολύ καλά επίπεδα (20 ημέρες), όπως επίσης και η γενική και άμεση ρευστότητα (1,07 και 1,06 αντίστοιχα).



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα