ΑΥΞΗΣΗ 4,9% προκύπτει από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (Γ.Δ.Τ.Κ) του μηνός Μαΐου 2008 προς τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2007, έναντι αύξησης 2,6%, που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2007 προς το 2006.
Ο Γενικός Δείκτης κατά το μήνα Μάιο 2008, σε σύγκριση με τον Απρίλιο 2008, παρουσίασε αύξηση 0,7%, έναντι αύξησης 0,2%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος Δείκτης του δωδεκαμήνου Ιουνίου 07 – Μαΐου 08, σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουνίου 06 – Μαΐου 07, παρουσίασε αύξηση 3,6%, έναντι αύξησης 2,9%, που σημειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούμενα δωδεκάμηνα.
Σύγκριση Μαΐου 2008, με Απρίλιο 2008
Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 0,7% το μήνα Μάιο 2008, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Απριλίου 2008, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών :
α) Κατά 0,9% της ομάδας ‘’ Αλκοολούχα ποτά και καπνός ‘’, λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τσιγάρων.
β) Κατά 1,3% της ομάδας ‘’ Ένδυση και υπόδηση’’, λόγω αύξησης των τιμών των θερινών ειδών ένδυσης και υπόδησης.
γ) Κατά 0,3% της ομάδας ‘’ Στέγαση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ενοικίων κατοικιών και των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας.
δ) Κατά 0,9% της ομάδας ‘’ Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες ‘’, λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των οικιακών υπηρεσιών.
ε) Κατά 0,6% της ομάδας ‘’ Υγεία ‘’, λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των οδοντιατρικών υπηρεσιών .
στ) Κατά 2,9% της ομάδας ‘’ Μεταφορές‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των τιμών των αυτοκινήτων, των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης), του κομίστρου των ταξί(μέρος), των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών και των εισιτηρίων των υπεραστικών λεωφορείων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την επαναφορά του κομίστρου των ταξί στα επίπεδα πριν από τη χορήγηση του Δώρου του Πάσχα.
ζ) Κατά 0,8% της ομάδας ‘’ Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του φαγητού εκτός οικίας και των σερβιριζόμενων ειδών (αναψυκτικών, γλυκών, καφέ και ποτών).
η) Κατά 0,4% της ομάδας ‘’ ¶λλα αγαθά και υπηρεσίες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ασφαλίστρων υγείας και των άλλων υπηρεσιών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την επαναφορά των τιμών των κουρείων-κομμωτηρίων στα επίπεδα πριν από τη χορήγηση του Δώρου του Πάσχα.
2. Από τη μείωση του δείκτη :
Κατά 0,4% της ομάδας ‘’ Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των ειδών: νωπά λαχανικά , πατάτες νωπές, ελαιόλαδο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των ειδών:
δημητριακά και παρασκευάσματα, μοσχάρι νωπό, τυρί φέτα, φρούτα νωπά.
Σύγκριση Μαΐου 2008, με Μάιο 2007
Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 4,9% το μήνα Μάιο 2008, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2007, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 6,6% της ομάδας ‘’ Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: ρύζι, αλεύρι, ψωμί, φρυγανιές-παξιμάδια, άλλα προϊόντα αρτοποιΐας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι νωπό, πουλερικά νωπά, αλλαντικά, ψάρια γενικά, γάλα νωπό παστεριωμένο, γάλα διατηρημένο, γιαούρτι, τυρί φέτα, τυριά σκληρά, αυγά, βούτυρο γάλακτος, φυτικό βούτυρο, σπορέλαιο, φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά, όσπρια, γλυκά-ζαχαρωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από
τη μείωση των τιμών των ειδών: ελαιόλαδο, πατάτες νωπές.
β) Κατά 2,5% της ομάδας ‘’ Αλκοολούχα ποτά και καπνός ‘’, λόγω αύξησης των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών, καθώς και των τιμών των τσιγάρων.
γ) Κατά 3,2% της ομάδας ‘’ Ένδυση και υπόδηση’’, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 10,3% της ομάδας ‘’ Στέγαση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης-αποχέτευσης, των δημοτικών τελών, των υπηρεσιών κοινοχρήστων, του πετρελαίου θέρμανσης, του φυσικού αερίου, του ηλεκτρικού ρεύματος και των στερεών καυσίμων.
ε) Κατά 3,2% της ομάδας ‘’ Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, στα είδη κλινοστρωμνής-λευκά είδη, στα υαλικά, επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και στις οικιακές υπηρεσίες.
στ) Κατά 3,7% της ομάδας ‘’ Υγεία ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των φαρμάκων, των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών και της νοσοκομειακής περίθαλψης.
ζ) Κατά 5,2% της ομάδας ‘’ Μεταφορές ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), ανταλλακτικά αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσυκλέτας, υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των αυτοκινήτων.
η) Κατά 2,5% της ομάδας ‘’ Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφική ύλη-σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών οπτικοακουστικού εξοπλισμού και των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
θ) Κατά 4,6% της ομάδας ‘’ Εκπαίδευση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, των εκπαιδευτηρίων ξένων γλωσσών, των φροντιστηρίων και των τεχνικών σχολών / ΙΕΚ.
ι) Κατά 5,7% της ομάδας ‘’ Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών : φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά-γλυκά-καφές-ποτά (σερβιριζόμενα), καθώς και της αύξησης των τιμών των κυλικείων και των τιμών των ξενοδοχείων.
ια) Κατά 3,4% της ομάδας ‘’ ¶λλα αγαθά και υπηρεσίες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των κουρείων - κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των κοσμημάτων και ρολογιών, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των τιμών των άλλων υπηρεσιών.
2. Από τη μείωση του δείκτη :
Κατά 3,2% της ομάδας ‘’ Επικοινωνίες ‘’, λόγω μείωσης των τιμών, κυρίως, των υπηρεσιών της σταθερής τηλεφωνίας. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των υπηρεσιών της κινητής τηλεφωνίας.