Aλλαγές και προκλήσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία

Mελέτη PricewaterhouseCoopers
Δευτέρα, 29 Σεπτεμβρίου 2008 13:50

Το αυξανόμενο κόστος των καυσίμων, η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, οι κυμαινόμενες συναλλαγματικές ισοτιμίες, οι μεταβολές στη συμπεριφορά των καταναλωτών, καθώς και οι οικονομικές προκλήσεις είναι μερικά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας, σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη της PricewaterhouseCoopers "Global Automotive Perspectives 2008":

Η μελέτη προβλέπει ότι κατά την περίοδο 2008/9 η αυτοκινητοβιομηχανία θα αντιμετωπίσει μεγάλες αλλαγές και προκλήσεις, καθώς υπόκειται σε έναν αυξανόμενο αριθμό εμπορικών και ρυθμιστικών πιέσεων.

Ο κ. Νίκος Παπαδόπουλος, Partner της PricewaterhouseCoopers στην Ελλάδα, δήλωσε: «Υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τους προμηθευτές που θα είναι σε θέση να προσφέρουν λύσεις σε αυτή τη δομική μεταμόρφωση του κλάδου. Μία πρόκληση είναι και η ικανότητα των δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών να προσαρμοστούν στη σαφή διάκριση μεταξύ των ώριμων και των αναδυόμενων αγορών.»

Το 2007 οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στη Ρωσία εκτοξεύτηκαν, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 66% από το προηγούμενο έτος και ξεπερνώντας τη Γερμανία, με αποτέλεσμα η Ρωσία να γίνει η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Ενώ εμφανίζονται μαζικά τοπικοί κατασκευαστές (OEMs) ενδέχεται να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στη βελτίωση των τα περιθωρίων τους, ενώ το ποσοστό των εξαρτημάτων αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στη Ρωσία είναι ακόμη εξαιρετικά χαμηλό.

Επιπλέον, η Ρωσία είναι μία αναδυόμενη χώρα με ΑΕΠ τρεις φορές χαμηλότερο από αυτό των Ηνωμένων Πολιτειών, με υψηλό πληθωρισμό και ένα ανταγωνιστικό κατασκευαστικό πλεονέκτημα που μειώνεται ραγδαία. Η υποδομή καθώς και οι εγκαταστάσεις συντήρησης και επισκευής των αυτοκινήτων αγωνίζονται να ανταποκριθούν στην ταχύτατα αυξανόμενη ζήτηση.

Παρά την παγκόσμια ύφεση αναμένεται να κλείσει ένας σημαντικός αριθμός συμφωνιών. Με την περιορισμένη πρόσβαση σε κεφάλαια και τους κινδύνους της ύφεσης, οι τιμές των συμφωνιών είναι χαμηλότερες, γεγονός που κάνει τον κλάδο πιο ελκυστικό στους αγοραστές. Οι θεσμικοί επενδυτές εξακολουθούν, πάντως, να ενδιαφέρονται για τον κλάδο, καθώς προσφέρει ευκαιρίες.

Η βιομηχανία αυτοκινήτων είναι παγκόσμια μόνο στο όνομα, καθώς υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ καθιερωμένων, ώριμων και αναδυόμενων αγορών, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα οι κατασκευαστές αυτοκινήτων να επιδιώκουν διαμετρικά αντίθετες στρατηγικές.

Στη Βόρειο Αμερική παρατηρείται μία στροφή προς το νότο, καθώς οι 3 μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του Detroit προχωρούν σε αναδιοργάνωση και η νέα παραγωγή κατευθύνεται στις νότιες Ηνωμένες Πολιτείες και στο Μεξικό. Στην Ευρώπη, υπάρχει μία στροφή προς τα ανατολικά, προς τις νέες χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη.

Από το 2007 έως το 2015 οι αναδυόμενες οικονομίες αναμένεται να παρουσιάσουν 18 φορές την εκτιμώμενη αύξηση στο σύνολο των συναρμολογούμενων ελαφρών οχημάτων απ’ ότι οι ώριμες αγορές κατά την ίδια περίοδο. Η PricewaterhouseCoopers προβλέπει ότι το 95% της αύξησης ελαφρών οχημάτων θα προκύψει από τις αναδυόμενες οικονομίες.

Οι χώρες BRIC (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία και Κίνα) εξέχουν όσον αφορά στα μερίδια ανάπτυξης, καθώς πάνω από το 58% της ανάπτυξης προκύπτει από αυτές από το 2007 έως το 2015. Η Κίνα και η Ινδία προβλέπεται ότι θα ηγούνται της ανάπτυξης, ενώ η Ρωσία και η Βραζιλία αναμένεται να αναπτυχθούν σε βραδύτερο ρυθμό.

Ο κ. Παπαδόπουλος συμπλήρωσε: «Οι προοπτικές για την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων αποτελούν πρόκληση. Κατασκευαστές αυτοκινήτων και προμηθευτές χρειάζεται να προετοιμαστούν για να επιβιώσουν στον έντονο ανταγωνισμό.»

Η Δυτική Ευρώπη είναι σχετικά σταθερή από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, με πωλήσεις άνω των 14 εκατομμυρίων μονάδων. Η έλλειψη δυναμικής ανάπτυξης αποτελεί χαρακτηριστικό μίας ώριμης αγοράς, όπως η Δυτική Ευρώπη, όπου ο κύκλος αντικατάστασης και η επικρατούσα οικονομική κατάσταση καθορίζουν τη ζήτηση. Οι 10 νέες χώρες – μέλη που εντάχθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2004 θεωρούνται πηγή σημαντικής αύξησης των πωλήσεων στο μέλλον, κάτι που τώρα έχει αρχίσει να φαίνεται.

Παρ’ όλα αυτά, η εντεινόμενη ανησυχία για τη γενική οικονομική κατάσταση – εξαιρετικά υψηλά ποσοστά ανεργίας στη Γαλλία, μεγάλο πιστωτικό κόστος στη Βρετανία και το αυξανόμενο κόστος διαβίωσης σε όλες σχεδόν τις αγορές - προοιωνίζει ότι το 2008 δεν θα είναι ρόδινο.

Το 2007 η Ιαπωνία ήταν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων και φορτηγών στον κόσμο. Ο συνολικός όγκος συναρμολόγησης και το μερίδιο του παγκόσμιου όγκου συναρμολόγησης μειώθηκε σημαντικά στο 15%. Η μεγαλύτερη όμως πρόκληση για τους Ιάπωνες κατασκευαστές αυτοκινήτων θα είναι να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητα της χώρας τους ως σημαντικό κέντρο εξαγωγών.

Οι συνέπειες θα είναι δύο: η Ιαπωνία θα αντιμετωπίσει μεγαλύτερη πίεση από τους τοπικούς συναρμολογητές σε πολλές αγορές, καθώς και περαιτέρω μείωση της εγχώριας αγοράς.

Όπως φαίνεται, το 2008 θα είναι μία χρονιά σημαντικών αλλαγών και προκλήσεων για την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς οι εμπορικές και ρυθμιστικές πιέσεις προς αυτήν αυξάνονται με ταχύτατο ρυθμό. Καθώς η βιομηχανία υπόκειται σε δομικές αλλαγές, είναι πιθανόν να συνεχίσουμε να παρατηρούμε έναν σημαντικό αριθμό συμφωνιών, παρά την παγκόσμια πιστωτική κρίση και την αναταραχή στη μακροοικονομία.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα