Δέκα προγραμματικές θέσεις - προτάσεις για την Ακτοπλοϊα παρουσίασε ο επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ Αλέκος Αλαβάνος, ανοίγοντας τις εργασίες της σύσκεψης - συζήτησης με θέμα: «Προβλήματα της ελληνικής ακτοπλοϊας».
Ο κ. Αλαβάνος έκανε λόγο για εφαρμογή ενός μοντέλου κερδοσκοπικής ακτοπλοΐας που είχε προκαθορισμένα και προβλεπόμενα αρνητικά αποτελέσματα. Συγκεκριμένα ανέφερε πως «το μοντέλο των ελεύθερων αγορών οδήγησε στον αυξανόμενο μονοπωλιακό έλεγχο της ακτοπλοΐας, δεν οδήγησε σε μείωση των ναύλων, δεν βελτίωσε την εξυπηρέτηση των νησιών, έχει οδηγήσει ήδη σε ένα καθεστώς διαφορετικών ταχυτήτων, επιδείνωσε, επίσης, τις εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων». Υποστήριξε ακόμη πως «το 'νεοφιλελεύθερο' μοντέλο αυξάνει το δημοσιονομικό κόστος με τις επιδοτήσεις των λεγόμενων άγονων γραμμών που, ωστόσο, δε λύνουν το πρόβλημα».
Βάσει των προγραμματικών θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ, προτείνεται:
- Η οργάνωση ενός συστήματος παροχής κοινωνικού αγαθού και όχι παραγωγή εμπορεύματος με σκοπό το κέρδος, με έμπρακτη εφαρμογή του συνταγματικού άρθρου 101, παρ. 4 για «τις νησιωτικές περιοχές».
- Ένα ολοκληρωμένο σύστημα παροχής των αναγκαίων υπηρεσιών που προϋποθέτει: τακτικές, προγραμματισμένες, γρήγορες και ασφαλείς συνδέσεις, δημόσιου χαρακτήρα εθνικό αερομεταφορέα (Ολυμπιακή) με συνεχή βελτίωση αεροπορικών υπηρεσιών για τα νησιά, ενθάρρυνση και ενίσχυση της χρησιμοποίησης και άλλων μέσων όπως υδροπλάνα, ελικόπτερα, κλπ για την κάλυψη ειδικών αναγκών. Αυτό το σύστημα των πολλαπλών και συμπληρωματικών μέσων απαιτεί ένα ενιαίο κέντρο επιτελικής διεύθυνσης, προγραμματισμού εποπτείας και ελέγχου.
- Διάθεση δημοσιονομικών πόρων, οι οποίοι σήμερα διατίθενται για την επιδότηση των λεγόμενων άγονων γραμμών - επιχορηγήσεων του αναπτυξιακού νόμου, που φτάνουν το 40% μιας επένδυσης και παροχή δυνατοτήτων χαμηλότοκου δανεισμού, ως τα τρία σημαντικά χρηματοδοτικά εργαλεία σε συνδυασμό με το ΕΣΠΑ.
- Δημιουργία ενός δημόσιου κοινωνικού φορέα παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών, υπεύθυνου για τη ναυπήγηση ή την αγορά πλοίων για την κάλυψη των άγονων γραμμών, τη σύνδεση των νησιών μεταξύ τους και τη ρύθμιση του συστήματος των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
- Η συνύπαρξη του δημόσιου αυτού φορέα με ιδιωτικές εταιρείες, οι οποίες πρέπει να υπόκεινται σε ένα πλαίσιο αυστηρότατων κανόνων.
- Λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας των εισιτηρίων, όπως: η καθιέρωση της αρχής του «μεταφορικού ισοδύναμου», η ίση μεταχείριση πολιτών ανάμεσα στα νησιά και στην ηπειρωτική χώρα, «ελευθέρας» για τους φοιτητές των ανώτατων ιδρυμάτων στα νησιά, έκπτωση 50% έκπτωση για όλη την νεολαία.
- Θεσμοθέτηση Χάρτας με τα δικαιώματα των πολιτών-επιβατών-χρηστών των υπηρεσιών της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας.
- Διασφάλιση με αποτελεσματικό τρόπο των συνθηκών ασφαλούς εργασίας και ικανοποιητική αμοιβή των ναυτικών, διαφύλαξη των κεκτημένων, συνεχής παρουσία της Επιθεώρησης Εργασίας.
- Εκσυγχρονισμός και ενίσχυση των υποδομών τόσο των λιμενικών, όσο και των υποδομών για τη σύνδεση των τελευταίων με τα οδικά και τα λοιπά δίκτυα. Το Ε.Σ.Π.Α. πρέπει να αξιοποιηθεί για την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου προγράμματος εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των υποδομών.
- Δημιουργία ενός Διεθνούς Ευρωπαϊκού Φόρουμ για κοινωνικά υπεύθυνες και οικολογικά συμβατές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.