Το ενεργειακό παράδοξο της Ευρώπης

Τρίτη, 25 Οκτωβρίου 2022 16:08
UPD:16:12
REUTERS/FABRIZIO BENSCH

Η ενεργειακή κρίση γεννήθηκε από τις πληθωριστιικές πιέσεις και τον πόλεμο της Ουκρανίας, δημιουργώντας στην Ευρώπη ένα κλίμα αβεβαιότητας το οποίο ακόμα γίνεται προσπάθεια να τεθεί υπό έλεγχο. Σήμερα μάλιστα συνεδριάζουν οι Ευρωπαίοι υπουργοί Ενέργειας με στόχο να εξειδικεύσουν τα γενικά μέτρα, που συμφωνήθηκαν την περασμένη Παρασκευή στη σύνοδο κορυφής στις Βρυξέλλες. Η διάθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να διαχειριστεί τις υψηλές τιμές της ενέργειας είναι επίσης ένας από τους παράγοντες που συνεισέφεραν στην αποκλιμάκωση των τιμών στο φυσικό αέριο.

Ένας άλλος παράγοντας είναι ο καιρός, ο οποίος μάλιστα έχει δημιουργήσει ένα παδάδοξο, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg: Έχοντας στερηθεί τις ρωσικές εισαγωγές στις οποίες βασιζόταν εδώ και καιρό, η Ευρώπη έσπευσε να εισάγει υγροποιημένο φυσικό αέριο από όλο τον κόσμο για να γεμίσει τις αποθήκες της. Σήμερα όμως ο ασυνήθιστα ζεστός καιρός σε συνδυασμό με την εξασφάλιση φορτίων LNG σημαίνει ότι οι εγκαταστάσεις είναι σχεδόν γεμάτες προτού καν οι Ευρωπαίοι ανοίξουν τη θέρμανση. 

Φυσικό αυτό δεν σημαίνει ότι έχει αποφευχθεί ο κίνδυνος, σημειώνει το αμερικανικό πρακτορείο εξηγώντας ότι:

  • Πολλά εξαρτώνται από την μεταβλητότητα των καιρικών συνθηκών. Έτσι ένας κρύος χειμώνας θα βύθιζε γρήγορα ξανά τα αποθέματά της.
  • Ο ήπιος καιρός συμβάλλει στον περιορισμό της ζήτησης προς το παρόν, αλλά οι ευρωπαίοι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής ανησυχούν ότι οι χαμηλότερες τιμές του φυσικού αερίου-σε σχέση με τις αντίστοιχες το καλοκαίρι- θα τονώσουν την υψηλότερη κατανάλωση όταν πέσουν οι θερμοκρασίες.
  • Επικρατεί ανησυχία σχετικά με την ασφάλεια των ενεργειακών υποδομών- μετά τις επιθέσεις στο σύστημα αγωγών Nord Stream. Νέο σαμποτάζ σε ενεργειακή υποδομή θα μπορούσε να ανατρέψει την αγορά.

Παρόλα αυτά, στα τέλη Οκτωβρίου, «η ήπειρος είναι σε καλύτερη κατάσταση από ό,τι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής είχαν τολμήσει να ελπίζουν, συνιστώντας μια ανακούφιση για τις προοπτικές για τον πληθωρισμό και την οικονομική ανάπτυξη», σχολιάζει το Bloomberg. «Αυτό αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τον Δεκέμβριο», εκτίμησε ο Τζιάκομο Μασάτο της ιταλικής Illumia. «Είναι απίθανο η Ευρώπη να βιώσει ένα παρατεταμένο κρύο τον Νοέμβριο».

Οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδό τους από τον Ιούνιο, αλλά οι κίνδυνοι εξακολουθούν να παραμένουν. Ενδεικτικό είναι ότι η τιμή παραμένει υψηλή για παραδόσεις τους μήνες μετά τον Νοέμβριο, γεγονός που υπογραμμίζει ότι τα προβλήματα προσφοράς αναμένεται να επιμείνουν.

«Η ικανότητα της Ευρώπης να αντιμετωπίσει μια παράλληλη κρίση ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου τα επόμενα δύο χρόνια εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητά της να μειώσει τη ζήτηση», ανέφεραν οι αναλυτές της Timera Energy. «Πιστεύουμε ότι η κρίση απέχει πολύ από το να τελειώσει».

Τα αποθέματα και τα φορτία LNG

Για την ώρα τα αποθέματα της Ευρώπης είναι ικανοποιητικά. Οι ευρωπαϊκές αποθήκες είναι πλήρεις στο 93,6% ενώ της Γερμανίας είναι στο 97,5%, σύμφωνα με την Gas Infrastructure Europe. Αυτά τα στοιχεία ανακουφίζουν την αγορά. Ωστόσο, δεν αποτελούν αιτία εφησυχασμού. Στη Γερμανία αυτή η ποσότητα αρκεί μόνο για να καλύψει τη ζήτηση για δύο μήνες με «βαρύ» χειμώνα, οπότε η Ευρώπη θα πρέπει να συνεχίσει να προσελκύει φορτία LNG.

Ενθαρρυντικό μέσα σε αυτό το σκηνικό είναι το γεγονός ότι ο καιρός θα παραμείνει- σύμφωνα με τις προγνώσεις- πιο ήπιος από ό,τι συνήθως μέχρι τον Νοέμβριο. 

Προς το παρόν, τα πλοία συνεχίζουν να φτάνουν. Η Βορειοδυτική Ευρώπη βρίσκεται σε καλό δρόμο για την παραλαβή 82 δεξαμενόπλοιων LNG αυτόν τον μήνα, 19% περισσότερα από τον Σεπτέμβριο. Περισσότερα πλοία μένουν περισσότερο στη λεγόμενη πλωτή αποθήκευση εν αναμονή υψηλότερων τιμών και εν μέσω περιορισμένης χωρητικότητας παραλαβής των καυσίμων, σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες Fearnleys A/S. Αυτή η κατάσταση μπορεί να διαρκέσει μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου, σύμφωνα με τον Oystein Kalleklev, διευθύνοντα σύμβουλο της πλοιοκτήτριας εταιρείας LNG Flex LNG Ltd. στο Όσλο.

Ο δείκτης του Bloomberg για φορτωμένα δεξαμενόπλοια που βρίσκονται στη θάλασσα για 20 ημέρες ή και περισσότερο έχει αυξηθεί στο υψηλότερο επίπεδο από το 2017.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την περασμένη εβδομάδα, η ισπανική Enagas προειδοποίησε ότι μπορεί να χρειαστεί να περιορίσει τους αριθμούς καθώς έχει λίγα περιθώρια να απορροφήσει τις πλεονάζουσες εισαγωγές.

naftemporiki.gr



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα