Από την έντυπη έκδοση
Του Πάρη Τσιριγώτη
[email protected]
Στην κατάργηση της ένδειξης «περιοχή υψηλού κινδύνου» για τις πειρατικές επιθέσεις στον Ινδικό Ωκεανό αναμένεται να προχωρήσει μετά από 15 χρόνια η ναυτιλιακή βιομηχανία, με ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2023. Το σχετικό αίτημα διαβιβάστηκε στις 22 Αυγούστου στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) από φορείς της ναυτιλίας, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), την BIMCO, τη Διεθνή Ένωση Ναυτιλιακών Εργοληπτών (IMCA), την INTERCARGO, την INTERTANKO και το Διεθνές Ναυτιλιακό Φόρουμ Εταιρειών Πετρελαίου (OCIMF).
Ο ΙΜΟ αναμένεται να εξετάσει το σχετικό θέμα στη συνεδρίαση της Επιτροπής Ασφάλειας στη Θάλασσα που έχει προγραμματιστεί στις 31 Οκτωβρίου 2022, ενώ η κατάργηση της σχετικής ένδειξης «High Risk Area», που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2023, δίνει στους ναυλωτές, στους πλοιοκτήτες και στους φορείς εκμετάλλευσης χρόνο να προσαρμοστούν στις αλλαγές.
«Η κατάργηση του HRA αντικατοπτρίζει μια σημαντικά βελτιωμένη κατάσταση στην περιοχή σε μεγάλο βαθμό λόγω των συντονισμένων προσπαθειών καταπολέμησης της πειρατείας από πολλούς περιφερειακούς και διεθνείς ενδιαφερόμενους φορείς. Δεν έχουν σημειωθεί πειρατικές επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων ανοιχτά της Σομαλίας από το 2018» αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο.
Η απειλή της πειρατείας στη Σομαλία κορυφώθηκε μεταξύ 2008 και 2011. Εκατοντάδες πλοία δέχθηκαν επίθεση από πειρατές που επιχειρούσαν από βάρκες. Δεκάδες πλοία και το πλήρωμά τους καταλήφθηκαν και κρατήθηκαν όμηροι για λύτρα πολλών εκατομμυρίων δολαρίων. Πάνω από 3.000 μέλη πληρωμάτων κρατήθηκαν συνολικά όμηροι κατά τη διάρκεια της κρίσης και καταγράφηκαν περισσότεροι από 65 θάνατοι.
Ο φορέας Oceans Beyond Piracy υπολόγισε ότι η κρίση κόστισε στη ναυτιλία 6,6 δισεκατομμύρια δολάρια. Σύμφωνα με το τελευταίο report του International Maritime Bureau (IMB), το α’ εξάμηνο φέτος σημειώθηκαν μόλις 58 περιστατικά, αριθμός που είναι ο χαμηλότερος από το 1994 και μετά, που καταγράφει την πειρατεία το IMB. Χαρακτηριστικό είναι ότι το αντίστοιχο περσινό διάστημα είχαν σημειωθεί 68 επιθέσεις σε όλο τον κόσμο.
Στην περιοχή των στενών της Σιγκαπούρης σημειώνεται περίπου το 25% των πειρατικών επιθέσεων παγκοσμίως και φέτος έχουν καταγραφεί 16 ρεσάλτα. «Αν και θεωρούνται ευκαιριακά εγκλήματα, τα πληρώματα συνεχίζουν να κινδυνεύουν αφού καταγράφηκε η κατοχή όπλων σε τουλάχιστον έξι περιστατικά» σημειώνεται σχετικά.
Έξω από τα Στενά της Σιγκαπούρης, στο Ινδονησιακό Αρχιπέλαγος, σημειώθηκε μια ελαφρά αύξηση στα αναφερόμενα περιστατικά για πρώτη φορά από το 2018 και μετά. Συνολικά έχουν αναφερθεί επτά επιθέσεις σε σύγκριση με πέντε που σημειώθηκαν την ίδια περίοδο πέρυσι.
Πέντε από τα πλοία δέχθηκαν επίθεση ενώ ήταν αγκυροβολημένα, ένα την ώρα που έπλεε και ακόμα ένα το οποίο ήταν ελλιμενισμένο. Σύμφωνα με στοιχεία του IMB, τα 55 από τα περιστατικά αφορούσαν επιβίβαση ομάδων στα πλοία, δύο προσπάθειες κατάληψης πλοίων, ενώ και ένα πλοίο υπέστη πειρατεία. Από τα 58 περιστατικά, τα 12 αναφέρθηκαν στον Κόλπο της Γουινέας, τα 13 στη Ν. Αμερική, τα 26 σε ύδατα της Ν.Α. Ασίας και τα 6 στην ινδική υποήπειρο.