Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Με στόχο την προσέλκυση περισσότερων ιδιοκτητών ταξί στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών & Μεταφορών, εκτός από την αύξηση της επιδότησης στην αντικατάσταση ταξί με ηλεκτρικό, προχωρούν και σε μια ακόμη βελτιωτική ενέργεια.
Έπειτα από χαρτογράφηση των σημείων θέσεων στάθμευσης των ταξί (180 υπολογίζονται οι πιάτσες ταξί στην Αθήνα), θα δημιουργηθούν σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο σύνολό τους. Μάλιστα, οι διαδικασίες παραχώρησής τους σε ιδιώτες προχωρούν, ώστε να εγκατασταθούν ταχυφορτιστές με ειδικά τιμολόγια.
Σημειώνεται ότι η αντικατάσταση του στόλου των ταξί θεωρείται αναγκαία, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας τους προσεγγίζει τα 13 έτη. Αξίζει να αναφερθεί ότι η τυχόν επιτυχία του προγράμματος, το οποίο εγκαινίασε την Πέμπτη 28 Ιουλίου τον δεύτερο κύκλο του, εξαρτάται από την αποδοχή του όχι μόνο από τους ιδιώτες, αλλά και από τους επαγγελματίες και τις εταιρείες. Στις μεγαλύτερες επαγγελματικές ομάδες εντάσσονται οι ιδιοκτήτες Επιβατηγών Δημοσίας Χρήσης, δηλαδή οι ιδιοκτήτες ταξί, για τους οποίους το εν λόγω πρόγραμμα περιέχει ξεχωριστές προβλέψεις.
Στους ιδιοκτήτες ταξί, η επιδότηση φτάνει τα 17.500 ευρώ και το μπόνους απόσυρσης τα 5.000 ευρώ. Επί του παρόντος, οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές δεν έχουν ανταποκριθεί στο πρόγραμμα, καθώς η διετία της πανδημίας (2020 - 21) επέφερε σημαντικό πλήγμα στα έσοδά τους, σε συνδυασμό με την άνοδο της τιμής των καυσίμων.
Υπενθυμίζεται ότι σχετικά με τα αποτελέσματα του πρώτου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», μέσα σε 16 μήνες υλοποιήθηκαν 19.000 υπαγωγές στο πρόγραμμα. Από αυτές, 12.937 αφορούσαν ποδήλατα που αντιπροσωπεύουν το 68,5%. Στα δίκυκλα σημειώθηκαν 4.095 υπαγωγές, με τον κύριο όγκο να αφορά ιδιώτες και το υπόλοιπο ποσοστό εταιρείες μεταφορών, ενώ στα αυτοκίνητα (αμιγώς ηλεκτρικά, αλλά και PHEV) οι υπαγωγές ήταν 1.850.
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), τα επαναφορτιζόμενα BEV - PHEV αυτοκίνητα ανήλθαν στο 6,9% επί των συνολικών ταξινομήσεων το 2021, έναντι 2,6% το 2020 και 0,5% το 2019, κυρίως λόγω της υιοθέτησης κινήτρων από πλευράς της πολιτείας. Κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2022, το μερίδιο των επαναφορτιζόμενων οχημάτων BEV - PHEV έφτασε στο 7,5%, με τον ΣΕΑΑ να εκτιμά φέτος ότι θα ταξινομηθούν σχεδόν 8.000 επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα.