Σε νέα δοκιμασία η εγχώρια αγορά ενδυμάτων

«Πονοκέφαλος» για τις αφίξεις ξένων σημάτων και για τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στα εισοδήματα
Δευτέρα, 18 Ιουλίου 2022 23:30
Shutterstock

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Νέο stress test ξεκινά τη φθινοπωρινή σεζόν για την εγχώρια αγορά ένδυσης, με τις «αφίξεις» ξένων σημάτων και τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στο εισόδημα των καταναλωτών να δοκιμάζουν εκ νέου την ανθεκτικότητα του κλάδου.

Τα δεδομένα για τη νέα σεζόν έχουν ήδη ανατραπεί για τον κλάδο της ένδυσης, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία και η «μεγάλη φυγή» επιχειρήσεων από τη Ρωσία επιτάχυναν τους επεκτατικούς σχεδιασμούς ξένων σημάτων, που έστρεψαν το βλέμμα επί του βαλκανικού εδάφους στην αναζήτηση εναλλακτικών πηγών εσόδων.

Η Ελλάδα αναδεικνύεται σε ελκυστικό προορισμό ειδικά για τα σήματα χαμηλού κόστους, που μέσα στη συγκυρία των έντονων πληθωριστικών πιέσεων αποκτούν «πλεονέκτημα» στη διεκδίκηση τζίρου από τα εγχωρίως δραστηριοποιούμενα brands.

Νέοι «παίκτες»

Οι πληροφορίες θέλουν τις προετοιμασίες της πολωνικής Pepco για το ντεμπούτο της στην ελληνική αγορά να βρίσκονται στην τελική ευθεία, με το πρώτο κατάστημα να αναμένεται να λειτουργήσει το προσεχές διάστημα στο εμπορικό πάρκο Piraeus Retail Park. Η εταιρεία είχε προαναγγείλει ταχεία ανάπτυξη με πάνω από 12 καταστήματα τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της στην εγχώρια αγορά, με την ανάπτυξη του δικτύου να μην αφορά μονάχα την Αττική, αλλά και περιοχές της περιφέρειας.

Είσοδο στην ελληνική αγορά, αρχικά μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, έκανε ο πολωνικός όμιλος ένδυσης LPP, που δραστηριοποιείται με τα brands Sinsay και Reserved. H εταιρεία εγκαινίασε τα δύο online καταστήματα, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται το άνοιγμα πέντε καταστημάτων στην Ελλάδα -αρχικά με το brand, Sinsay- μέχρι το τέλος του 2022.

Με έξι καταστήματα στην εγχώρια αγορά, τα δύο εκ των οποίων στην Ξάνθη, η αλυσίδα ένδυσης LC Waikiki, τουρκικών συμφερόντων, έχει διευρύνει την εγχώρια παρουσία της με τη λειτουργία νέου σημείου πώλησης στο εμπορικό κέντρο River West, ενώ επόμενοι «σταθμοί» είναι το Piraeus Retail Park και η Κέρκυρα.

Αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε από τις αρχές Ιουνίου και για το εγχείρημα εισόδου της ισραηλινής πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου ένδυσης και υπόδησης Terminal X στην ελληνική αγορά, καθώς έχει ήδη συσταθεί η εταιρεία Terminal X Μονοπρόσωπη Α.Ε.

Η τελευταία «άφιξη» που έχει προαναγγελθεί δεν αφορά εκπτωτική αλυσίδα, αλλά τον τουρκικό όμιλο προϊόντων πολυτελούς ένδυσης Vakko, ο οποίος πριν από λίγες ημέρες προχώρησε στην ίδρυση εταιρείας στην Ελλάδα, σχεδιάζοντας την ανάπτυξη στη χώρα μας.

Ο «πονοκέφαλος» όμως για τους υφιστάμενους παίκτες της αγοράς δεν περιορίζεται στον «εισαγόμενο» ανταγωνισμό, καθώς στην εξίσωση της νέας σεζόν μπαίνει ακόμα πιο δυναμικά ο παράγοντας της ακρίβειας, με τους καταναλωτές -ειδικά μετά το πέρας
των καλοκαιρινών διακοπών- να αναμένεται να προχωρήσουν σε ακόμα πιο γενναίο haircut στις δαπάνες για ένδυση. Ήδη, όσο το ποσοστό του εγχώριου πληθωρισμού βαίνει αυξανόμενο, τόσο ο κλάδος της ένδυσης καταγράφει επιβράδυνση στην εγχώρια ζήτηση. Πρόδηλα ήταν τα δείγματα γραφής για την κινητικότητα στην κατανάλωση το φετινό Πάσχα, όπου οι εγχώριοι καταναλωτές επικέντρωσαν τις δαπάνες τους στη μετακίνηση και στο κόστος διατροφής.

Τα τελευταία στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ) δείχνουν μια δυναμική ανάκαμψη του κλάδου το πρώτο τετράμηνο του έτους, με τις λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων να καταγράφουν αύξηση 60%, στα 688
εκατ. ευρώ, από 429 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021, όταν τα εμπορικά καταστήματα παρέμειναν κλειστά στο μεγαλύτερο διάστημα.

Οι εκτιμήσεις της αγοράς αναφέρουν ότι η εγχώρια ζήτηση έχει ρίξει ταχύτητα, επηρεαζόμενη από την αύξηση του κόστους διαβίωσης. Σημαντικό αντίβαρο για τις επιχειρήσεις του κλάδου αποτελεί η θερινή σεζόν και το αυξημένο τουριστικό ρεύμα, με τους εμπόρους να προσπαθούν να μαζέψουν «λίπος» εν όψει του επικείμενου δύσκολου χειμώνα.

Εύθραυστες ισορροπίες

Όπως αναφέρουν στη «Ν» παράγοντες της αγοράς, «η διατήρηση φέτος των περσινών επιδόσεων δεν είναι δεδομένη. Τόσο η ψυχολογία όσο και η πραγματική αγοραστική δυνατότητα των εγχώριων καταναλωτών είναι εύθραυστες και αναμένουμε έναν πολύ βαρύ χειμώνα. Οι τζίροι του καλοκαιριού σίγουρα προκαλούν χαμόγελα κυρίως στις περιοχές με έντονο τουριστικό ενδιαφέρον, ωστόσο σε πολλές περιοχές της χώρας αποτελούν απλά "ασπιρίνη" που ανακουφίζει πρόσκαιρα τα ταμεία των εμπόρων, που έχουν συσσωρευμένες υποχρεώσεις από το 2020».

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΠΕ, οι λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων στην εγχώρια αγορά το 2021 σημείωσαν σημαντική άνοδο 43,4% και σε αξία άγγιξαν τα 2,6 δισ. ευρώ για τις επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικά βιβλία.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα