Οι προκλήσεις στην ελληνική εφοδιαστική αλυσίδα και τα επόμενα θεσμικά βήματα

Δευτέρα, 06 Ιουνίου 2022 14:42
UPD:17/06/2022 13:57
REUTERS/YVES HERMAN

 Στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική εφοδιαστική αλυσίδα και στα επερχόμενα θεσμικά βήματα αναφέρθηκαν οι ομιλητές του πάνελ για τις εμπορευματικές μεταφορές και τις αστικές διανομές, στο πλαίσιο του 5ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2022.   

 Σε αυτό μετείχαν οι Νίκος Παπαθανάσης, Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, Πρόεδρος ΤΑΙΠΕΔ/Πρόεδρος Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, Διονύσης Στεριώτης, Ιδρυτής & Πρόεδρος SEAGULL SA & WEBOXIT, Γεώργιος Ξυνταράκης, Mobility & Leasing Business Unit Manager Kinsen Hellas και Μανώλης Μπαλτάς, Διευθύνων Σύμβουλος REDEPLAN. 

Ν. Παπαθανάσης: Απλοποιείται η διαδικασία λειτουργίας των Επιχειρηματικών Πάρκων

 Απλοποιείται η διαδικασία λειτουργίας των Επιχειρηματικών Πάρκων, καθώς συγχωνεύονται πλέον οι δύο εταιρείες ίδρυσης, με την αδειοδοτική διαδικασία να περνά στη νέα εταιρεία που θα προκύψει, όπως αποκάλυψε ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης.

 Παράλληλα, ο κ. Παπαθανάσης σημείωσε ότι σε εξέλιξη βρίσκεται στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή ένας νέος νόμος που θα επιταχύνει τις διαδικασίες που σχετίζονται με τα logistics, ενώ πρόγραμμα για την ενίσχυση της δημιουργίας Βιομηχανικών Περιοχών εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης.

 Ο ίδιος τόνισε ότι οι εμπορευματικές μεταφορές και οι αστικές διανομές βρίσκονται στο επίκεντρο της προσοχής της Πολιτείας και της κοινωνίας τα τελευταία 2 χρόνια, με το ελληνικό σύστημα εμπορευματικών μεταφορών και διανομών να επιδεικνύει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα κατά την περίοδο της πανδημίας σε αντιδιαστολή με άλλα ευρωπαϊκών χωρών (Βέλγιο, Γαλλία, Βρετανία).

 Σύμφωνα με τον ίδιο, «αυτή τη στιγμή η εμπειρία της πανδημίας έρχεται να συνδυαστεί με έναν πόλεμο που δεν ξέρουμε πότε θα τερματιστεί, οπότε πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι οι εμπορευματικές διανομές θα φροντίσουν να μην υπάρξουν ελλείψεις προϊόντων».

Κάνοντας μια αναδρομή στις δράσεις του υπουργείου την περίοδο της πανδημίας, ο κ. Παπαθανάσης ανέφερε ότι οργανώθηκε η παρακολούθηση της αγοράς, των εμπορευματικών μεταφορών και των logistics σε πραγματικό χρόνο και ελήφθη μέριμνα για ταυτόχρονη ενημέρωση όλων των παρόχων της αγοράς.

 Όπως είπε, στόχος της κυβέρνησης είναι να «τρέξει» ένα εθνικό σχέδιο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistics, την αναμόρφωση του Ν. 4302/2014 και την απλοποίηση των διαδικασιών για την ανάσχεση της γραφειοκρατίας.

«Αυτό είναι μια πολιτική που την εμπεδώνουμε για την Παγκόσμια Τράπεζα, έτσι ώστε η χώρα μας να καταστεί Logistics Hub, εκμεταλλευόμενοι το σημείο της Ελλάδας στην Ευρώπη», κατέληξε.

Αθ. Ζηλιασκόπουλος: Υπάρχουν «ευκαιρίες» στην παγκόσμια εφοδιαστική που οφείλει να εκμεταλλευτεί η Ελλάδα

 Από την πλευρά του, ο Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, Πρόεδρος ΤΑΙΠΕΔ/Πρόεδρος Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής υπογράμμισε ότι η Ελλάδα οφείλει να αναβαθμίσει την ανταγωνιστικότητά της στις παγκόσμιες ροές εμπορευματικών μεταφορών / εφοδιαστικής, τονίζοντας ότι «ευκαιρίες υπάρχουν», ωστόσο απαιτείται «σχέδιο και συντονισμένες πρωτοβουλίες».  

 «Αναπτύξαμε μια στρατηγική στο κομμάτι του Εθνικού Συμβουλίου για τα Logistics, η οποία έχει εστιάσει σε τέσσερις μεγάλους στόχους και έναν μεγάλο αριθμό δράσεων, τα οποία έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται με την υποστήριξη της Κυβερνητικής Επιτροπής.

Βασικός πυρήνας της στρατηγικής μας είναι ότι θέλουμε να εκμεταλλευτούμε την γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας, ώστε να καταστεί κόμβος στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες», ανέφερε ο κ. Ζηλιασκόπουλος.  

 «Προς αυτή την κατεύθυνση, η χώρα έχει χάσει πολύ χρόνο, τον οποίο τώρα προσπαθούμε να καλύψουμε. Έχουμε καλέσει την Παγκόσμια Τράπεζα για να μας εξειδικεύσει τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν και τη συγκεκριμένη στρατηγική που πρέπει να ακολουθηθεί.

Προσκαλούμε «παίκτες» παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων και ροές που προέρχονται από την Άπω Ανατολή, την Αφρική και την Ινδία προς την Κεντρική Ευρώπη, οι οποίες δεν διέρχονται, αυτή τη στιγμή, από την Ελλάδα. Οπότε η Παγκόσμια Τράπεζα είναι η πλέον κατάλληλη να μας βοηθήσει σε αυτό», συμπλήρωσε ο Πρόεδρος του Συμβουλίου Εφοδιαστικής.

 «Ο δεύτερος στόχος μας είναι τα αποτελεσματικά εθνικά logistics. Στο κομμάτι αυτό υπάρχει μια δράση, που εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και υλοποιείται αυτή τη στιγμή, και στοχεύει στην μετεγκατάσταση των διαμεταφορέων από τον Ελαιώνα, σε ένα Οργανωμένο Υποδοχέα Επιχειρήσεων. Στόχος οι επιχειρήσεις αυτές να δουλεύουν με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο.

 Στις «πράσινες μεταφορές» δεν έχουν γίνει αρκετά. Έχουν ληφθεί κάποιες πρωτοβουλίες από το υπουργείο Περιβάλλοντος για ηλεκτρικά οχήματα στις αστικές διανομές, ωστόσο πρέπει το βάρος να “πέσει” και στο τρένο, το οποίο αυτή τη στιγμή δεν βοηθάει, όσο θα έπρεπε.

Ο τέταρτος στόχος είναι η ψηφιοποίηση σε όλα τα επίπεδα της εφοδιαστικής σε δημόσιο τομέα (ψηφιοποίηση εγγράφων και υποδομών), και ιδιωτικό τομέα», υπογράμμισε ο κ. Ζηλιασκόπουλος.

 Καταλήγοντας, ανέφερε ότι «θα πρέπει οτιδήποτε είναι ανταγωνιστικό, να το μελετήσουμε και ότι είναι αρνητικό, να το μετριάσουμε. Το παν είναι να προετοιμαστούμε για ανθεκτικά logistics».

Δ. Στεριώτης: Το μέλλον είναι η επαυξημένη πραγματικότητα, όλο και πιο απαιτητικός ο καταναλωτής

 Μία «ματιά» στο μέλλον των ταχυμεταφορών και των αστικών διανομών έκανε ο κ. Διονύσης Στεριώτης, Ιδρυτής και Πρόεδρος των SEAGULL & WEBOXIT.

 Όπως υποστήριξε, η WEBOXΙΤ ήταν η πρώτη εταιρεία του κλάδου στην Ελλάδα που κυκλοφόρησε ηλεκτρικά βαν στους δρόμους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

 Όσον αφορά την εταιρεία, έκανε λόγο για εύκολη πρόσβαση των καταναλωτών στο δίκτυο και σε σταθμούς παράδοσης και αποστολής δεμάτων, ιδανικούς για χρήση από ιδιώτες και επιχειρήσεις.

«Στα e-shops και αύριο στο VR, καθώς το shopping experience επιτάσσει τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του καταναλωτή, ο κοινός παράγοντας είναι ένας: Οι προσδοκίες του καταναλωτή στη σύγχρονη εποχή μεταφράζονται με τη σημασία του χρόνου, πόσο γρήγορα παραλαμβάνουν τα προϊόντα που αγόρασαν», υπογράμμισε ο κ. Στεριώτης, καταδεικνύοντας την ενίσχυση των απαιτήσεων των σύγχρονων καταναλωτών. 

Επιπλέον, ο κ. Στεριώτης, αφού έκανε μια ιστορική ανάλυση της δημιουργίας και διάδοσης του ηλεκτρονικού εμπορίου, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στις δυνατότητες παράδοσης δεμάτων με drones, με τη δημιουργία του κατάλληλου θεσμικού και ελεγκτικού πλαισίου.

 Γ. Ξυνταράκης: To leasing επαγγελματικών οχημάτων αποτελεί συμφέρουσα λύση για εταιρείες μεταφορών / logistics  

 Στα πλεονεκτήματα της μίσθωσης επαγγελματικών οχημάτων και τουριστικών λεωφορείων, αναφέρθηκε ο κ. Γεώργιος Ξυνταράκης, Mobility & Leasing Business Unit Manager της Kinsen Hellas.

 Όπως επισήμανε, η εταιρεία προσφέρει ολοκληρωμένες λύσεις χρηματοδότησης, μακροχρόνιας μίσθωσης και ενοικίασης για ένα ευρύ φάσμα οχημάτων, μηχανημάτων και εξοπλισμού (φορτηγά, λεωφορεία, μηχανήματα έργου, αγροτικά μηχανήματα).

Ο κ. Ξυνταράκης, αφού πρώτα παρουσίασε τις τάσεις της αυτοκίνησης στην Ευρώπη, επεσήμανε ότι στην Ελλάδα ο στόλος των επαγγελματικών οχημάτων είναι ένας από τους πλέον γηρασμένους της Ευρώπης.

 Από την πλευρά του, ανέδειξε την τάση μετάβασης από το ownership στο usership, αλλά και τις δυνατότητες του operating leasing.

Το 2022, η Kinsen Hellas αναμένεται να επενδύσει 50 εκατομμύρια ευρώ, ενώ, όπως έκανε γνωστό, στην επόμενη τετραετία θα επενδύσει επιπλέον 150 εκατομμύρια ευρώ, με έναν στόλο 10.000 οχημάτων, δημιουργώντας επιπλέον 120 θέσεις εργασίας.

Μ. Μπαλτάς: Πως θα διαμορφωθεί η νέα «εποχή» στα Logistics

 Τα χαρακτηριστικά της νέας «εποχής» των Logistics παρουσίασε ο Διευθύνων Σύμβουλος της REDEPLAN, Μανώλης Μπαλτάς.

«Ζούμε τον αιώνα της ταχείας αυξανόμενης αστικοποίησης, με τις πόλεις να μετασχηματίζονται ραγδαία σε φορείς ενεργειακής υπερκατανάλωσης, με έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα και ρύπους», ανέφερε αρχικά ο κ. Μπαλτάς, τονίζοντας ότι «χρειαζόμαστε επειγόντως αποτελεσματικά και ολοκληρωμένα δίκτυα μεταφορών για τις ανάγκες των πολιτών και των επιχειρήσεων».

 Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της REDEPLAN, η μετάβαση στη νέα εποχή των logistics απαιτεί:

-να βρεθούν λύσεις που να ταιριάζουν στη χώρα μας για τα ΑΚΕΕ (νομοθεσία, επιχειρηματικότητα, εφαρμογή),

-να απλοποιηθεί πραγματικά το αδειοδοτικό πλαίσιο της εφοδιαστικής,

-να υπάρξει συνεννόηση για την «πράσινη εφοδιαστική», εκπληρώνοντας τον όρο σε όλες του τις διαστάσεις.

«Η επιχειρηματικότητα (και στα logistics) και το περιβάλλον, δεν ανθίζουν στις εκατοντάδες άτυπες συγκεντρώσεις εκτός σχεδίου. Είναι καιρός για ένα στιβαρό και θεμελιωμένο κυβερνητικό Σχέδιο Δράσης για την ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων στην ελληνική Επικράτεια, με πόρους και αυτοδέσμευση υλοποίησης του», επισήμανε.

 Συμπερασματικά, ο Δ.Σ. της REDEPLAN σχολίασε ότι οι πρόσφατες, λόγω Covid-19, αποφάσεις των Κυβερνήσεων, όπως προσωρινά εμπάργκο, περιορισμοί εξαγωγών κ.λπ., μάλλον θα αποδειχθεί ότι δεν ήταν και τόσο «προσωρινές». Ήδη καταγράφεται το φαινόμενο η μία διαταραχή να διαδέχεται την άλλη.
 Επίσης, ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός στα logistics θα εξελίσσεται με διαρκώς
επιταχυνόμενους ρυθμούς και ότι, παρά την προφανή ανησυχία για απώλεια θέσεων εργασίας, οι άνθρωποι της εφοδιαστικής είναι περισσότερο χρήσιμοι από ποτέ.

 Τέλος, ότι η επιλογή μιας περιοχής για παραγωγή ή προμήθεια αγαθών, θα γίνεται με πρώτο κριτήριο τις συνθήκες & δυνατότητες εφοδιασμού των αγαθών (έρευνα Foley, 9ος 2020) και ότι η αύξηση της χωρητικότητας αποθήκευσης και τα Διχωρικά Επιχειρηματικά Πάρκα (Dry Ports) συνιστούν το νέο στρατηγικό πλεονέκτημα για τις εταιρείες logistics. 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα