Αναταράξεις στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου

Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2008 11:04
UPD:19:36

Σε ταραγμένα νερά έχει εισέλθει η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου την τελευταία περίοδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου 15θημέρου του Νοεμβρίου, η μείωση των πωλήσεων άγγιξε το 24%, σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2007, η δε, παραγγελιοληψία βρίσκεται κάτω 40%.

Το άμεσο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εισαγωγικές εταιρείες (σχεδόν όλες) είναι να περάσουν στην κατανάλωση το στοκ τους, όσο πιο γρήγορα γίνεται, δηλαδή, μέσα στους προσεχείς 2-3 μήνες. Για το λόγο αυτό, έως και το τέλος του έτους, εκτιμάται ότι θα υπάρξει βροχή προσφορών σε υπάρχοντα μοντέλα. Είναι η πρώτη φορά, πάντως, έπειτα από πολλά χρόνια, που κανείς δεν είναι σε θέση να κάνει πρόβλεψη για τις πωλήσεις του ερχόμενου έτους. Το μόνο που «τολμούν» να πουν κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου είναι ότι η φετινή χρονιά -στην καλύτερη περίπτωση- θα σημειώσει, συνολικά, πτώση γύρω στο 2%.

Με αυτά τα δεδομένα, οι τρεις πρώτοι μήνες του 2009 θεωρούνται εξαιρετικά κρίσιμοι , με το Μάρτιο να θεωρείται «ορόσημο» ως προς το επέκεινα. Στην παρούσα φάση, οι αναλυτές επιχειρούν να αφουγκρασθούν αν η κρίση, σε βάθος χρόνου, θα είναι πραγματική (αδύναμο πορτοφόλι) ή αν θα αποτελέσει «προβολή» συμπεριφορών, εκ μέρους των αγοραστών, βασισμένων σε ψυχολογικούς παράγοντες.

Σήμερα, δεν είναι εύκολο να διακριβωθεί τι ακριβώς ισχύει. Ένας πρόσθετος πονοκέφαλος, ωστόσο, των εταιρειών είναι η τακτική των Τραπεζών που έχουν θέσει σε λειτουργία το σύστημα …πέδησης, σε ό,τι αφορά την έγκριση δανείων. Κάποιες αντιπροσωπείες δηλώνουν πως δεν έχουν χάσει πελάτες από μη έγκριση δανείων. Τέτοιες εταιρείες είναι εκείνες που υποστηρίζουν τα λεγόμενα «σήματα κύρους», με πελατεία υψηλού επιπέδου, που δεν δολιχοδρομεί όταν θέσει ως στόχο να αποκτήσει νέο αυτοκίνητο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Audi (Kosmocar A.E.), που, παρά τους χαλεπούς καιρούς, εμφανίζει ανοδική πορεία, λόγω -κυρίως- της πρωτογενούς ζήτησης (απ' ευθείας πωλήσεων στη λιανική). Υπάρχουν, όμως, αρκετές εταιρείες που η εξάρτηση του κύκλου εργασιών τους από το χρηματοπιστωτικό σύστημα, σε πωλήσεις fleet, σίγουρα περνούν ημέρες έντασης.

«Το leasing έχει θέμα», τονίζει γνωστός επιχειρηματίας εισαγωγέας πολυτελών αυτοκινήτων που καταγράφει «επιστροφές», λόγω φόβου ή αδυναμίας εκπλήρωσης των υποχρεώσεων πελατών. «Το πού θα πάει η αγορά θα φανεί ίσως και μετά από οκτώ ολόκληρους μήνες», επισημαίνει, με νόημα, έμπειρο διευθυντικό στέλεχος εταιρείας εισαγωγής σπορ πολυτελών αυτοκινήτων.

Την ίδια ώρα, βεβαίως, οι πιο ψύχραιμοι, παραδοσιακοί κατά βάση, επιχειρηματίες του χώρου, προτρέπουν να μην δημιουργείται κλίμα καταστροφολογίας και να μελετάει κανείς τα δεδομένα με προσοχή. Όχι μόνο τα της μικρής αγοράς μας, αλλά και των μεγάλων αγορών. «Τι θα γίνει αν κλείσει π.χ. η General Motors;» Ρωτήσαμε τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Βακάρ Α.Ε. κ. Γιώργο Βασιλάκη, ο οποίος εισάγει και διανέμει στη χώρα μας τα μοντέλα της σουηδικής Saab, θυγατρικής της GM.

«Είναι πολύ δύσκολο -μας απάντησε- να κλείσει μια εταιρεία σαν τη GM. Το αμερικανικό πολιτικό σύστημα επιθυμεί να την στηρίξει, πάση θυσία, καθώς, τυχόν κατάρρευσή της θα επέφερε καταστροφή σε όλο το οικοδόμημα των προμηθευτών της και αυτό θα ήταν μια ολέθρια εξέλιξη». Ο ίδιος μας εξήγησε ότι και αν ακόμη συνέβαινε το χειρότερο, τότε στην Ευρώπη, μια εταιρεία σαν τη Saab δεν θα χανόταν, μια και κάποιος άλλος θα την αγόραζε.

Αρα, πρέπει κανείς να βλέπει τα πράγματα, ρεαλιστικά, από όλες τις απόψεις και ανάλογα με το πώς αυτά επηρεάζουν κάθε τόπο. Σε κάθε περίπτωση, οι εν Ελλάδι εξελίξεις διαμορφώνονται σταδιακά και όχι απότομα. Καθώς, μάλιστα, η εγχώρια αγορά είναι μικρή, υπάρχουν περιθώρια απορρόφησης των κραδασμών που προκαλεί η διεθνής οικονομική κρίση. Ο χρόνος θα δείξει.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα