Το σχέδιο διάσωσης που ανακοίνωσε προ ολίγου ο Τζορτζ Μπους για τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα φέρει τον Μπάρακ Ομπάμα αντιμέτωπο με μία από τις δυσκολότερες αποφάσεις της θητείας του.
Ο νεοεκλεγείς πρόεδρος θα κληθεί να αποφασίσει σε τρεις μήνες εάν η General Motors και η Chrysler είναι οικονομικά βιώσιμες, επισημαίνουν οι New York Times.
Σε περίπτωση που στις 30 Μαρτίου οι δύο εταιρείες δεν πληρούν τα κριτήρια –που σήμερα αναμφισβήτητα δεν πληρούν- οι χορηγήσεις ύψους 13,5 δισ. δολαρίων από το Υπουργείο Οικονομικών θα γίνουν άμεσα απαιτητές, με προτεραιότητα στην ικανοποίηση του δημοσίου.
Για να αποφύγουν τη μοιραία κατάληξη, οι εταιρείες θα πρέπει να συνάψουν συμφωνίες με τα εργατικά συνδικάτα -για μείωση μισθών και παροχών- και να έρθουν σε συνεννόηση με τους πιστωτές, τους προμηθευτές και τους εμπόρους έως τις 30 Μαρτίου. Ωστόσο, η αξιολόγηση αυτών των συμφωνιών προϋποθέτει τη λήψη οικονομικών και πολιτικών αποφάσεων βαρύνουσας σημασίας.
Ο κ. Ομπάμα και η οικονομική του ομάδα θα κληθούν να πείσουν τους πολίτες των ΗΠΑ ότι οι περικοπές μισθών, το κλείσιμο των εργοστασίων και οι διακανονισμοί με τους πιστωτές που θα αλλάξουν άρδην το σκηνικό στον κλάδο των αυτοκινήτων μπορεί να αποφέρει βραχυπρόθεσμα οφέλη.
Εάν, όμως, η ομάδα του αποφανθεί ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν λάβει σωστές αποφάσεις το διάστημα αυτό, ο Μπάρακ Ομπάμα θα πρέπει να οδηγήσει τις «κυρίες του Ντιτρόιτ» στο πτωχευτικό δικαστήριο με συνέπεια μαζικές ρευστοποιήσεις που θα επιφέρουν ισχυρούς κλυδωνισμούς σε οικονομία και κοινωνία.
Η εκλογή του Μπάρακ Ομπάμα οφείλεται εν μέρει στην ένθερμη υποστήριξή του από τα εργατικά συνδικάτα που βασίστηκαν στις εξαγγελίες του για προστασία των θέσεων εργασίας μέσω της επαναδιαπραγμάτευσης των εμπορικών συμφωνιών. Ωστόσο, από τους πρώτους κιόλας μήνες της προεδρίας του, ο Μπάρακ Ομπάμα θα αναγκαστεί να τους ζητήσει να παραχωρήσουν δικαιώματα κεκτημένα προ δεκαετιών, εκτιμά η αμερικανική εφημερίδα.