Γιατί έχουν γεμίσει οι ουρανοί με πτήσεις - φαντάσματα;

Τετάρτη, 16 Φεβρουαρίου 2022 15:39
UPD:15:41

Στις πρώτες μέρες της πανδημίας, όταν η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια μειώθηκε απότομα και τα διεθνή σύνορα έκλεισαν, οι «πτήσεις-φαντάσματα» ήρθαν στο προσκήνιο. Τι είναι αυτές και γιατί εξακολοθούμε να έχουμε τόσες πολλές; 

Άδεια ή σχεδόν άδεια αεροπλάνα που διέσχιζαν τον ορίζοντα καθώς οι αεροπορικές εταιρείες έπρεπε να τηρήσουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις να πετούν. Το πρόβλημα είναι ότι σχεδόν δύο χρόνια μετά εξακολουθούν να στοιχειώνουν τους ουρανούς.

Μάλιστα, περισσότερες από 100.000 «πτήσεις-φαντάσματα» θα περάσουν από τον ευρωπαϊκό ουρανό αυτόν τον χειμώνα, σύμφωνα με πρόσφατη εκτίμηση της Greenpeace. Η κλιματική ζημιά, ισχυρίζεται η περιβαλλοντική ομάδα, «ισοδυναμεί με τις ετήσιες εκπομπές περισσότερων από 1,4 εκατομμυρίων αυτοκινήτων».

Τα στοιχεία της Greenpeace προέκυψαν από μια συνέντευξη του Δεκεμβρίου με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Lufthansa, Carsten Spohr, στην οποία προειδοποίησε ότι ο Όμιλος Lufthansa αντιμετωπίζει την προοπτική 18.000 περιττών πτήσεων κατά τη διάρκεια της εξάμηνης χειμερινής περιόδου για να διατηρήσει τα slots (χρονοθυρίδες) του σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες.

Καθώς η εναέρια κυκλοφορία της Lufthansa αντιπροσωπεύει το 17% της ευρωπαϊκής αγοράς, η Greenpeace υπολογίζει ότι ο συνολικός αριθμός των πτήσεων - φαντασμάτων στην Ευρώπη θα παρήγαγε 2,1 εκατομμύρια τόνους CO2.

Η ανάλυση έχει προκαλέσει οργή. Η Γκρέτα Τούνμπεργκ υποστήριξε ότι «η Brussels Airlines [μέλος του ομίλου Lufthansa] πραγματοποιεί 3.000 περιττές πτήσεις για τη διατήρηση των χρονοθυρίδων αεροδρομίου». Στο Ηνωμένο Βασίλειο ξεκίνησε μια εκστρατεία, που καλούσε την κυβέρνηση να καθηλώσει αεροπλάνα, τα οποία σήμερα πετούν άδεια. 

Η Lufthansa, εν τω μεταξύ, λέει ότι κάνει ό,τι μπορεί για να γεμίσει όλα τα αεροσκάφη της, αλλά αγωνιζόταν να εξισορροπήσει το χάος της Covid με την ανάγκη να κρατήσει τα slots.

«Οι περιττές πτήσεις δεν είναι κενές ή πτήσεις «φάντασμα»», δήλωσε στο CNN εκπρόσωπος της αεροπορικής εταιρείας. «Είναι προγραμματισμένες πτήσεις με κακές κρατήσεις λόγω της πανδημίας. Παρά τη χαμηλή ζήτηση, η Lufthansa Group Airlines πρέπει να εκτελεί αυτές τις πτήσεις για να συνεχίσει να διασφαλίζει τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης σε κόμβους και μεγάλα αεροδρόμια» εξήγησε. 

Η Lufthansa λέει ότι η εμφάνιση της παραλλαγής Omicron ήταν ο λόγος που οι εκτιμήσεις της στις αρχές της σεζόν ήταν τόσο μακριά από την πραγματικότητα. «Απροσδόκητα όχι μόνο ανεκόπη η τάση ανάκαμψης, αλλά προκλήθηκε σημαντική πτώση στη ζήτηση» τονίζει.

Τον περασμένο Οκτώβριο, η αεροπορική βιομηχανία δεσμεύτηκε στην ετήσια συνάντηση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA) να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050.

Πολλοί παίκτες -- συμπεριλαμβανομένων των αερομεταφορέων, των ρυθμιστικών αρχών και των περιβαλλοντικών ομάδων -- βρίσκονται σε σύγκρουση σε ένα πολύπλευρο παιχνίδι κατηγοριών για την παράλογη σπατάλη των περιττών πτήσεων.

«Βιώνουμε μια κλιματική κρίση και ο τομέας των μεταφορών έχει τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εκπομπές στην ΕΕ -- άσκοπες, οι ρυπογόνες «πτήσεις-φαντάσματα» είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου», λέει ο Herwig Schuster, εκπρόσωπος της ευρωπαϊκής εκστρατείας της Greenpeace, «European Mobility». 

«Θα ήταν ανεύθυνο εκ μέρους της ΕΕ να μην πάρει τον καρπό χαμηλών τόνων του τερματισμού των πτήσεων φαντασμάτων και της απαγόρευσης των πτήσεων μικρών αποστάσεων όπου υπάρχει λογική σιδηροδρομική σύνδεση», προσθέτει.

 

Πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία

Ο λόγος που οι αεροπορικές εταιρείες συνεχίζουν να εκτελούν αυτές τις ακριβές πτήσεις είναι ότι πρέπει με κάθε τρόπο να προστατεύσουν τις χρονοθυρίδες τους: τον προγραμματισμένο χρόνο τους σε πολύτιμες διαδρομές.

Τα slots είναι εξαιρετικά πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία για τις αεροπορικές εταιρείες. Με περισσότερους από 200 από τους πιο πολυσύχναστους κόμβους του πλανήτη να λειτουργούν με πλήρη χωρητικότητα, η ζήτηση για πτήσεις υπερβαίνει τη διαθεσιμότητα διαδρόμων προσγείωσης και χώρου εντός των τερματικών σταθμών.

Τα slots καθορίζουν τις δυνατότητες προσγείωσης, αποβίβασης επιβατών, ανεφοδιασμού με καύσιμα, λήψης νέας κοόρτης επιβατών και στη συνέχεια απογείωσης ξανά. 


Στη συνέχεια, οι αερομεταφορείς σχεδιάζουν τα δρομολόγιά τους με βάση τη διαθεσιμότητα θέσεων και στα δύο άκρα της διαδρομής. Για τη μεγιστοποίηση των εσόδων, τα χρονοδιαγράμματα πρέπει να ευθυγραμμίζονται με τη ζήτηση. 
Αλλά ο συγχρονισμός του χρόνου και των δύο άκρων του ταξιδιού όταν τα πιο επιθυμητά αεροδρόμια είναι γεμάτα δεν είναι εύκολη υπόθεση. 

«Αν απογειωθείτε από ένα μέρος, πρέπει να ξέρετε ότι μπορείτε να προσγειωθείτε σε μια συγκεκριμένη ώρα σε ένα άλλο» λέει ο Paul Steele της IATA. «Εάν ασχολείστε με την κατανομή slots στο ένα άκρο της διαδικασίας, δημιουργείται χάος στο άλλο άκρο, και επομένως χρειαζόμαστε ένα εναρμονισμένο σύστημα». 

Εδώ έρχονται οι κατευθύντηριες γραμμές WASG. Αυτές είναι τα θεμέλια πάνω στα οποία λειτουργεί η παγκόσμια διαδικασία κατανομής θέσεων υποδοχής. 

naftemporiki.gr με πληροφορίες από CNN



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα