«Ο πρώην υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας Πέτερ Αλτμάιερ είχε υποσχεθεί ότι η χώρα του θα λειτουργούσε ως η «οικονομική ατμομηχανή» που θα έβγαζε τον κόσμο από την κρίση του Covid-19 — αλλά αντ' αυτού η χώρα μοιάζει τώρα περισσότερο με το αργοκίνητο βαγόνι της Ευρώπης», γράφουν οι Financial Times, σχολιάζοντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία.
«Για ένα διάστημα, η Γερμανία ήταν ένας πυλώνας σχετικής ανθεκτικότητας, η οικονομία της συρρικνώθηκε λιγότερο από το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης το 2020. Ωστόσο, τον περασμένο χρόνο άλλες χώρες ανέκαμψαν γρηγορότερα και ακόμη και η Ιταλία αναμένεται να ανακτήσει τα προ της πανδημίας επίπεδα στο ΑΕΠ της πιο γρήγορα από τη Γερμανία, η οποία βρίσκεται στα πρόθυρα μιας χειμερινής ύφεσης», σημειώνει η βρετανική εφημερίδα.
«Η Γερμανία είχε ένα πολύ καλό πρώτο μισό της κρίσης, αλλά το 2021 τα πράγματα αντιστράφηκαν», λέει ο Ζιλ Μοέκ, επικεφαλής οικονομολόγος της γαλλικής ασφαλιστικής εταιρείας Axa, προσθέτοντας ότι οι αδυναμίες στην οικονομία ήταν εμφανείς «πριν από την πανδημία, όταν η Γερμανία είχε ήδη προβλήματα». Μεγάλο μέρος των προβλημάτων της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης προέρχεται από τη μεγαλύτερη έκθεσή της στις διαταραχές της παγκόσμια εφοδιαστικής αλυσίδας που έχουν πλήξει τη μεταποίηση, καθώς και από την πιο αδύναμη ανάκαμψη στις δαπάνες των νοικοκυριών, ανέφεραν οικονομολόγοι.
Αυτόν τον μήνα, η Γερμανική Στατιστική Υπηρεσία υπολόγισε ότι η εθνική παραγωγή αυξήθηκε πέρυσι κατά 2,7% - λιγότερο από το μισό από τους αναμενόμενους ρυθμούς ανάπτυξης της Γαλλίας και της Ιταλίας και πολύ κάτω από την πρόβλεψη για 5,1% ανάπτυξη στην ευρωζώνη, συνολικά.
Τα τριμηνιαία στοιχεία για το ΑΕΠ της Γερμανίας και της Γαλλίας, που θα δημοσιευτούν αύριο, αναμένεται να δείξουν τις αποκλίνουσες επιδόσεις των δύο μεγαλύτερων οικονομιών της ευρωζώνης. Οι αναλυτές αναμένουν ότι η γερμανική οικονομία θα έχει συρρικνωθεί ελαφρά τους τελευταίους τρεις μήνες του 2021 σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο, ενώ η Γαλλία αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 0,5%.
Το ΔΝΤ απέδωσε επίσης στις «διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας» την αναθεώρηση προς τα κάτω των προβλέψεών του για την ανάπτυξη της Γερμανίας για το 2022, από 4,6%, στο 3,8%.
«Οι σφοδροί, αντίθετοι άνεμοι υπογραμμίζουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση συνασπισμού του Καγκελαρίου Όλαφ Σολτς, ειδικά καθώς σχεδιάζει να συμπιέσει τις δημόσιες δαπάνες το επόμενο έτος, όταν το συνταγματικό φρένο χρέους της Γερμανίας θα επανέλθει σε ισχύ», γράφουν οι Financial Times. Ο Πράσινος αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομίας και Κλίματος, Ρόμπερτ Χάμπεκ, παραδέχτηκε χθες ότι «οι συνέπειες της πανδημίας εξακολουθούν να γίνονται αισθητές και αρκετές εταιρείες αγωνίζονται να τις αντιμετωπίσουν».
Πλήγμα για την αυτοκινητοβιομηχανία
Οι περισσότεροι οικονομολόγοι εκφράζουν πάντως διϊστάμενες απόψεις άν η Γερμανία θα ανακάμψει γρήγορα ή θα παραμείνει σε ύφεση για παρατεταμένη περίοδο. «Η Γερμανία είναι μια ανοιχτή και βασισμένη στο εμπόριο οικονομία, επομένως επηρεάζεται περισσότερο από τα προβλήματα εφοδιασμού που έχουν δημιουργηθεί από την πανδημία», δήλωσε ο Σόλομον Φίντλερ, οικονομολόγος στην επενδυτική τράπεζα Berenberg.
Ένας από τους τομείς που επλήγησαν περισσότερο ήταν η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας: Η εγχώρια παραγωγή μειώθηκε 12% πέρυσι σε 3,1 εκατομμύρια οχήματα – ένας αριθμός μικρότερος κατά 50% από τα προ-πανδημικά επίπεδα το 2019. Η συνολική βιομηχανική παραγωγή στη Γερμανία εξακολουθεί να είναι 7% κάτω από τα επίπεδα πριν από την κρίση τον Νοέμβριο, ενώ στη Γαλλία μειώθηκε κατά 5% και στην Ιταλία-την τρίτη μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης-σημείωσε ακόμη και ελαφρά άνοδο. Ο Μάρκο Βάλι, επικεφαλής Ευρωπαίος οικονομολόγος της UniCredit στο Μιλάνο, δήλωσε ότι τα προβλήματα της Γερμανίας οφείλονται στη μεγαλύτερη εξάρτησή της από την κατασκευή οχημάτων, μηχανημάτων και εξοπλισμού, ενώ η πανδημία έδωσε μεγαλύτερη ώθηση στα καταναλωτικά αγαθά.
naftemporiki.gr