Περίοδος χρυσών ευκαιριών στην αγορά containerships

Εκτόξευση ναύλων και αξιών πλοίων έχει φέρει το αδιάκοπο ράλι
Σάββατο, 29 Ιανουαρίου 2022 07:12
UPD:30/01/2022 20:04

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Με φρενήρη ρυθμό εξακολουθεί να κινείται η αγορά μεταφοράς containers, αποφέροντας ασύλληπτα κέρδη σε πλοιοκτήτες και ναυλωτές, σε ένα ράλι που ξεκίνησε στο δεύτερο μισό του 2020 και δεν φαίνεται να διακόπτεται άμεσα.
Η κρίση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και οι συνθήκες συμφόρησης στα λιμάνια που αποτελούν βασικό παράγοντα ανόδου των ναύλων, επιδεινώνονται λόγω των μεταλλάξεων της πανδημίας. 

Σε ερώτηση της «Ν» για το αν υπάρχουν πιθανότητες αποκλιμάκωσης των ναύλων τους επόμενους μήνες, ο επικεφαλής αναλυτής της εταιρείας αναλύσεων Xeneta, Peter Sand, σημειώνει ότι τον Φεβρουάριο αναμένεται πτωτική τάση στην αγορά spot, λόγω της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Ωστόσο, συμπληρώνει ότι η αγορά θα «αντιδράσει», λόγω των φορτίων που θα έχουν συσσωρευτεί σε Κίνα και Άπω Ανατολή και η ζήτηση θα ανέβει ξανά πριν από το τρίτο τρίμηνο. 

«Είμαστε σήμερα και για τους επόμενους δύο μήνες πιθανότατα στη χειρότερη κατάσταση συμφόρησης» λέει στη «Ν» ο CEO της δανέζικης εταιρείας συμβούλων Vespucci Maritime, Lars Jensen. «Αργότερα, θα υπάρξει σταδιακή χαλάρωση των προβλημάτων, αλλά θα χρειαστεί μέχρι τουλάχιστον το τέλος του 2022 για να επανέλθουν τα λιμάνια σε πλήρη λειτουργία. Τα ναύλα θα ξεκινήσουν να πέφτουν, αλλά δεν θα φτάσουν σε φυσιολογικά επίπεδα μέχρι το 2023» προσθέτει.

Άλλωστε, η ζήτηση των ναυλωτών για διαθέσιμο τονάζ παραμένει «καυτή». «Προσπαθούν να εξασφαλίσουν χωρητικότητα με οποιονδήποτε διαθέσιμο τρόπο, είτε αγοράζοντας είτε ναυλώνοντας πλοία» σημειώνει χαρακτηριστικά αναλυτής της αγοράς στη «Ν». Αυτή η ακόρεστη όρεξη για τονάζ έχει δημιουργήσει συνθήκες «sold out» στην αγορά, καθώς είναι πραγματικά ελάχιστα τα πλοία που είναι ακόμη διαθέσιμα. Αυτός είναι και ο λόγος που πολλοί ναυλωτές ζητούν πλέον βαπόρια από τους εφοπλιστές αρκετά νωρίτερα για ναυλώσεις που θα ξεκινήσουν στο δεύτερο μισό του 2022.

Υπερκέρδη από ναυλώσεις

Βλέποντας αυτά τα επίπεδα ζήτησης, οι πλοιοκτήτες διαπραγματεύονται με άλλους όρους με τους ναυλωτές. Ο οίκος Alphaliner αναφέρει ότι πλοία χωρητικότητας 3.500 TEUs πλέον αποκομίζουν 60.000 δολάρια την ημέρα για συμφωνίες 36 μηνών, όταν πριν από μερικές εβδομάδες αποκόμιζαν 45.000 δολάρια ημερησίως.
Έλληνες πλοιοκτήτες με στόλο containerships αξιοποιούν την κατάσταση και ναυλώνουν τα πλοία τους επί μακρόν. Danaos (Γιάννης Κούστας), Global Ship Lease (Γιώργος Γιουρούκος), EuroSeas (Αριστείδης Πίττας) είναι ορισμένα από τα ονόματα που ανακοίνωσαν mega deals τις τελευταίες ημέρες.

Ιδιαίτερα δραστήρια είναι και η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου. Ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» ότι μετά τις συμφέρουσες ναυλώσεις για τα «Bermuda», «Spectrum N» και «Navios Summer» προχωρά στη σύναψη συμφωνίας για το «Navios Spring» (χωρητικότητας 3.450 TEUs και κατασκευής 2007) με αύξηση ναύλων κατά σχεδόν 500%. Συγκεκριμένα, ναυλομεσίτες αναφέρουν ότι το βαπόρι ναυλώθηκε από την ισραηλινή ZIM για 36 μήνες, έναντι 60.000 δολαρίων την ημέρα κι ενώ σήμερα είναι ναυλωμένο μέχρι τον Μάρτιο του 2022 με ημερήσια ναύλα ύψους 10.326 δολαρίων.

Asset plays εκατομμυρίων

Φυσικά, η κατάσταση έχει «εκτοξεύσει» τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων, βοηθώντας αρκετούς Έλληνες να πουλήσουν πλοία σε τιμές αρκετά υψηλότερες από τα ποσά που ξόδεψαν για να τα αγοράσουν (asset plays). Μόλις χθες η «Ν» έγραφε για την πώληση του «Rhodos» (χωρητικότητας 6.881 TEUs και κατασκευής 2013) από την International Maritime Enterprises της οικογένειας Εμπειρίκου, έναντι 140 εκατ. δολαρίων. Το εν λόγω πλοίο είχε ναυπηγηθεί από τη ναυτιλιακή έναντι 72 εκατ. δολαρίων.

Αντίστοιχα asset plays έχει πραγματοποιήσει και ο Όμιλος Τσάκου. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σε ένα από αυτά φέρεται να πούλησε το «Irenes Respect» έναντι 43 εκατ. δολαρίων, κι ενώ είχε καταβάλει περίπου 8 εκατ. δολάρια για την απόκτησή του πριν από μερικά χρόνια.    
 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα