Λιανεμπόριο τροφίμων: Με αρνητικό πρόσημο οι πωλήσεις τον Δεκέμβριο - Οι τάσεις για το 2022

Πέμπτη, 20 Ιανουαρίου 2022 09:53
UPD:10:22
INTIME NEWS/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Μικρή κάμψη παρουσίασαν οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων τον περασμένο Δεκέμβριο, με το καταναλωτικό κοινό να εμφανίζεται συγκατημένο εν μέσω των πληθωριστικών πιέσεων, κόντρα στη δυναμική που δίνουν κατά παράδοση οι εορτές των Χριστουγέννων στις καταναλωτικές δαπάνες.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών NielsenIQ, οι πωλήσεις στο σύνολο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων υποχώρησαν κατά 1% τον Δεκέμβριο, μήνα που έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για κλάδο, καθώς κατά την διάρκεια αυτού πραγματοποιείται πάνω από το 10% του ετήσιου τζίρου.

Τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα κατέγραψαν μείωση 2,4%, γεγονός το οποίο οφείλεται κατά κύριο λόγο στη πιο συγκρατημένη συνολική ζήτηση για την κατηγορία των τροφίμων και ποτών (-2,9% σε αξία). Όλες τις εβδομάδες του Δεκεμβρίου τα FMCGs σημείωσαν αρνητική τάση, με εξαίρεση την τελευταία εβδομάδα (27/12-02/01), στην οποία σημειώθηκε αύξηση των πωλήσεων 5,1%, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή (28/12-03/01), ωστόσο αυτό αιτιολογείται κυρίως από το γεγονός ότι η φετινή εβδομάδα είχε μία επιπλέον ημέρα λειτουργίας των καταστημάτων τροφίμων.

Τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης (14,9%) παρουσίασαν τα προϊόντα Bazaar, ενώ μόνο την τελευταία εβδομάδα του Δεκεμβρίου η αύξηση των πωλήσεων έφτασε στο 39,9%. Αντιθέτως, τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα παρουσίασαν μείωση πωλήσεων 0,9% στο σύνολο του μήνα.

Στις επιμέρους κατηγορίες ξεχώρισαν τα ζυμαρικά, τα οποία τον τελευταίο μήνα του έτους παρουσίασαν διψήφια αύξηση πωλήσεων 19,5%, υπερδιπλάσια από αυτόν που σημείωσαν για το σύνολο του έτους, ενώ η πολύ καλή απόδοση της κατηγορίας του τσαγιού & των αφεψημάτων τον μήνα αυτό (αύξηση 9,8%) κατάφερε να συγκρατήσει την αρνητικά κινούμενη ετήσια πορεία της κατηγορίας (-1,1%).

Ορισμένες κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και περιποίησης, όπως οι βαφές μαλλιών ή τα καλλυντικά έκαναν «βουτιά» στις πωλήσεις τους κατά -20,8% και -35,9% αντίστοιχα, καθώς εφέτος τον μήνα Δεκέμβριο δεν ίσχυαν τα περιοριστικά μέτρα του 2020.

Οι προοπτικές για το 2022

Όπως έχει γράψει η «Ν», το 2021 οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ πέτυχαν πέρυσι αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 1,3% σε σχέση με το 2020, στη διάρκεια του οποίου ο κλάδος εμφάνισε ρεκόρ ανάπτυξης εσόδων της τάξεως του 9,7%, στα 11,34 δισ. ευρώ. Η διάρκεια των πληθωριστικών πιέσεων και οι επιπτώσεις αυτών στην κατανάλωση θα κρίνουν κατά μεγάλο μέρος την εικόνα που θα εμφανίσει φέτος ο τζίρος και το εάν ο κλάδος θα καταστεί ικανός να «θωρακίσει» το επιπλέον 1,2 δισ. ευρώ πωλήσεων της πανδημίας κατά τη διετία 2020-2021.

«Εάν η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού ακολουθήσει τις προβλέψεις και αρχίσει να εμφανίζεται στο δεύτερο μισό του 2022, τότε το πρώτο μισό θα είναι ιδιαίτερα προκλητικό για την κατανάλωση. Οι ανατιμήσεις που περνούν σταδιακά στο ράφι οδηγούν αναπόφευκτα σε μικρότερα καλάθια και πολύ πιο στοχευμένες δαπάνες» σημειώνουν στελέχη της αγοράς.

Για φέτος η αρχική εκτίμηση του κλάδου των σούπερ μάρκετ είναι ότι ο μέσος πληθωρισμός στο καλάθι θα κυμανθεί στο 3% για το σύνολο του έτους, με τα μηνύματα, ωστόσο, τουλάχιστον για το πρώτο τρίμηνο να θέλουν μεσοσταθμική αύξηση στις τιμές καταναλωτή της τάξεως του 10%. Αυτό σημαίνει ότι από τα μέσα του έτους προβλέπεται αποκλιμάκωση των τιμών.

Παράλληλα, η αγορά των σούπερ μάρκετ φέρεται να διατηρεί την περσινή επίδοση των «πολλών ταχυτήτων», που θέλει έναν με δύο μόνο παίκτες να εμφανίζουν θετικό ρυθμό ανάπτυξης και τους λοιπούς είτε να επιτυγχάνουν σταθεροποίηση εσόδων είτε να βλέπουν ήδη αρνητικό γύρισμα στον τζίρο τους.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα