Πτώση 70 μονάδων βάσης κατέγραψε το 2005 το λειτουργικό περιθώριο κερδοφορίας των εταιρειών παροχής υπηρεσιών Εκπαίδευσης, για να περιοριστεί σε 8,9%, δηλαδή σε επίπεδο σημαντικά κατώτερο του αντίστοιχου για ολόκληρο τον τομέα υπηρεσιών (12,7%), σύμφωνα με σχετική έρευνα της Hellastat:
Η μέση μεταβολή των κερδών του κλάδου διαμορφώθηκε σε -7,7%, έναντι -8,5% το 2004, ενώ η μέση μεταβολή των πωλήσεών του – αν και βελτιωμένη – παρέμεινε αρνητική (-1,9% έναντι -2,4%).
Μεταξύ των 266 εταιρειών του κλάδου που δημοσιοποίησαν οικονομικά στοιχεία χρήσης 2005, οι 170 ήταν κερδοφόρες, εκ ων οποίων 62 αύξησαν τα αποτελέσματά τους σε σύγκριση με το 2004 και 39 προήλθαν από ζημιογόνο χρήση 2004. Σε 23 αθροίζονται οι ζημιογόνες εταιρείες που διεύρυναν τις ζημίες του 2004, 32 τις περιόρισαν, ενώ 36 προήλθαν από κερδοφόρο χρήση 2004.
Επιχειρηματικές εξελίξεις-προοπτικές
Ιδιαίτερα κρίσιμη για το μέλλον του κλάδου Εκπαίδευσης είναι η τρέχουσα περίοδος, στην οποία κυριαρχεί η συζήτηση για την αναθεώρηση του περίφημου άρθρου 16 του Συντάγματος, που θα επιτρέψει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Επιπλέον, προ ημερών ξεκίνησε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο η διαμάχη μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελλάδος, για την υποχρεωτική αναγνώριση ως πανεπιστημιακών, των πτυχίων που προσφέρουν κέντρα ελευθέρων σπουδών που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια.
Σε κάθε περίπτωση, ο κλάδος εκπαίδευσης δείχνει ικανότερος από ποτέ να αφουγκράζεται τις ανάγκες της αγοράς και να προσαρμόζει κατάλληλα το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων του. Πρόσφατα παραδείγματα αποτελούν η εφαρμογή τεχνικών marketing στο πρόγραμμα MBA του ALBA σε συνεργασία με την Kraft Foods Hellas, η προσφορά πληθώρας προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης στην ελληνική ή αγγλική γλώσσα από το Mediterranean College, τα προγράμματα εκμάθησης επιχειρησιακών αγγλικών του So Easy, η συνεργασία του ALBA με τη Vodafone, η προσφορά International Baccalaureate από τη Νέα Γενιά Ζηρίδη κ.α..
Το σύστημα δικαιόχρησης (franchising) ήταν και το 2006 δημοφιλές μεταξύ των εκπαιδευτικών ινστιτούτων, ενώ ενδιαφέρον παρουσίασαν οριζόντιες συνεργασίες στον κλάδο, όπως του ομίλου Δομή με την ICT Hellas, του ομίλου Ξυνή με την Exact κ.α.. Κατά το παρελθόν έτος, δεν έλειψε και η διεύρυνση των συνεργασιών με ξένα εκπαιδευτικά ιδρύματα (Trinity με Thompson Rivers University, ΙΧΟΣ με European University κ.α.), ενώ ελληνικές εταιρείες επεκτάθηκαν στο εξωτερικό (ECDL Ελλάς στην Κίνα, ICT Hellas στην Αλβανία κ.α.). Ενδιαφέρον για τη δημιουργία ιδιωτικών (μη κερδοσκοπικών) εκπαιδευτηρίων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα εξέφρασε πρόσφατα μέχρι και η Διαρκής Ιερά Σύνοδος.
Για το σχολικό έτος 2005-2006, η αύξηση των διδάκτρων σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια είχε οριστεί σε 3,21%, όμως έλεγχοι της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου διαπίστωσαν πολλές παραβάσεις σε Αθήνα-Πειραιά, επιβάλλοντας πρόστιμα αρκετών δεκάδων χιλιάδων ευρώ.
Χρηματοοικονομική ανάλυση
Κατά τη διάρκεια του 2005, βελτίωση σε 36,0% (από 34,3%) πραγματοποίησε το μεικτό περιθώριο κερδοφορίας του κλάδου Εκπαίδευσης, με το καθαρό περιθώριο κερδοφορίας του να υποχωρεί σε 2,2%. Επισημαίνεται ότι, για ολόκληρο τον τομέα υπηρεσιών, το μεικτό περιθώριο διαμορφώθηκε το 2005 σε 31,2% (από 30,5%) και το καθαρό περιθώριο σε 2,7% (από 2,3%). Η αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων (RoE) του κλάδου Εκπαίδευσης βελτιώθηκε το 2005 σε 5,4%, από 4,8% στο τέλος 2004.
Οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου αυξήθηκαν κατά 1,8% ή κατά 6,48 εκατ.ευρώ – σε 357,28 εκατ.ευρώ – τα μεικτά του αποτελέσματα διευρύνθηκαν κατά 5,6%, η λειτουργική του κερδοφορία (ΚΠΤΦΑ) κατέγραψε μεγάλη άνοδο 32,4%, ενώ τα καθαρά προ φόρων κέρδη του αυξήθηκαν σε 4,09 εκατ.ευρώ, από μόλις 0,90 εκατ.ευρώ. Η κερδοφορία των πέντε μεγαλύτερων εκπαιδευτηρίων της χώρας (ΓΕΙΤΟΝΑΣ, ΜΩΡΑΪΤΗ, ΔΟΥΚΑΣ, ECDL ΕΛΛΑΣ και ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ) διαμορφώθηκε σε 6,49 εκατ.ευρώ ή στο 19,1% του συνόλου, με τον κύκλο εργασιών τους να αντιστοιχεί στο 17,3% των αθροισμένων κλαδικών πωλήσεων.
Τα έξοδα διοίκησης προς πωλήσεις αυξήθηκαν σε 20,2% (από 19,2% το 2004), ενώ μεγάλη άνοδο τριών ποσοστιαίων μονάδων κατέγραψε η αντίστοιχη σχέση των εξόδων διάθεσης, που ανήλθε σε 12,2% στο τέλος 2005. Τελικά, τα λειτουργικά έξοδα δια-μορφώθηκαν στο 30,1% των πωλήσεων, έναντι 30,1% στο τέλος 2004.
Σταθερές στο 34% του κύκλου εργασιών παρέμειναν οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις των εταιρειών του κλάδου, με το βραχυπρόθεσμο δανεισμό τους να περιορίζεται στο 16,6% (από 21,4%) των πωλήσεων. Σε απόλυτες τιμές, οι συνολικές βραχυπρόθεσμες υπ-χρεώσεις του κλάδου Εκπαίδευσης υποχώρησαν κατά 3,3%, οι μακροπρόθεσμες μειώθηκαν κατά 5,3% και ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός αυξήθηκε κατά 11,3%.
Το διάμεσο χρονικό διάστημα είσπραξης απαιτήσεων αυξήθηκε το 2005 κατά 4 ημέρες, για να ανέλθει σε 63 ημέρες. Δεδομένης της ταχείας ανακύκλωσης του μικρού μεγέθους αποθεμάτων του κλάδου κάθε δέκα ημέρες, καθώς και της επέκτασης της περιόδου πίστωσης από προμηθευτές στις 128 ημέρες (+4 ημέ-ρες), ο εμπορικός κύκλος του κλάδου διαμορφώθηκε στις -54 (από -55) ημέρες. Η επίδοση αυτή του κλάδου είναι ανώτερη σε σύγκριση με το σύνολο του τομέα παροχής υπηρεσιών (36 ημέρες).
Η γενική ρευστότητα του κλάδου το 2005 βελτιώθηκε σε 1,25 (από 1,18), ενώ αυξήθηκε και η άμεση ρευστότητά του, σε 1,21 (από 1,17). Στο τέλος 2005, οι συνολικές απαιτήσεις του κλάδου Εκπαίδευσης είχαν διαμορφωθεί σε 118,22 εκατ. ευρώ (+3,4%), ο μακροπρόθεσμος δανεισμός του σε 45,40 εκατ. ευρώ (-7,6%) και οι βραχυπρόθεσμες τοκοφόρες υποχρεώσεις του σε 55,22 εκατ. ευρώ (+13,3%).