ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ δεδομένη από τα ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία η υπογραφή σήμερα στο Μπουργκάς της Βουλγαρίας των όρων της συμφωνίας για τη δημιουργία του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη. Συγκεκριμένα, σήμερα θα συνεδριάσουν οι ομάδες εργασίας που έχουν συσταθεί από τις 3 χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, δηλαδή Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρωσία, και, εκτός απροόπτου, θα επιτευχθεί συμφωνία. Η υπογραφή των όρων της συμφωνίας γίνεται ενώ δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη εάν λύθηκε η διάσταση μεταξύ της Ρωσίας και της Βουλγαρίας για το καθεστώς λειτουργίας του τερματικού σταθμού στο Μπουργκάς και εν μέσω αντιδράσεων εκ μέρους της αντιπολίτευσης στη Βουλγαρία.
Σε δηλώσεις του στο Ασοσιέιτεντ Πρες ο πρώην πρωθυπουργός και αρχηγός του κόμματος «Δημοκράτες για μια ισχυρή Βουλγαρία», Ιβάν Κοστόφ, σημειώνει ότι η ολοκλήρωση της συμφωνίας με όρους που θα καθιστούν τη Ρωσία κύριο κατά πλειοψηφία του τερματικού σταθμού θα σημάνει ότι η Βουλγαρία παραχωρεί μέρος της κυριαρχίας της σε μια χώρα εκτός ΝΑΤΟ και Ε.Ε. Επίσης, νομικοί προσκείμενοι στην αντιπολίτευση εκτιμούν ότι η παραχώρηση του ελέγχου του έργου σε ρωσικές εταιρείες θα προκαλέσει νομικές εμπλοκές στην υλοποίηση της συμφωνίας.
Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι τα προβλήματα αυτού του είδους υπερτονίζουν φορείς που επηρεάζονται από αμερικανικές θέσεις για την προώθηση σχεδίων μεταφοράς πετρελαίου άλλων απ' αυτό του Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι παραμονές της υπογραφής τους τελικού κειμένου για τους όρους λειτουργίας του πετρελαιαγωγού, Βουλγαρία, Αλβανία και ΠΓΔΜ υπέγραψαν ένα ακόμη μνημόνιο για τη δημιουργία του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αυλώνα. Το μήκος και το κόστος του αγωγού είναι τουλάχιστον τριπλάσιο απ' αυτό του Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, ωστόσο πρόκειται για έργο το οποίο προωθεί η διπλωματία των ΗΠΑ ως αντίβαρο στα έργα με ρωσικό ενδιαφέρον.
Μ.ΚΑ.