Η βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε να «ανοίξει μέτωπο» με τους επιχειρηματίες λόγω της κρίσης εφοδιασμού, η οποία ανάγκασε τη Δευτέρα την «ανάπτυξη» 200 στρατιωτών για να μετριάσει την έλλειψη καυσίμων στα βενζινάδικα στο Λονδίνο και τη νότια Αγγλία. Το πυρ άνοιξε η υπουργός Εξωτερικών Λιζ Τρους, η οποία διαβεβαίωσε ότι ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον «δεν είναι υπεύθυνος για ό, τι συμβαίνει στα καταστήματα» και κατηγόρησε ευθέως τους επιχειρηματίες για την κατάσταση: «Δεν πιστεύω σε μια ελεγχόμενη οικονομία, γι 'αυτό έχουμε ελεύθερη οικονομία αγοράς ».
Ο υπουργός Οικονομικών Ρίσι Σουνάκ προσπάθησε να διαμεσολαβήσει απαλλάσσοντας εν μέρει τους επιχειρηματίες, αλλά προειδοποίησε ταυτόχρονα: «Εάν θέλουμε μια οικονομία υψηλής παραγωγικότητας που οδηγεί σε υψηλότερους μισθούς, πρέπει να λάβουμε μέτρα για να το καταστήσουμε εφικτό».
Ο κ. Σουνάκ αναγνώρισε ότι τα προβλήματα που βλέπουμε οφείλονται στην «περίοδο προσαρμογής» μετά την έξοδο από την ΕΕ. Πριν από τη διάσκεψη του Συντηρητικού Κόμματος στο Μάντσεστερ, ο υπουργός Οικονομικών επανέλαβε την τυφλή πίστη του στο Brexit.
«Έβαλα τις αρχές μου μπροστά και υποστήριξα περήφανα την έξοδο. Και αυτό επειδή παρά τις μακροπρόθεσμες προκλήσεις, πιστεύω στην ευκινησία, την ευελιξία και την ελευθερία που μας παρέχει το Brexit, κάτι πολύ πολύτιμο για την παγκόσμια οικονομία του 21ου αιώνα Πέρα από την εγγύτητα μιας αγοράς, θέλουμε να ανανεώσουμε την εταιρική μας κουλτούρα, να είμαστε πρόθυμοι να αντιμετωπίσουμε κινδύνους, να είμαστε ευφάνταστοι και να εμπνεύσουμε τις αλλαγές που θέλουμε να δούμε στη χώρα μας».
Εκτός από το επίσημο σενάριο, ο βουλευτής των Συντηρητικών Κρις Λόντερ προχώρησε ακόμη περισσότερο, λέγοντας ότι η τρέχουσα κρίση «είναι μια ευκαιρία να καταστραφούν οι αλυσίδες εφοδιασμού των σούπερ μάρκετ, που έχουν γίνει εμπορικά αρπακτικά». «Μπορεί να μην μας αρέσουν τα άμεσα αποτελέσματα», πρόσθεσε ο Λόντερ , «αλλά το σπάσιμο αυτών των αλυσίδων logistics είναι προς το συμφέρον μας μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα».
Πρόβλημα και στον τομέα του κρέατος
Ο Νικ Άλεν, εκτελεστικός διευθυντής της Βρετανικής Ένωσης Επεξεργαστών Κρέατος, προειδοποίησε ότι στο τέλος «οι καταναλωτές θα πληρώσουν για τη θέση της κυβέρνησης». «Αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι ότι η κυβέρνηση είναι πρόθυμη να απαγορεύσει την είσοδο φθηνού εργατικού δυναμικού και όμως συνεχίζει να εισάγει προϊόντα από χώρες με πρόσβαση σε αυτό το εργατικό δυναμικό», τόνισε.
Όπως και στον τομέα των μεταφορών (με τις κενές θέσεις να εκτιμάται μεταξύ 50.000 και 100.000 οδηγών σε θέσεις που είχαν προηγουμένως καλυφθεί κυρίως από μετανάστες από την Ανατολική Ευρώπη), ο Μπόρις Τζόνσον διαβεβαίωσε ότι ο τομέας του κρέατος είναι ένα άλλο παράδειγμα στο οποίο οι μισθοί θα πρέπει να αυξηθούν για να προσελκύσουν Βρετανούς εργάτες ».
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι όταν οι άνθρωποι ψήφισαν υπέρ του Brexit, επέλεξαν να αφήσουν πίσω τους «ένα οικονομικό μοντέλο που στηριζόταν σε χαμηλούς μισθούς, χαμηλές δεξιότητες εργασίας και χαμηλή παραγωγικότητα». Ο Τζόνσον, ο οποίος χορήγησε προσωρινή παράταση έως και 5.000 θεωρήσεων για μεταφορείς και περισσότερες από χίλιες για τον τομέα των πουλερικών, προειδοποίησε ότι δεν είναι δυνατόν να επιστρέψει σε «ανεξέλεγκτα επίπεδα μετανάστευσης», κάτι που θα κάνει και ο υπουργός Εσωτερικών επιμένουν την Τρίτη.
«Δεν είναι πανάκεια η λύση του στρατού»
Ο αγώνας μεταξύ της κυβέρνησης και των επιχειρηματιών έθεσε το φόντο στην «Επιχείρηση Εσκαλίν», καθώς η «ανάπτυξη» 200 στρατιωτών βαφτίστηκε για να μετριάσει τα προβλήματα εφοδιασμού σε βενζινάδικα. «Αυτή η λύση δεν είναι πανάκεια, αυτό που χρειαζόμαστε είναι μια μακροπρόθεσμη στρατηγική για να αποτρέψουμε κάτι τέτοιο να επαναληφθεί», προειδοποίησε ο Μπράιαν Μάντερσον, πρόεδρος της Ένωσης Πετρελαιοπωλητών (PRA).
Οι στρατιώτες έχουν λάβει εντολή να στραφούν στην προμήθεια του Λονδίνου και της νοτιοανατολικής Αγγλίας, της περιοχής που πλήττεται περισσότερο από την έλλειψη καυσίμων. Νωρίς το πρωί της Δευτέρας, μια ομάδα στρατιωτών με στολές μάχης έφτασε σε ένα βενζινάδικο Hemel Hempstead για να υποστηρίξει τις προσπάθειες ανεφοδιασμού. Οι περισσότεροι στρατιώτες που συμμετέχουν στην επιχείρηση ανήκουν στο Τρίτο Σύνταγμα Υποστήριξης Logistics του Στρατού και έχουν περάσει πάνω από μία εβδομάδα εκπαίδευση στον ασυνήθιστο ρόλο τους στο πλευρό του πολιτικού προσωπικού.
«Ο στόχος είναι να απελευθερωθούν οι οδηγοί παράδοσης στις περιοχές που πλήττονται περισσότερο από την έλλειψη καυσίμων», ανέφεραν στους The Times πηγές κοντά στον υπουργό Επιχειρήσεων Κουάζι Κβάρτενγκ, ο οποίος παρακολουθεί προσωπικά την κατάσταση. Η στρατιωτική υλικοτεχνική υποστήριξη θα συνεχιστεί προς το παρόν έως ότου σταθεροποιηθεί η παροχή καυσίμων στις περιοχές που έχουν πληγεί περισσότερο από τη χώρα. Στη Σκωτία, τη Βόρεια Ιρλανδία και την Ουαλία, η κατάσταση ήταν ήδη σχετικά φυσιολογική τη Δευτέρα.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από την El Mundo